Hey, da kjører vi igang med prosjektet.
Objektet er en -78 Caprice coupe. type kremgul med hvitt skinninteriør. dette er ike helt min stil, så vi får da gjøre litt.
Bilen ble funnet litt tilfeldig under litt surfing på e-bay en kveld da jeg hadde fått et anfall av kjedsomhet.
når jeg så perlen stod tilsalgs, en eier i florida, gammel mann, som hadde avgått med døden, og hans sønn som arvet den skulle selge den. jeg falt for den med en gang jeg så den, men desverre så var det nesten slutt på budrunden på den, og jeg rakk kun å spørre et par spørsmål til selger før runden ble lukket, og bilen tilsynelatende solgt.
MEN, etter noen dager rullet det inn en mail fra selger, om at vedkommende kjøper ikke hadde betalt depositumet som var påkrevet og at han listet den på nytt. da var ikke saken vanskelig.
bilen ble kjøpt og betalt og sendt til norge.
etter mye venting kom endelig ankomstmelding fra havna i drammen, og turen gikk til drammen. innom både tollvesen for å betale mva + avgifter, og biltilsynet for å kjøpe prøveskilt.
på turen hjem ekspoderte det ene bakhjulet da dekkene antakeligvis har stått der i 30 år og var gamle og sprukne.
reservehjulet var selvfølgelig også morkent, så da ble det en times venting på NAF på veiskulderen på E6 ved kløfta, i tre-tiden midt i fredagstrafikken.
når jeg endelig kom hjem, smelte jeg bilen opp på løftebukken, og skulle studere den nye doningen litt nærmere. har ikke så mange gode erfaringer med biler som er "USA-strøkne" men denne var virkelig bra. ikke antydning til rust under bilen annet enn litt overflate på radiatorbjelken. nye bremser rund baut var det også. det eneste jeg kunne sette fingeren på var at bakre eksosrøret var rustet hull i, men dette kostet enorme 289 kroner.
Tok turen til biltilsynet på Gjøvik i går, egentlig for å få en oversikt over hva som evt måtte gjøres for registrering.
det gikk overraskende bra! fikk beskjed om å fjerne de røde markeringslysene på siden bak, og bytte til hvite pærer i fangeren foran. parkeringsbremsen fungerte kun på høyre side, så wiren har vel satt seg tenker jeg. annet enn dette fikk jeg bare beskjed om å fikse dette, og komme tilbake med tekniske data på bilen, så skulle de registrere den samt slå inn chassisnummer i rammen.
synes det var leit å måtte fjerne markeringslysene da disse gjør en del av utseendet på bilen. men på spørsmålet mitt; "har det i ettertid blitt tillatt med røde markeringslys bak, ettersom nye biler som bl.a. BMW, Volvo osv kommer med det originalt?" svare han bare; "hmmm... det vet jeg ikke"
MEN, det er en ting som var veldig leit da, de idiotiske norske skiltene passer ikke i originalfestet til skiltet bak. (mellom lampene, foran bensinpåfyllingen) så han satt opp at jeg skulle ha SS-skilter bak også (smale lange) og skru det i fangeren.
JEG SKAL IKKE BORRE HULL I EN STRØKEN, URØRT CHROME_FANGER!
må finne på no lurt her....
Anywho, så vet jeg da i det minste hva som skal til for å få skilter på bilen, så jeg har bestillt ny brake-wire, og får sette av et par timer til å ordne lysa, så ordner dette seg.
Har idag også bestillt nye gummipakninger til dører og bagasjerom, nytt ratt, 4 stk nye frontlamper, nye speiler, den lille lista mellom bakfangeren og bakplata, opptrekking av taktrekket, og stereoanlegginstallasjon. mer kommer!!
kjøpte også olje/filter/plugger/frostvæske osv og får gi den en skikkelig service nå.
sper på med bilder underveis i prosessen, men blir ikke gjort veldig mye før skilter er på plass!
da begynner vi med jobben på resten av bilen med lakkering osv.

legger inn et par av bilen as-is da, for de som vil se.
Enjoy, og kom gjerne med innspill/forslag/meninger gode som vonde.

Vedlegg:
HPIM2504.jpg [ 189.6 KiB | Vist 6980 ganger ]
Vedlegg:
HPIM2506.jpg [ 175.63 KiB | Vist 6980 ganger ]
Vedlegg:
HPIM2509.jpg [ 166.46 KiB | Vist 6980 ganger ]
Vedlegg:
HPIM2537.jpg [ 141.06 KiB | Vist 6980 ganger ]
Vedlegg:
HPIM2543.jpg [ 111.95 KiB | Vist 6980 ganger ]