Chevy350 skrev:
Vet du om dieselpumpa er drevet med drev fra kammen, og går motsatt vei av kam og veiv? I såfall øker du fortenninga ved å vri pumpa mot førersiden, samme som på 6.2 og 6.5 diesel. Hvor mye du skal vri avhenger jo av litt forskjellige ting, som om kamkjedet (eller er det drev på Olds?) er nytt, slitasje på drev til dieselpumpa, om pumpa er den opprinnelige fra da motoren ble montert og merket stemmer, osv. Sånn det er for 6.2/.65, kan pumpa være bytta senere, merket som er slått inn variere en del da dette ikke ble gjort på samme sted hver gang.
Lav tomgang kombinert med sur eksos og røyk kan tyde på at tenningen er for lav, evt stilt etter ØD. Idéelt sett skulle du lånt deg et adapter til tenningslampe, som klemmes på et dyserør, og sjekket den faktiske tenningen på den måten. Vi andre dødelige får prøve oss fram litt, og finne ut hvor mye vi kan flytte pumpa før dieselknakkingen blir for hard. Prøv f.eks å flytte pumpa 2mm på streken/merket mot førersiden, og se igjen. Skal ikke så mye til for å få det såpass at den kan kjøres greit til et dieselverksted med skikkelig utstyr.
Takker for svar! Dieselpumpa sitter på kjede fra kammen i forkant, så jeg tror også at den skal mot førersiden for mer fortenning. Akkurat nå står den 1 mm til høyre for 0-punktet, men det kommer masse hvit røyk som lukter uforbrent diesel. Dessuten er det heller ingen dieselknakking. Når turtallet er opp i ca 2000 rpm går den stabilt.
Jeg skal prøve å dra den litt mer mot høyre, men er den for langt hvis det begynner å knakke? Evt hvor mye skal det knakke, så du vet at den står riktig?
Hvis jeg får lånt meg et slikt verktøy du snakker om, fungerer den som en tenningslampe som du peker mot veivhjulet?