Roar skrev:
New hvorfor kom dette med matching number? Jo for noen mente det var bedre med en bil som hadde original driverk intakt enn en som blokka var byttet på. Så du ser det henger ihop med jeg skrev.
Matching number er korrekt motor og gearkasse på de bilene som det kan bevises( en SR blokk kan aksepteres). Altså VIN er slått inn. Dette lar seg ikke gjøre på chevrolet (vin number er ikke slått inn i blokka) f.eks så de må kunne fremlegge støpedatoer og slikt for å hevde at den er matching numbers.
Dato koder på tennplugg ledninger og viftereimer har ikke noe med dette å gjøre, da dette er service deler som skal byttes regelmessig. Men man får selvfølgelig ekstra poeng for slikt på en bedømning.
Og angående dato merking av tennpluggledninger. Vel de selger slike repro i dag, men er de korrekte da? de er ikke laget på den tiden bilen ble laget?
Har sett camaroen din og det er fantastisk flott bil, men i mine øyne så er det en bil som restaurert for å ligne mest mulig på slik den kom fra fabrikken, Og noe nærmere et originalt utsende kommer man vel ikke.
Men som sagt spiller det noen rolle, hver mann sin lyst og glede.
Hei
Jeg mener nok ikke at en bil med en korrekt motor, istedenfor den originale er "bedre", men det føles mer rett om du kan verifisere at du har den motoren som var i bilen intakt, Det er også viktig dersom det f.eks er to like biler til salgs, så vil det for en kjøper være mer tilfredsstillende å velge den med original motor. Altså, for enkelte kjøpere, så er det viktig at det er original drivlinje, gjerne med en del original dokumentasjon.
Dersom det ikke betyr noe hva bilen er opprinnelig for kjøper, er det jo gjerne mer gunstig å kjøpe en 6'er utgave, og lage det slik akkurat du liker det. Og det er det jo mange som gjør, slik at det ofte er et bedre kjøp for noen som ikke er "besatt" av disse tankene.
Du tar feil når det gjelder Chevrolet, de har vin innslått i motor, og gir. Hvertfall fra 1967- Slik at for meg, når det gjaldt COPO bilen, så var det kritisk at det var intakt, og at den var dokumentert gjennom GM Canada. Jeg er enig i at det nest beste er en CE/SR motor om du ikke innehar den originale, alternativt, så bruker jo mange en med rett støpe nr, og dato koder..
Når det gjelder pluggledninger, osv... jeg er ikke enig med deg, det er repro det du kjøper, men det er periodisk korrekt for bilen. Det er viktig i bedømming, og helhetsinntrykket. Det blir for teit med en 99,9 % original utseende bil, med fortsatt stift tenning, og støpejerns manifoilder, samt smog system, og da noen 8 mm taylor kabler.. eller?
Forøvrig, jeg har NOS kabler på min COPO.. h
Du har jo helt rett når du sier Camaro'en min er restaurert for å ligne slik den var når den kom fra fabrikk... det håper jeg enhver som ser den forstår
Det var det som var poenget for meg når vi dro denne bilen ut av halv råtten låve i 2001,,
Men som du oppsummerer, hver mann sin glede, det eneste som er sikkert er at det er rimelig lett å konkretisere matching #, det er en bil, med sine originale, samlebånds innstallerte drivlinje. Har du en total urestaurert bil, som er fin, er det jo perfekt. Er den restaurert, så er det viktig å ivareta/bruke opp igjen mest mulig originale deler, og/eller NOS, eller ny servede deler, med korrekte dele nr, dato koder, farger, og montering.
(men jeg mener ikke at du må restaurere den til perfekt nybil stand bare for at du har original driv linje, det er opp til hver enkelt,,,, og det er fortsatt den bilen det er, men da skal det litt mer til for neste mann å få den original om det er det han vil)