AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 10. Jun 2026 17:25

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Lør 17. Apr 2010 16:37 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei!

Newbie og første innlegg.

Saken er følgende: Vi kjører roadracing og i år ønsker vi å ha eget design på hjelmene. Jeg tenkte å gå ut fra en ensfarget hjelm hvor vi setter på dekaler fra ulike dekalkit for hjelmer. For å beskytte dekalene, tenkte jeg å legge klarlakk utenpå.

Det er ganske strengt hva man får lov til å gjøre med hjelmene uten å risikere trøbbel i maskinkontrollen. I prinsippet er det nok ikke kritisk hva slags lakk man bruker, så lenge det dreier seg om glassfiber/karbonskall. Men jeg vil ikke ta sjansen på å lakkere 3-4 hjelmer vi plutselig ikke får lov til å bruke. Meldingen fra forbundet er at hvis jeg følger anvisningene fra hjelmfabrikantene, bør det gå greit. Og hjelmfabrikantene sier: "Use acrylic enamels not lacquer based. Only air-drying paint"

Og her står jeg fast. Er det noen som kan anbefale en konkret klarlakk som er "acrylic enamels and not lacquer based"? Hvis det er å få på sprayboks, hadde det vært best da jeg ikke har egen sprøyte. Men er eneste alternativ å gå til lakkerer, er det greit det og, men da må jeg være sikker på hva slags produkt vedkommende kan bruke.

Er det noen som kan utdype litt rundt dette? :-k

På forhånd takk!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 18. Apr 2010 01:55 
Avlogget
Rookie
Rookie

Har prøvd å lese meg opp litt mer på den typen klarlakk jeg er på jakt etter. Stikkord:

Akryl
Ikke urethane
Ikke inneholde herder
Ikke inneholde lakktynner
Tørker ved at vann fordamper

Vet ikke om dette er spesielle krav i forhold til det som er å få på spraybokser? Er dette helt normalt å få når man kjøper en hvilken som helst sprayboks med klarlakk? Eller er det noen typer som ikke passer inn i disse kriteriene?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 27. Apr 2010 20:49 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

sjekk opp modellmaling, også spesiellt for RC bruk..tror det er noe enamel paint som brukes der...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 27. Apr 2010 21:00 
Avlogget
Rookie
Rookie

Jeg har fått tips om en lakk som heter H2O. Denne skal vistnok tilfredsstille kravene. Har bestilt to bokser, så får jeg se hvordan den er å ha med å gjøre. Takk for tipset.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet