AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 24. Jun 2026 17:17

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 145 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Tor 22. Apr 2010 11:41 
Avlogget
Rookie
Rookie

Nå er det jo slik at det er ikke flere gamle deler igjen å skifte, kan jo oppsummere hva som er skiftet.

Ny elektronisk fordeler
Ny ECU-boks
Ny ballast resistor
Ny coil 40000v, har også prøvd en 30000v i tillegg til den orginale.
Ny spenningsregulator
Lagt opp nye ledninger/reparert ledningsnett
Pluggledninger byttet 2 ganger
Skiftet plugger 3 ganger (nå til acdelco platinaplugger)
Bensinpumpe, filter, slanger i motorrom
Byttet til edelbrock innsug uten EGR
Ny (fra esken) edelbrock forgasser
Kappet av eksosanlegg pga tett potte
Og tilslutt nytt register.

Så det er ikke gamle deler som er synderen. Har også byttet mellom gamle og nye deler for å se om det kan være feil på de nye delene jeg har fått, men ingen merkbare forskjeller.

Men dette med pluggene som soter igjen er noe dritt, jeg var som sagt ikke klar over at den ikke gikk skikkelig på alle sylindre. Dette var de varmeste acdelco som var å få på us autoparts, og det er jo bare et par uker siden jeg satte de i.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Apr 2010 12:40 
Avlogget
Get going
Get going

Denne listen skulle kommet som post nr 1 :D For uten unormalt lavt bensintrykk, er det neste jeg tenker på vakum lekk på undersiden av innsuget (eller andre steder). Skulle tro at deler rett fra esken(f.eks.gasser) er ok, selv om man aldri er helt sikker...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Apr 2010 23:46 
Avlogget
Rookie
Rookie

Enda en oppdatering.

Fikk låne en elektrisk bensinpumpe som skulle gi ca 5 psi. Koblet den bare inn i stedet for orginalpumpa, og koblet på strøm.
Resultatet var som forventet, fremdeles 3 psi...

Men nå har det seg sånn at det er et slik bensinfilter som dette her, med en ekstra "tut".

Bilde

Hvor denne slangen som går hit ender opp hen er jeg ikke sikkker på, men regner med at det er en form for retur. Går hvertfall tilbake sammen med tilførselsrøret, bare litt tynnere. Filteret er montert etter pumpa, og det ser orginalt ut.
Uansett, når jeg tok av slangen, og holdt for denne "tuten", ble trykket nærmere 5 psi.
Satte på et vanlig filter istedet, og nå er det 5 psi. Ser ut til å fungere akkurat like godt eller dårlig uten denne returen tilkoblet.
Da er det ikke så rart at trykket var lavt, når det er "overløp" på filteret...

Dessverre hjalp det ikke nevneverdig å få høyere bensintrykk, men nå har jeg kommet på sporet likevel!

Snøen har reist, så nå er det mulig å kjøre litt frem og tilbake mellom huset og låven.

Har funnet ut av det må være noe bensinrelatert. Det går helt greitt å starte, sette den i gir, rygge ut av garasjen, og kjøre forsiktig fremover. Men med en gang det blir litt brå eller litt mye gass, kommer det et "popp" i forgasseren, nesten så den stopper, og så er det som normalt igjen. Har prøvd med alle varianter av høy eller lav tenning, ingen forskjell. Har testet akspumpen, det kommer skikkelige bensinstråler når jeg gir gass.

Har faktisk problemer med å komme over kanten inn på garasjegulvet (4-5cm) uten fart. Å komme over denne kanten er litt som å prøve å burne, som også er umulig. Må gi endel gass for å "presse" hjulene over kanten, og det er litt for mye gass. Da kommer det et "popp" i forgasseren, og så triller den tilbake.

Men så fikk jeg en lys idè.. Det minte meg nemlig om atv´en jeg har når den er halveis kald, og jeg er litt grådig på choken.

Derfor tok jeg å justerte choken slik at den sto halveis lukket selv om den var varm. Startet opp, rygget 10 meter. Satte den i drive, og ga skikkelig gass. Resultatet ble to fem meter lange spor i grusen, og så sto jeg plutselig innerst i garasjen igjen.
For en forskjell.. :shock:

Så nå er jeg nok på sporet av noe, det er hvertfall et stort steg i riktig retning. Mager blanding er vel et tema, selv om jeg synes det er litt pussig. Pluggene soter jo igjen, samtidig som den går magert.

Men så heter det riktignok at denne Edelbrock 1411 er "lean calibrated" i utgangspunktet, så det spørs om den må "fetes" opp litt for at den skal passe 100%....?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 23. Apr 2010 04:14 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

MEGET interessant !
Nå har det seg sånn at en gasser har en nærmest umulig oppgave.
Nemlig å blande luft og bensin i riktig mengde.
Greit nok foreløpig.
Eneste er at den skal også fungere på forskjellige gass åpninger.
Begynner å bli litt mer vanskelig.
I tillegg så vil hvor mye luft motoren vil ta imot være avhengig av turtallet.
Vanskelig.
Og så skal den i tillegg ta hensyn til at bensin er tyngre enn luft.
Oppps

Teit forklart kanskje men poenget mitt er at en forgasser har mange forskjellige kretser som den veksler mellom å bruke, avhengig av gasspjeld åpning.
Tomgangskretsen din kan godt være feitere enn naboen din mens så fort gassern kommer over i en annen krets, pga av annen gasspjeld åpning, kan den være mager.
Den videon her forklarer godt hvordan man justerer blandingen på tomgang.
http://www.youtube.com/watch?v=Rg8XHOF4 ... re=related

Det er helt tydelig at motoren din får for lite bensin i de/den andre kretsene.
At det kommer bensin ut når du beveger på gassen (akspumpa), betyr ikke at det kommer nok.

Akspumpa er bare med for å hjelpe til med å gi en sprut idet du gir gas- fordi bensin er tyngre enn luft tar det litt tid før dysene klarer å levere varene. Akspumpa sin funksjon er å gi mer bensin akkurat i det du gir gass, og den slutter å gi bensin etter en stund fordi da tar andre kretser over bensinleveringa.

Selv om det høres helt feil ut, bør du nok magre ut tomgangen din, selvfølgelig ikke det som gir deg problemer her, men enkelt å greit å bare gjøre det allikevel. Dette vil selvfølgelig gjøre at motoren din for mindre bensin :-/ og her er jo poenget å gi den mer. MEN som sagt så er det ikke i tomgangskretsen du har problemer, der går den for fett og spiser plugger til frokost, lunsj OG middag. (Er litt seint her så har litt slap humor...) At tomgangen får riktig blanding, har minimalt å si for andre gasspådrag.

Så bør du finne ut hvilken av de andre kretsene du kan justere for å fa feitere blanding. Jeg kjenner best til Holley desverre så kan ikke hjelpe deg mer enn at hos Edelbrock er det et fjær, nål og dysesystem som styrer blandingen.
Dysa gir bensin hele veien men blir begrenset av en nål som går opp og ned inni den. Denne nåla fåes i forskjellige størrelser, og blir styrt (tror jeg) av vakum ifra motoren. Hvor fort nåla skal bevege seg opp bestemmes av fjæra den sitter på.
Du bør nok forske på følgende, åssen nål du har og hvilken nål som er feitere (=tynnere nål). Evt kan du også bytte fjæra til en som er mindre stiv og dermed gir deg kjappere bevegelser på nåla. Forholdet mellom disse to er selvølgelig kjempekomplisert å få til 100% men å få den til å gå uten å fuske børe være en smal sak som envher kan klare med litt forsking.
Jeg tror også det kan være en idet å bytte/brosje opp til en større dyse, da mener jeg at hele registeret vil bli fetere unntatt tomgangen og akspumpa.

Assa... det som styrer forholdet mellom luft og bensin på gassern din er;
- tomgangskretsen/idle circuit
- akspumpa
- nål
- fjær
- hoveddyse

Tomgangslretsen funker på tomgang, men er med oppover men i så liten grad at man ikke tar hensyn til det.
Akspumpa funker bare idet du gor gass.
Nåla bestemmer hvor mye dysa skal tettes igjen. Denne nåla er kon, til opplysning.
Høyden på nåla ift gassåpning/turtall bestemmes av en fjær.
Hoveddysa virker på full gass, men er også med ved vanlig kjørin, men da noe tettet igjen av nåla.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 23. Apr 2010 07:42 
Avlogget
Get going
Get going

Hvordan man justerer/kalibrerer Edelbrock gassere står helt greit forklart i owners manual som du laster ned fra Edelbrock sin hjemmeside :D Når gasser er rett fra esken, følger denne med der.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 23. Apr 2010 08:58 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

"Alle" biler med AC har retur fra bensinfilteret.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 24. Apr 2010 12:20 
Avlogget
Rookie
Rookie

Men er den nødvendig? Mener å ha lest at optimalt bensintrykk til denne forgasseren er rundt 5 psi, og det er jo ikke mulig å få til med denne returen påkoblet.?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 24. Apr 2010 13:48 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Må du ha på returen da ?
Tenk, med 3psi på tomgang, hvor mye trykk tror du at du har når motorn har 5000rpm og full gass ? Ikke mye med elektrisk pumpe.
Har du testet bensintrykket med litt turtall med den mekaniske pumpa ?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 24. Apr 2010 14:41 
Avlogget
Rookie
Rookie

Nei, det er det jeg lurer på, om den er nødvendig. Jeg har lest litt i "bibelen" igjen, og det kan se ut som det har en sammenheng med egr-systemet. Er jo haugevis med slanger her, som blant annet går innom et slags kullfilter montert ved høyre innerskjerm. Skal jo fjerne alle spor av egr, så jeg får prøve å sette meg inn i hva som kan fjernes, så det blir så enkelt som mulig.

Prøvde å koble tilbake til den mekaniske pumpen igjen, ble litt høyere trykk. Er ikke så enkelt å lese av, siden nåla på måleren hopper fra 0 til 8 for hvert pump. Dette er vel normalt? Den blir litt roligere på turtall, da "vibrerer" den mellom 2 og 6 et sted. Vil tippe på at det blir litt over 4 i snitt.? Ble kanskje 1.2-1.3 psi høyere enn med returen tilkoblet.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 24. Apr 2010 22:48 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

På forgassere er det vanligvis bare oppgitt maks trykk. Trengs ikke all verdens trykk så lenge mengden er god nok.Klarer den å holde flotørkammeret fullt spiller det ingen rolle hva trykket er.
Forgassere man tar rett ut av esken pleier å funke brukbart, pleier ikke gå så magert at det skyter etc.
Har du sjekket at tenningen regulerer seg fornuftig med pådrag?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 25. Apr 2010 13:45 
Avlogget
Rookie
Rookie

Ja, det ser ut til å fungere som det skal. Prøvde bare for moro skyld å bytte til den andre vacuumporten, manifold vacuum, og det virker som det fungerer bedre. Har ikke fått målt den totale tenningen enda, men jeg ser at merket på sv.demperen forsvinner nedover etterhvert som turtallet øker. Jeg synes også det er rart at bilen ikke skal være kjørbar med en helt ny forgasser. At den trenger litt justering, bytte litt dyser opp eller ned for å fungere helt perfekt skjønner jeg, men jeg fikk jo faktisk denne forgasseren og innsuget anbefalt fra summit, så det burde jo i teorien fungere ganske bra.

Men det som bekymrer meg litt er det at det var akkurat likedan med orginalgassern. Skulle trodd at den var kalibrert til motoren. Men for alt jeg vet kan den jo være byttet, har ikke forsket på om den hører til motoren.

Tror jeg må prøve å få lånt en forgasser som det er bevis for at den fungerer. Har muligheten for å prøve en holley 830 som har stått på en trimmet chevy 400, men den blir kanskje i største laget. Uansett, blir den også for mager, er det noe annet feil et sted.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 28. Apr 2010 12:53 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

jeg tror jeg har sagt det tidligere i tråden?
skyting/smelling i forgasseren betyr for mager blanding! det har du jo fått bevis på nå som det funker når du choker!
og når det smeller når du akser, gir akspumpa for lite bensin!

edelbrock har jo tre innstillinger på aks-pumpe-armen! har du den på det innerste hullet? det nermest forgasseren? da gir den mest bensin når du akser:-) om ikke det hjelper, må du borre opp akspumpedysene,eller gi mer bensin gjennom primærkretsen!

soting av pluggene er HELT normalt nå når du kun har kjørt på tomgang og tørrgassa,samt masse kaldstart!

er det slik at motoren skyter når du lurer forsiktig på gassen også for å komme inn i garagen? da er det ganske så sikkert at primærdysene gir litt for lite bensin!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 28. Apr 2010 17:00 
Avlogget
Rookie
Rookie

Du har nok rett, det er nok mager blanding som er synderen... #-o

Akspumpa står på innerste hullet, slik at armen får lengst mulig "stroke".

Det er nok ikke bare i akspumpa at problemet ligger, det er generelt for lite futt. Har en ganske bratt vei rundt låven her, og den er sannelig ikke grei å komme opp. Går bedre nå med 1/3 choke, men må fremdeles være veldig forsiktig på gassen. Litt for mye, og den får lyst til å stoppe. Spørs om jeg må skaffe meg et dysesett og begynne å eksperimentere litt.

Men en ting til; Hvordan, og hvor, kobler man til kickdownstaget til edelbrockgasser? Kjøpte jo dette her:
http://www.summitracing.com/parts/EDL-8007/

Men det stemte jo ikke...Ikke gikk det an å bruke stud´en som sto på org.gassern heller. Bør vel ikke kjøre så mye uten dette staget tilkoblet...?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 28. Apr 2010 17:14 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

For sein tenning gir også skyting. Hadde du sjekket at tenningsmerket på reimhjulet stemmer? Evnt prøvd med mer fortenning bare for å se om det hjelper?
Jeg kjøpte nylig en bil som jeg såvidt klarte å kjøre hjem. Skjøt fælt i gasseren selv ved forsiktig pådrag. Sjekket tenningen og alt så ut til å stemme med krittmerket på veiven. Det tok mange dager før jeg oppdaget at forrige eier hadde tegnet krittmerket på 10 grader etter isteden for før. I tillegg var dette en Ford og de hadde koblet vakumet på fordeleren på retardsiden isteden for advanse (Ford påfunn). Voila, bilen gikk som den skulle.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 30. Apr 2010 00:04 
Avlogget
Get going
Get going

Hei.
Eg veit om ein kar som rettogslett måtte borre hull i spjelda for å få gasseren til å fungere.

Hans forklaring var noko slik som dette.......
På tomgang skal gass-spjelda stå i ein posisjon slik at nokre dyser i gasseren slepp inn bensin slik og sånn.

Dersom ein må opne spjelda for mykje for at motoren skal gå på tomgang, ødelegg ein for denne funksjonen......og ein opplever at motoren oppfører seg rart....

Løysinga for han,......var å få ekspert hjelp, som løyste problemet med å borre hull i spjelda,....slik at spjelda kan ligge rett i forhold til dysene i gasseren.....

NB,....den motoren var blod trimma,...og hadde sikkert behov for høg tomgang...

Ohh well,...då er det iallefall nevnt.... forventar ikkje at du finn fram drillen, men kanskje lyt du også få experthjelp, og kanskje er løysinga at gasseren lyt spesial tilpasses?

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 145 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support