da blev det opklaret et par problemer med bilen!
fandt ut av, at dieselfiltret, måtte byttes, på den kjedelige måten.
på vei hjem fra hensmoen, begynte bilen, å fuske, å miste kraft.
800 meter senere døede motoren, jeg kunne akkurat vri nok liv i den, til å kjøre ind i en busslomme, så jeg ikke blokerte veien.
en kompis, som rent tilfeldigt var på vei til drammen, stoppede, for at se om han kunne hjælpe.
jeg tenkte at det måtte være dieselfitret, enten boksfiltret, eller det lille extra filter, som en tidligere eier har monteret.
klippede et par strips, og opdagede at boksfiltret ikke var koblet til noget annet end ledningsnettet, og at det eneste filter, jeg hadde, var det lille extrafilter.
ved nermere inspeksjon, så opdagede jeg at det lille filter, var fult av vann, og drit.
sendte jeanett og hilmar, til byen, på jakt etter et lille filter, som kunne holde, til jeg fikk handlet et nyt boksfilter.
fik byttet filter, og startet droget op igjen, og kjørte så på bergheim, som desværre var de nermeste (og dyreste!!)
fik tak i et boksfilter og nye glødeplugger, 1900,-
ville lige høre om prisen på nye dyser! 2060,- PR STK.
da tror jeg at jeg handler nye dyser fra summit, de er sgu da ikke nær så dyre.
fandt 8 stk bosh dyser, til små 2500,- + frakt. synes ikke det er så galt, men så kommer spørgsmålet, om det er kinastål, som er inneni!!!!
monterte det nye filter, med nye slanger, og klemmer, måtte jo ha av innsuget, for at komme til pumpen.
startede bilen op, og opdagede at filteret lækkede på toppen, ved en av sensorene.
prøvde med flytende pakning, med det funkede ikke, prøvede med større skruer, men de passede ikke helt, så det blev droppet.
kom til at tenke på, at jeg hadde filtersats, fra den gamle suburban, og gikk på jakt etter den.
middagen kom i veien, så jeg måtte kaste noget føde i skallen, og ut igjen.
fant filtersatsen, i en papkasse inne på låven.
på mindre en tyve minutter, hadde jeg fået byttet filter og filtersats, IGEN.
men nu er den tet, og den kjører, så bliver det spændende, å se om den stopper etter gasspådrag, eller om det bare var et par timers mekking, med dieselfilter og sats, som skulle til!