AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 24. Jun 2026 18:58

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 145 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: trøblete mopar 440
InnleggSkrevet: Tir 30. Mar 2010 22:21 
Avlogget
Rookie
Rookie

Den er splitter ny den også. Har for sikkerhets skyld prøvd 2 andre og, men ingen merkbar forskjell.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 30. Mar 2010 22:39 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Oi så det no når jeg leste hele bloggen, skal sei du har feilsøkt masse, vi får krysse fingrene å håpe på at nytt kjede kan hjelpe en del. det e jo ikke så masse igjen som e uprøvd.

1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 30. Mar 2010 22:58 
Avlogget
Rookie
Rookie

Ja, har blitt noen timer feilsøking, og begynner å bli litt lei nå, mildt sagt.

Har jo funnet minst 10 ganske vesentlige feil, bl.a tett eksos, fordeler hvor vakuumgreiene sto fast, manglende innsugspakninger, tett egr-ventil, flere elektriske feil, og likevel er den sågodt som nøyaktig likedan som første gang jeg startet den.

Hvis det ikke hjelper med nytt kjede, begynner jeg å lure. Målte komp. igjen idag, alle sylindre lå mellom 125 og 130 psi. Kan ikke bli stort bedre enn det etter 161000 miles.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 31. Mar 2010 12:32 
Avlogget
Get going
Get going

Har ikke lest hele posten , men har du lambdasonde på denne ?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 01. Apr 2010 14:16 
Avlogget
Rookie
Rookie

Nei, har ikke lamdasonde.

Har fått et tips jeg ikke helt skjønner, det går på at fordeleren kan stå en tann feil. (imot kammen)
Har ikke rørt den nederste delen av fordelerakselen, så det kan jo godt hende.

Men spiller egentlig det noen rolle, så lenge fordeleren er vridd slik at rotor peker dit den skal.?
Eller er det noe jeg misforstått?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 01. Apr 2010 15:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Skjønner ikke helt va han mener at fordeleren kan stå 1 tann feil i forhold til kammen,
fordeleren kan du nesten sette ned hvordan du vil, bare du passer på at den peiker på merkene, ser kun et praktisk problem, det er at vacum klokke og slike ting kansje treffer på manifoilen. få han til å forklare deg litt bedre hva han mener med 1 tann feil.

1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 01. Apr 2010 19:04 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

grogei skrev:
Skjønner ikke helt va han mener at fordeleren kan stå 1 tann feil i forhold til kammen,
fordeleren kan du nesten sette ned hvordan du vil, bare du passer på at den peiker på merkene, ser kun et praktisk problem, det er at vacum klokke og slike ting kansje treffer på manifoilen. få han til å forklare deg litt bedre hva han mener med 1 tann feil.

Om du tar av fordeler lokket, løsner fordeler og trekker den ut, så vrir du litt på rotoren og setter inn igjen fordeleren, så blir fordeleren 1 eller flere tenner feil i forhold til kammen, så sant du ikke samtidigt flytter pluggledningenes posisjon på fordeler lokket slik at dei matcher rotoren sin nye posisjon.
Så om du trekker ut fordeler vrir litt moturs og setter på plass slik at f.eks cylinder #3 tenner mens det i følge veiv og kam er cylinder #1 som skal tenne, og en skal vri temmelig mye på fordeleren for å ta inn igjen den feilposisjoneringen, og det er ikke alltid der er plass til så mye justering, pga div som kan stå i veien for vacuum klokken på fordeleren

MyGallery

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 01. Apr 2010 20:59 
Avlogget
Rookie
Rookie

Jo, jeg skjønner poenget, men så lenge jeg får stilt til 10 grader fortenning etter lampa, er det jo rett.

Det er litt annerledes på mopar, hvertfall på min. Det er ikke mulig å sette inn fordeleren feil, siden tuppen av den ser sånn ut, og den passer bare en vei.

Bilde

Det kan jo være at den nederste delen av akselen som går mot kammen er feil, men jeg tviler på om det har noen betydning. Er hvertfall god plass til å vri fordeleren uten at noe tar borti noen sted.

Sist endret av Ricecooker den Fre 02. Apr 2010 01:15, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 01. Apr 2010 21:45 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Ricecooker skrev:
Jo, jeg skjønner poenget, men så lenge jeg får stilt til 10 grader fortenning etter lampa, er det jo rett.

Det er litt annerledes på mopar, hvertfall på min. Det er ikke mulig å sette inn fordeleren feil, siden tuppen av den ser sånn ut, og den passer bare en vei.

[IMG]http://i40.tinypic.com/2d94ier.jpg[/IMG

Det kan jo være at den nederste delen av akselen som går mot kammen er feil, men jeg tviler på om det har noen betydning. Er hvertfall god plass til å vri fordeleren uten at noe tar borti noen sted.

Er hvist noen her som bare har sett chevy :mrgreen:
På big block mopar er det ikke drev på fordeleren. Og det spiller ingen rolle hvor du setter fordeleren bare rotoren peker mot rektig plugg. Men hvis du skal ha den rektig etter boka, er det bare og finne et stort flat skrujern og stikke ned i sporet til fordeleren. Og vri så du løfter akselen til oljepumpa. Og vri da den så du får sporet til fordeleren dit du vi. ( Kan være litt vrient og få ned igjen der du vil da akselen som skal ned i oljepumpa er 6 kantet. Også vis kjede dit er så slitt at det blir en halv tann feil.Har du tengt hvor mange grader feiltening du får da i forhold til øvre dødpungt på veiva. Er rimelig sikker på at hoved feilen din ligger i registeret.

Dodge trandesman B 200 74.
Prosjekt dodge dart 69 bad boy
prosjekt dodge maxi van B200 big block 76
1986 Le baron cab

Massively Over Powered And Respected
http://www.chargernorway.com

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 02. Apr 2010 10:38 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

moparman skrev:
Ricecooker skrev:

[IMG]http://i40.tinypic.com/2d94ier.jpg[/IMG

Er hvist noen her som bare har sett chevy :mrgreen:
På big block mopar er det ikke drev på fordeleren. Og det spiller ingen rolle hvor du setter fordeleren bare rotoren peker mot rektig plugg. Men hvis du skal ha den rektig etter boka, er det bare og finne et stort flat skrujern og stikke ned i sporet til fordeleren. Og vri så du løfter akselen til oljepumpa. Og vri da den så du får sporet til fordeleren dit du vi. ( Kan være litt vrient og få ned igjen der du vil da akselen som skal ned i oljepumpa er 6 kantet. Også vis kjede dit er så slitt at det blir en halv tann feil.Har du tengt hvor mange grader feiltening du får da i forhold til øvre dødpungt på veiva. Er rimelig sikker på at hoved feilen din ligger i registeret.

Dette var jeg borte i selv for noen år siden og ovennevnte tips gjorde susen. Akselen til oljepumpa ble justert 1 tann ift opprinnelig oppstilling (kjedet var nytt og motoren totalt nybygd). Etter dette har det ikke vært noen problem:-)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 02. Apr 2010 10:45 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Sålenge du får vridd fordeleren slik at du har ønsket fortenning gjør det ingenting.

Har du sjekket at tenningen ser ut til å regulere seg fornuftig? dvs mer fortenning ved turtall og vakuum? Har vært ute for at stor slark i foringen som stangen til oljepumpen går i kan gi rare resultater.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 13. Apr 2010 21:30 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hallo igjen,

Har akkurat fått en diger eske med deler 8)

Nå har jeg fått nytt kjede+drev, og det kan monteres på 3 vis. 4 grader+, 0 eller 4 grader-.

Har sett på flere amerikanske nettsteder, at disse lavkomprimerte 440´ene trygt kan få litt mer "advance" på kammen.

I papirene som fulgte med settet sto det kort og greit at 4 grader advance gir mere moment, og 4 grader retard gir mer hk på turtall. Ser ut som om det er hipp som happ, er det bare å gjøre som man vil?

Skal jeg gå for 4 grader advance, eller er det null som er "tryggest"?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 13. Apr 2010 21:37 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Jeg ville nå gått for null. Men det er nok sikkert noen som er uenige :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 13. Apr 2010 23:46 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Hadde det vært meg, så hadde jeg montert den på 0 grader, vist feilen var utbedret, ville jeg ha lekt med litt med de 2 andre oppsettene, kun for å teste om det var noe som passet meg bedre.

1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 14. Apr 2010 01:29 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Når man kjøper ettermarkeds kam så pleier det å følge med et kam spesifikasjons skjema. Der står det hva som er anbefalt. Ville sjekket litt rundt, i tilfelle kammen din er satt opp med 4 graders fortenning originalt. Ikke at originalt er så fryktelig viktig da men... greit å vite sikkert uansett.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 145 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support