AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Jun 2026 05:30

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Temperatur -92 g30
InnleggSkrevet: Tir 12. Jan 2010 10:30 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 11. Jan 2010 22:23
Innlegg: 67
Bosted: Steinkjer, Nord-Trøndelag
( denne ligger også ute på V8DieselTech, men er ikke stort med aktive folk der )

Kjøpte bilen:
Kosa med bilen:
Hadde bilen i daglig drift:
null liv i tempnåla:
Bytta termostat...ingen forandring.
sjekka temp manuelt etter hard belastning:
Fulgt nøye med etter lekasje og vært nøye med kjøleveske:

Kjører fra Helgeland til Trysil via Oppdal.....

Ingen temp.avlesning i det hele tatt, MEN før jeg kom 40 mil sørover, kom det ikke lenger kaldluft inn i bilen... Bare varmluft, med AC på max med laveste temperatur :O


Dette var i sommer 09. Er AC tom for gass og er tempgiveren i motoren gåen + ledningsbrudd mellom dashbord og termostat ?

Det som er mystisk er at:

1# termostaten var ny rett fra hylla og på plass
2# Dashbordet/instumenter er aldri blitt demontert
3# Jeg hører fortsatt lyden av gass som flytter seg når jeg endrer instilling på AC ( virker som om det blir litt varmere luft når jeg setter AC på max istedet for economy...dette kan også bare være lureri siden "AC-MAX" setter viftas omdr. ett nivå høyere...MÅ ha varm motor før det kommer varme...ca 10 minutter, og da er det svakt)

Er lei av iskald vinterbil og sviinvarm sommerbil ( kjørte de siste 60 mil i kun boxer og solbriller....for dere som lurte)

tips??

_________________
----------------------------------------------------------------------------------------------
-92 G30 6.2D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Temperatur -92 g30
InnleggSkrevet: Fre 15. Jan 2010 19:47 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 11. Jan 2010 22:23
Innlegg: 67
Bosted: Steinkjer, Nord-Trøndelag
*bump*

jaja...vacumpumpa funker ivertfall.

Det er nesten ingen varme på tomgang og litt varme på turtall
hvordan bekrefte at vannpumpa er gåen ?

_________________
----------------------------------------------------------------------------------------------
-92 G30 6.2D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Temperatur -92 g30
InnleggSkrevet: Tir 02. Feb 2010 21:33 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 01. Sep 2009 10:26
Innlegg: 141
Skal den ikke overopphete hvis vannpumpa er gåen da?

_________________
1993 Chevy Van Starcraft G30 SE EXT
2004 HPI Savage 25 1/8 Nitrobil

-*-If it ain't broken, try to improve it-*-


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Temperatur -92 g30
InnleggSkrevet: Ons 10. Mar 2010 00:40 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 11. Jan 2010 22:23
Innlegg: 67
Bosted: Steinkjer, Nord-Trøndelag
Vannpumpen må funke da jeg ikke ser for meg at jeg kunne ha kjørt 40 mil i +27c med sviktende vannpumpe........jeg har hatt flere turer på opptil 35 og 70 mil siden den gang.
Varmeeffekten har gradvis gått til 0 siden AC begynte å bare gi varmluft den sommeren.
( ikke at jeg vet hva jeg snakker om eller om denne termostaten er helt feil til denne bilen eller om dashbordet skal hente avlesning fra tempgiver i motor....som jeg heller ikke vet hva gjør)

Skal forresten motorvifta gå på max HELE tiden uansett vær på 6.2D....noe min gjør?

_________________
----------------------------------------------------------------------------------------------
-92 G30 6.2D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Temperatur -92 g30
InnleggSkrevet: Ons 10. Mar 2010 11:07 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
hadde samme problemet på buicken, jeg kunne skifte mellem varm å kald luft,
men det kunne ta op til fire minutter, før jeg merkede nogen endringer!

troede selv, at det var slangerne, som var utette, men det viste sig, at to av mine vakumklokker, var utette, eller rettere.
den ene var utet, den andre, rustet sammen!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Temperatur -92 g30
InnleggSkrevet: Ons 10. Mar 2010 22:46 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 11. Jan 2010 22:23
Innlegg: 67
Bosted: Steinkjer, Nord-Trøndelag
aha....nei jeg merker overgangen fra kald til "varm" men en gang.....men får bare inn svakt varmet motorluft.

Min egen konklusjon: ledningsbrudd fra termostat og AC tom for gass.
Det er vel kanskje R-12gass på disse enhetene....noe som er dødelig under "rette" forhold og veldig ulovlig å slippe ut i atmosfæren?

Får jo kjøp refill-kit fra sverige til 600 spenn, men må da slippe ut det som er der av gass, konvertere og fylle den nye typen gass. Er dette mulig på disse bilene ?

_________________
----------------------------------------------------------------------------------------------
-92 G30 6.2D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Temperatur -92 g30
InnleggSkrevet: Fre 12. Mar 2010 00:11 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
det er bare å kjøre til dit lokale klimaanleg verksted.
de har en fin liten maskine, som effektivt evakuerer dit ac anleg, og tryktester, og påfyller igjen.
for at dit ac anleg, skal fungere optimalt, må der ikke være lommer av gammel gas, i systemet, og hvis du bare åpner for systemet, vil du ikke kunne sikre dig, at det bliver tømt ordentligt.

og de to gasser, er ikke nogen god kombinasjon.

trykktestingen er viktig, for at anlegget ikke skal svikte, under bruk.

det koster vel et par tusinde, men tro mig, når jeg siger, du ikke vil ha ac lekasje inne i bilen, med 110 km/t.
selv den nye gassen, fortrenger oksygen, den er dog tilsat lukt, så du kan opdage en lekasje, i tide!
vet ikke om "gjør det selv" kittet, har det!

men du bestemmer jo naturligvis selv!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Temperatur -92 g30
InnleggSkrevet: Fre 12. Mar 2010 00:38 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 11. Jan 2010 22:23
Innlegg: 67
Bosted: Steinkjer, Nord-Trøndelag
hehe ja jeg skal ivertfall ned på Trønder-maskin å høre om de kan sjekke om det finnes noe gass i systemet...


kan dette koste over 3000 da ?...for maange år siden hørte jeg snakk om at det kunne koste 7000 å ettefylle gass på verksted, men dette var vel den gamle og dyrere gassen ?

_________________
----------------------------------------------------------------------------------------------
-92 G30 6.2D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Temperatur -92 g30
InnleggSkrevet: Fre 12. Mar 2010 08:25 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
jeg skal se om ikke jeg kan finne reklamen fra han, jeg traf på lillestrøm.
hans firma tilbød komplett utbytting, for små 2600,- plus mva.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Temperatur -92 g30
InnleggSkrevet: Fre 12. Mar 2010 08:33 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 15. Jan 2009 22:40
Innlegg: 236
Bosted: Åmli
Varmeapparatet skal vel varme uten at det er gass på AC anlegget?Har hatt flere biler uten gass som varmer allikevel.
Tett register? :roll:
Reir i luft inntaket til varmeapparatet? :oops:

_________________
57 Dodge Coronet 2 dht
40 Chevrolet stepside
37 Dodge Streetrod
29 Chevrolet roadster picup
69 Mustang Fastback
68 Corvette Conv. godkjent med presse.


Den som går sine egne veier,trenger ikke kart.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Temperatur -92 g30
InnleggSkrevet: Fre 12. Mar 2010 17:18 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 11. Jan 2010 22:23
Innlegg: 67
Bosted: Steinkjer, Nord-Trøndelag
har merket at det varmer halvgreit ved kjøring i -15....forsvinner ganske fort ved tomgang igjen..

MEN...la oss ikkje glemme at AC plutselig begynte å blåse varmluft under kjøring her en sommer.....ikke hatt slike problemer i kulda føe etter dette.

_________________
----------------------------------------------------------------------------------------------
-92 G30 6.2D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Temperatur -92 g30
InnleggSkrevet: Fre 12. Mar 2010 17:44 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Ons 06. Aug 2008 15:58
Innlegg: 317
Bosted: Porsgrunn
AC har ingenting med varmlufta på vanen din å gjøre.har selv en 92 med 6,2 d.der har jeg koblet bort hele ACn pån
Skjekk heller varmeregisteret,
PS.på tommgang er det normalt at varmen blir dårligere.

_________________
http://vandemonteringen.no/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Temperatur -92 g30
InnleggSkrevet: Fre 12. Mar 2010 18:18 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 11. Jan 2010 22:23
Innlegg: 67
Bosted: Steinkjer, Nord-Trøndelag
2600 høres ut som en bra pris Wolf ;)

Ja diesel...jeg har lest i min hellige bok at jeg skal skru litt i dag å sjekke akkurat denne ventilen ;)

_________________
----------------------------------------------------------------------------------------------
-92 G30 6.2D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Temperatur -92 g30
InnleggSkrevet: Fre 12. Mar 2010 20:20 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 11. Jan 2010 22:23
Innlegg: 67
Bosted: Steinkjer, Nord-Trøndelag
og hvilket ventil mente jeg ???..har ikke peiling, men fant en svæær chunk asfalt som satt fast oppå utløpsrøret

hadde bilen i tomgang i 10 minutter, rusa motorn og holdt den på høyt turtall i ca 1 minutt....register iskaldt og radiator kanskje 15 - 20c ( to the touch, that is )...vifta går selvfølgelig på max hele tiden :O

etter motoren hadd blitt "varm" merket jeg at det kom inn svak varmluft også med AC på cool og full styrke

Siden snøstormen kom og tok meg fant jeg heller ikke ut hvor luftinntaket sitter....

_________________
----------------------------------------------------------------------------------------------
-92 G30 6.2D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Temperatur -92 g30
InnleggSkrevet: Lør 13. Mar 2010 00:26 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 01. Sep 2009 10:26
Innlegg: 141
Høres ut som det samme problemet som jeg har. Jeg tror det er vifteclutchen siden vifta går hele tiden. Men har ikke somla meg til å skifte den ennå.

_________________
1993 Chevy Van Starcraft G30 SE EXT
2004 HPI Savage 25 1/8 Nitrobil

-*-If it ain't broken, try to improve it-*-


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support