AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Jun 2026 05:29

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Lør 30. Jan 2010 20:00 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Des 2008 23:35
Innlegg: 33
Hei,
jeg har satt inn en Petronix tenning i min 1968 Galaxie med 390 motor.
Petronixen skal jo ha 12 volt konstant på coilen så jeg lurte på om det var noen som hadde en ide hvor det er best å hente den?
Vet at det beste er å hente den direkte fra tenningen men da må jeg ha et koblings skjema for å klippe rette ledningen.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 30. Jan 2010 20:06 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 28. Sep 2008 19:50
Innlegg: 201
Bosted: sør odal.
den gamle coilen din hadde vel 12v den også,

_________________
cad331


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 30. Jan 2010 20:09 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Søn 01. Mar 2009 09:43
Innlegg: 124
Bosted: Vaksdal
kølla skrev:
Hei,
jeg har satt inn en Petronix tenning i min 1968 Galaxie med 390 motor.
Petronixen skal jo ha 12 volt konstant på coilen så jeg lurte på om det var noen som hadde en ide hvor det er best å hente den?
Vet at det beste er å hente den direkte fra tenningen men da må jeg ha et koblings skjema for å klippe rette ledningen.


Eller et multimeter / prøvelampe.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 30. Jan 2010 20:25 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Des 2008 23:35
Innlegg: 33
cad331 skrev:
den gamle coilen din hadde vel 12v den også,


I start øyeblikket ja, men under drift er det 9v, Petronixen skal ha 12v konstant.
Ford har formotstand i ledningen, så jeg må legge opp en ny.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 31. Jan 2010 10:21 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
er det ikke da bare å benytte den gamle ledningen, men klippe den av/fjerne formotstanden?

da skal de jo bli 12 V på coil...


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 31. Jan 2010 11:41 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 23:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
Hvis du studerer ledningene dine nøye så vil du se at det står " resistance" eller noe i nærheten på motstands ledningen. I de fleste tilfellene så går den fra torpedoveggen og ut til coil ( eventuelt fra nøkkel til torpedovegg). Enkleste metoden hvis man ikke vil ødelegge det originale nettet på bilen er å koble inn en strømtjuv rett føre der mostandsledninegn begynner og dra denne til coilen.Enden på mostandsledningen ved coilen enten kobler du sammen med den nye eller legger død med en god isolasjon.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 31. Jan 2010 12:54 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Des 2008 23:35
Innlegg: 33
Roar skrev:
Hvis du studerer ledningene dine nøye så vil du se at det står " resistance" eller noe i nærheten på motstands ledningen. I de fleste tilfellene så går den fra torpedoveggen og ut til coil ( eventuelt fra nøkkel til torpedovegg). Enkleste metoden hvis man ikke vil ødelegge det originale nettet på bilen er å koble inn en strømtjuv rett føre der mostandsledninegn begynner og dra denne til coilen.Enden på mostandsledningen ved coilen enten kobler du sammen med den nye eller legger død med en god isolasjon.



Det var akkurat slik jeg hadde tenkt det :) var ikke klar over at det stod noe på ledningen så det skal jeg sjekke, da blir det mye enklere.

Regnet med at spennings fallet på 3v har nøye sammenheng med ledningens lenge og at om jeg koblet meg på ved tenningen så er det 12v konstant. Skulle jo bli den ryddigste måten å gjøre dette på, så kan man jo bare bytte tilbake til stift om det skulle vere aktuelt senere siden alt er intakt.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support