AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 23. Aug 2026 13:30

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 01. Des 2009 09:58 
Avlogget
Get going
Get going

En blir for lite ja. Hadde den vært til en 2,5l bensinmotor så kunne du brukt 2 stk på en 305, men fra diesel så må du ha 3-4 stk eller noe og det er veldig upraktisk å sette opp selv om det unektelig hadde vært spesielt :D .

'09 Formula Offroad - LS3 Turbo

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 01. Des 2009 12:15 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Eller 8 =D>
Vedlegg:
turbo8.jpg
turbo8.jpg [ 135.56 KiB | Vist 3236 ganger ]

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 01. Des 2009 13:06 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

WOW! Skulle likt å hørt lyden fra den motoren der :shock:

Thunderbolt skrev:
Det er jo slik at en 14l Scania Diesel gjerne har fullt ladetrykk ved 12-1300 omdreininger.
Når man så setter samme turbo på en motor som har snaut halve volumet (6,2l) så vil man teoretisk oppnå samme eksosmengde ved drøyt dobbelt turtall - det er i hvert fall min erfaring.

Kjørte 2 stk T3 turboer fra Saab 900 2.0l på en 306 cid Ford V8 i en Mustang jeg hadde tidligere og de ladet helt nede fra ca 2000 rpm så teorien holdt stikk på den bilen også.

LS1'n min brukes i en Formula Offroad bil og kun til racing. Kjører 10:1 i grunnkomp og E85 drivstoff.

Prøvde å legge inn bilde, men det virket ikke akkurat nå....prøver igjen senere i dag.

Jeg har en kurrant vannkjølt T3 fra Volvo 740 turbo (Tror det var TB363 de het), og en jeg deler verksted med har en identisk så da har jeg hvert fall muligheten. :)

Skudd i mørke; Hvis dem starter på 2000rpm på en 306 bensinåtter, snakker vi 1500 rpm på 350DX? Det hadde i så fall hvert genialt siden den trives omkring der. Et annet spørsmål er om T3'ene vil holde til 3500rpm uten å gi noen form for baktrykk?! Tror det er 2,5 tomms ut av eksossiden på T3.

"The hardcore 5.7L guys tell me to use grade-9 (yes, NINE) aircraft studs, and dual exhaust, and never look back again" 8)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 01. Des 2009 16:00 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Soulair skrev:
WOW! Skulle likt å hørt lyden fra den motoren der :shock:

Ligger under videos ----> http://www.lateral-g.net/
Synes ikke det var noe spesielt egentlig når det gjaldt lyden.

Thunderbolt skrev:
Det er jo slik at en 14l Scania Diesel gjerne har fullt ladetrykk ved 12-1300 omdreininger.
Når man så setter samme turbo på en motor som har snaut halve volumet (6,2l) så vil man teoretisk oppnå samme eksosmengde ved drøyt dobbelt turtall - det er i hvert fall min erfaring.

Kjørte 2 stk T3 turboer fra Saab 900 2.0l på en 306 cid Ford V8 i en Mustang jeg hadde tidligere og de ladet helt nede fra ca 2000 rpm så teorien holdt stikk på den bilen også.

LS1'n min brukes i en Formula Offroad bil og kun til racing. Kjører 10:1 i grunnkomp og E85 drivstoff.

Prøvde å legge inn bilde, men det virket ikke akkurat nå....prøver igjen senere i dag.

Jeg har en kurrant vannkjølt T3 fra Volvo 740 turbo (Tror det var TB363 de het), og en jeg deler verksted med har en identisk så da har jeg hvert fall muligheten. :)

Skudd i mørke; Hvis dem starter på 2000rpm på en 306 bensinåtter, snakker vi 1500 rpm på 350DX? Det hadde i så fall hvert genialt siden den trives omkring der. Et annet spørsmål er om T3'ene vil holde til 3500rpm uten å gi noen form for baktrykk?! Tror det er 2,5 tomms ut av eksossiden på T3.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 01. Des 2009 16:01 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

turbo er tingen :mrgreen:
en enkel tommelfingerregel er 200hk sugemotor = 400hk turbomotor @ 1bar

og grunntanken til tunderbolt henger jeg meg på 8) den bruker jeg og når jeg skal velge aggregat!
(vil tro den funker greit den formulabiln din? :mrgreen: =P~ )

en dieselmotor har ikke høyere eksostrykk,men det er mer eksosmengde.... og det er av den simple grunn at en diesel går på en måte på full gass hele tia..
normalt bruker man ikke spjeld på insuget på en diesel! bakdelen med en diesel er at man har så kort register...jeg tror det er vanskelig å beregne hvilke bensinmotor-turboer du må ha til dieseln din...
Min erfaring er iallefall at man får dårlig register på små dieselmotorer med bensinagregat....har prøvd flere forskjellige på hiluxn min...gjengangern var var dårlig spool og mye svartrøyk!
Neste prosjekt er kompressor + vnt!

jeg tror du bør lete etter to pajeroer 2.3 eller 2.5, eller to hilux 2.4, samt øke max turtall til 4000. da blir det liv i steinknusern :twisted:

EDIT:

det er nesten umulig å kombinere rå effekt med lave turtall!
tror eneste løsning må være kompressor, som gir f.eks. 1 bar fra 1000rpm... tror ikke du får en wastegate-turbo til å lade max fra 1400-3500...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 01. Des 2009 19:43 
Avlogget
Get going
Get going

Det er mulig å få den til å lade helt nede fra 1500, men en slik turbo vil måtte være så liten at den "går tom" altfor tidlig.
På mustangen min begynte de to T3 turboene jeg brukte å flate ut fra ca 6000 rpm.

På formula bilen har den hittil ikke flatet ut 8)

'09 Formula Offroad - LS3 Turbo

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 01. Des 2009 21:39 
Avlogget
Rookie
Rookie

streetracer skrev:
Eller 8 =D>
Vedlegg:
turbo8.jpg

hmm :-k er vel bare å lete turboer da :shock:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 01. Des 2009 22:08 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

DX'ene drar jo borti 5000 rpm orginalt, det er sikkert en av grunnene til at holdbarheten ikke alltid var den beste.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 01. Des 2009 23:54 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

v8power skrev:
DX'ene drar jo borti 5000 rpm orginalt, det er sikkert en av grunnene til at holdbarheten ikke alltid var den beste.

Såpass!! Dem er jo oppgitt med maks effekt ved 3600 rpm.. hva skjer mellom 3600 og 5000? :shock:

Thunderbolt skrev:
Det er mulig å få den til å lade helt nede fra 1500, men en slik turbo vil måtte være så liten at den "går tom" altfor tidlig.
På mustangen min begynte de to T3 turboene jeg brukte å flate ut fra ca 6000 rpm.

På formula bilen har den hittil ikke flatet ut 8)

turbodart skrev:
turbo er tingen :mrgreen:
en enkel tommelfingerregel er 200hk sugemotor = 400hk turbomotor @ 1bar

og grunntanken til tunderbolt henger jeg meg på 8) den bruker jeg og når jeg skal velge aggregat!
(vil tro den funker greit den formulabiln din? :mrgreen: =P~ )

en dieselmotor har ikke høyere eksostrykk,men det er mer eksosmengde.... og det er av den simple grunn at en diesel går på en måte på full gass hele tia..
normalt bruker man ikke spjeld på insuget på en diesel! bakdelen med en diesel er at man har så kort register...jeg tror det er vanskelig å beregne hvilke bensinmotor-turboer du må ha til dieseln din...
Min erfaring er iallefall at man får dårlig register på små dieselmotorer med bensinagregat....har prøvd flere forskjellige på hiluxn min...gjengangern var var dårlig spool og mye svartrøyk!
Neste prosjekt er kompressor + vnt!

jeg tror du bør lete etter to pajeroer 2.3 eller 2.5, eller to hilux 2.4, samt øke max turtall til 4000. da blir det liv i steinknusern :twisted:

EDIT:

det er nesten umulig å kombinere rå effekt med lave turtall!
tror eneste løsning må være kompressor, som gir f.eks. 1 bar fra 1000rpm... tror ikke du får en wastegate-turbo til å lade max fra 1400-3500...

Registeret jeg ønsker ladetrykk på er 1500 til 4000 rpm. Vil altså ikke dette være oppnåelig? Hva med turboer fra motorer som har under halvparten med kubikk? [-o<

"The hardcore 5.7L guys tell me to use grade-9 (yes, NINE) aircraft studs, and dual exhaust, and never look back again" 8)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 02. Des 2009 15:06 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

det går å få ladetrykk tidlig ja :? , men det blir som flere sier her, at den flater ut tidlig... enten ved surge eller mottrykk på eksossia...

surge: kompressorsia blir for liten,og turboen klarer ikke gi nok luft, turboen snurrer ofte da for fort, og blir ustabil...vil havarere ved mye arbeid i dette området....

for mye mottrykk: da er turbinhuset(eksossia) for lite, noe som skaper så stort trykk i eksosmanifolden(mellom motor og turbo, ikke etter turboen...) fordi motoren ikke får kvitta seg med eksos...dette gjør at det blir vanskelig for motor å få ut eksosen...blir en motorbrems rett og slett, og effekten daler ned i sjul

setter du på for liten turbo, vil du ofte få begge disse godsakene :mrgreen: du får tidlig ladetrykk,men motorn dævver fort av (pga for lite luft eller for mye mottrykk)!
setter du på for stor turbo, har motoren problem med å få snurr på turboen enkelt sagt...

jeg ville satsa på EN(1) lastebil eller traktorturbo med samme eller litt mindre volum enn du har i motoren, å sett hvordan det ble!
Skal du ha en turbo som drar fra 1500 til 4000rpm, tror jeg du må få tak i en stor eller to små VNT-turboer.(sitter på alle moderne dieselmotorer) google litt på vnt, og se om du skjønner.... det er enkelt sagt en turbo der man kan variere "størrelsen" på eksos-huset. minuset er at det er vanskelig å få til mekanisk regulering av denne funksjonen....men det går!

1 turbo tar mindre plass, er mer effektiv totalt sett, enklere med eksosanlegg og trykkrør/intercooler osv....

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet