Jeg har nylig hatt min 67 Camaro til godkjenning. Jeg bor nord av Oslo, og den trafikkstasjonen som først hadde noe ledig var Gjøvik. Det passet meg bra, siden jeg har hørt mye positivt om dem. Ellers er det Jessheim som er min nærmeste stasjon. Skal jeg tro på ryktene, så er de noen av de verste å ha med å gjøre.
Jeg måtte vente ca. 3 uker for ledig time, de tar ikke nyregistreringer på "drop in", så man må avtale time.
Møtte til avtalt tid, og fikk en hyggelig mottagelse. Bilen ble kjørt inn.
Papirer ble overlevert, kvittering på moms og engangsavgift (kan betales på forhånd for veteraner), Amcar sine data for 67 Camaro (fåes for 150? kr fra Amcarklubben), disse data brukes for vognkortet og er et must å ha med, samt den amerikanske Title og kontrakten mellom meg og forrige eier (som importerte bilen).
Han gikk gjennom VIN nummeret og tittet generellt på bilen før han tok bilder av den fra alle vinkler. Jeg ble sendt inn for å betale for besiktigelsen.
Da jeg kom ut igjen hadde han heist opp bilen og gikk over hele understellet med lykt. Jeg opplyste om at jeg hadde sølt litt med servoolje dagen før (sant) som forklaring på at det hang noen dråper under styresnekka. At det hang et par dråper under TH 350 kassa kommenterte han ikke. Jeg hadde for syns skyld tenkt å tørke alt dette bort 500 meter før stasjonen, men rakk det rett og slett ikke.
Bilen ned og vi sjekket lys, meg inne i bilen, og han utenfor. Bremselysene virket ikke. Dette var nytt for meg, så mens han gikk gjennom noen papirer så lånte jeg lykta hans og stakk hodet under dashbordet. Det var bare bryteren som hang litt, litt klikking på den så funket det hele. Ny sjekk, OK.
Vi diskuterte litt angående VIN-merking av ramma, han mente dette ikke hadde noe for seg siden Camaroen har en sub frame. I stedet brukte han en gravørpenn og risset VIN nummeret inn i motorrommet, like over der spylerpumpa sitter. Han gjorde en veldig nøye jobb, streket opp før han gikk i gang, og ba meg huske på å legge et lag klarlakk over sånn at det ikke ble noe rust der!
Bremsetest neste. Det er det svake punktet på bilen. Den har 4 tromler, og trekket til venstre. NAF har sjekket den tidligere, og da lå den innefor 30% forskjell som er kravet. Okke som , de pilene sto litt i hytt om pine da testen ble gjort.
Ferdig med det, og han forsvant for å ordne papirer. Ikke et ord om den var godkjent.
Mens jeg ventet diskuterte jeg med noen andre om den måtte registreres som klassiker eller om den kan registreres som vanlig bil. Det siste går OK så lenge bilen er før 1971 modell. Ergo har det ikke noe for seg å registrere en 67 som milestone.
Han kom tilbake, bilen godkjent, alt i orden!
Ny diskusjon, kan jeg velge regnummer eller må den ha vanlige skilt når jeg skal ha den registrert som vanlig bruktimportert bil? Ikke noe problem, du kan velge nummer, men da får du ikke skilter i dag, men må bestille dem selv.
Inn på stasjonen, og med god og velvillig assistanse fra personalet så endte jeg opp med et nummer som passer en 67 Camaro godt. Etter litt surr med IF (som har forsikringen gjennom Amcar) som ikke hadde lagt forsikringen inn i systemet, så fikk jeg midlertidig vognkort, og beskjed om at jeg måtte bestille skiltet selv. De var ikke sikker på hvem som lager disse skiltene. (Det er forøvrig
www.latorskilt.no som gjør det.)
Bare som info: Med unntak av ujevne bremser foran, og noen dråper fra gearkassa og servostyringa, så har ikke bilen noen mangler som skulle påvirke en godkjenning negativt. Jeg hadde satt på godkjenningsdekk som var i henhold til Amcar sine data for bilen, og bilen er forøvrig ganske original. Litt åpen eksos (ikke noe ekstremt), men det ble overhodet ikke kommentert.
Nå er den godkjent, og det kjennes helt OK!