MEGET interessant !
Nå har det seg sånn at en gasser har en nærmest umulig oppgave.
Nemlig å blande luft og bensin i riktig mengde.
Greit nok foreløpig.
Eneste er at den skal også fungere på forskjellige gass åpninger.
Begynner å bli litt mer vanskelig.
I tillegg så vil hvor mye luft motoren vil ta imot være avhengig av turtallet.
Vanskelig.
Og så skal den i tillegg ta hensyn til at bensin er tyngre enn luft.
Oppps
Teit forklart kanskje men poenget mitt er at en forgasser har mange forskjellige kretser som den veksler mellom å bruke, avhengig av gasspjeld åpning.
Tomgangskretsen din kan godt være feitere enn naboen din mens så fort gassern kommer over i en annen krets, pga av annen gasspjeld åpning, kan den være mager.
Den videon her forklarer godt hvordan man justerer blandingen på tomgang.
http://www.youtube.com/watch?v=Rg8XHOF4 ... re=relatedDet er helt tydelig at motoren din får for lite bensin i de/den andre kretsene.
At det kommer bensin ut når du beveger på gassen (akspumpa), betyr ikke at det kommer nok.
Akspumpa er bare med for å hjelpe til med å gi en sprut idet du gir gas- fordi bensin er tyngre enn luft tar det litt tid før dysene klarer å levere varene. Akspumpa sin funksjon er å gi mer bensin akkurat i det du gir gass, og den slutter å gi bensin etter en stund fordi da tar andre kretser over bensinleveringa.
Selv om det høres helt feil ut, bør du nok magre ut tomgangen din, selvfølgelig ikke det som gir deg problemer her, men enkelt å greit å bare gjøre det allikevel. Dette vil selvfølgelig gjøre at motoren din for mindre bensin :-/ og her er jo poenget å gi den mer. MEN som sagt så er det ikke i tomgangskretsen du har problemer, der går den for fett og spiser plugger til frokost, lunsj OG middag. (Er litt seint her så har litt slap humor...) At tomgangen får riktig blanding, har minimalt å si for andre gasspådrag.
Så bør du finne ut hvilken av de andre kretsene du kan justere for å fa feitere blanding. Jeg kjenner best til Holley desverre så kan ikke hjelpe deg mer enn at hos Edelbrock er det et fjær, nål og dysesystem som styrer blandingen.
Dysa gir bensin hele veien men blir begrenset av en nål som går opp og ned inni den. Denne nåla fåes i forskjellige størrelser, og blir styrt (tror jeg) av vakum ifra motoren. Hvor fort nåla skal bevege seg opp bestemmes av fjæra den sitter på.
Du bør nok forske på følgende, åssen nål du har og hvilken nål som er feitere (=tynnere nål). Evt kan du også bytte fjæra til en som er mindre stiv og dermed gir deg kjappere bevegelser på nåla. Forholdet mellom disse to er selvølgelig kjempekomplisert å få til 100% men å få den til å gå uten å fuske børe være en smal sak som envher kan klare med litt forsking.
Jeg tror også det kan være en idet å bytte/brosje opp til en større dyse, da mener jeg at hele registeret vil bli fetere unntatt tomgangen og akspumpa.
Assa... det som styrer forholdet mellom luft og bensin på gassern din er;
- tomgangskretsen/idle circuit
- akspumpa
- nål
- fjær
- hoveddyse
Tomgangslretsen funker på tomgang, men er med oppover men i så liten grad at man ikke tar hensyn til det.
Akspumpa funker bare idet du gor gass.
Nåla bestemmer hvor mye dysa skal tettes igjen. Denne nåla er kon, til opplysning.
Høyden på nåla ift gassåpning/turtall bestemmes av en fjær.
Hoveddysa virker på full gass, men er også med ved vanlig kjørin, men da noe tettet igjen av nåla.