General 68 skrev:
Min bil har 70mm bredere dekk bak. Hvor det står noe om 50mm hadde vært artig å vite! Det man kan gjøre er å lese §7 i kjøretøyforskriften ang. ombygging: Hvis deler av bilen som f.eks understell (hjul/dekk nevnes også senere i forskriften) etc endres slik at det ikke lenger er i samsvar med vognkort skal bilen fremvises for ny godkjenning. Det kreves da dokumentasjon fra f.eks TUV eller uavhengig teknisk laboratorium. Siste punkt §7, "Krav til dokumentasjon" sier at hvis ombyggingen med rimelighet kan kontrolleres av regionkontor bortfaller krav til dokumentasjon. Med dette i hånden skulle andre regler greit kunne legges til side, men her er det tydeligvis mye rar praksis! Selv hadde jeg disse papirene for hånden med diverse markeringer, men se disse trengte jeg ikke bruke mot en oppegående biltilsynsmann! Vedkommende ga uttrykk for at han hadde reigistrert at min gamle bil hadde time en uke i forveien og gjort litt research. Videre henviste han bare til motorvognforskriften av 1942 der kravet til hjul er "luftfyllte gummihjul". Mottok i dag nytt originalt vognkort med alle endringer innført.
PRoblemet er et selv om regelverket åpner for bruk av skjønn så er det ingenting som pålegger kontrollant å gjøre det.
Det andre er at det selvfølgelig ikke er tillstrekkelig kompetanse hos alle trafikkstasjoner og at Vegdirektoratet har lagt bånd på kontrollørene angående hva som kan godkjennes.