Da har jeg endelig fått lagt på grunning igjen etter mye trøbbel.
Jeg kjøpte en 2mm dyse til pistolen slik at jeg kunne lage en tykkere blanding, som foreskrevet i databladet fra PPG. Denne dysa kjentes alt for løs ut på pistolen, så løs at den fortsatt kunne snurres på når den var helt tiltrekt. Det skal muligens være slik trodde jeg. Men da jeg prøvde å grunne, ble det kun spytting, og ikke en jevn fin film som kom ut. Dette måtte da slipes ned igjen, og 4 dl grunning var sløst bort.
Etter dette startet jeg å slipe paneler, bagasjeluka etc. Neste uke dro jeg til Biltema for å høre hva de sa om denne dysa. De åpnet flere nye pakninger. og alle var likedan. Vel, tenkte jeg, da er det sikkert sprøyta som er defekt, og kjøpte en ny.
På andre forsøk fikk jeg fortsatt samme problemet. Denne gangen forsøkte jeg å presse dysa inntil for hånd, og da fungerte tilsynelatende som normalt. Fikk tredd på fullt av gummistrikker, og sprøytebildet så greit ut da jeg testet den. Men ganske kjapt oppstod samme skiten igjen. Da hadde jeg igjen blandet ut 4dl som gikk i vasken. Nok en gang måtte jeg slipe ned stoffet, som denne gangen ble sprøytet på mer enn bare taket.
Forbannet som jeg ble, startet jeg å slipe på det nye panseret og døra. Heldigvis hadde jeg også en planlagt 5-dagers ferietur like etter dette, slik at tankene kom over på noe annet.
Vel hjemme fra turen bestemte jeg meg for å gjøre ett forsøk til. Hvis dette ikke gikk kom jeg til å sette bort bilen til et lakkverksted for grunning. Jeg gikk tilbake til oppsettet som fungerte i fjor. 1.7mm dyse, og litt tynnere blanding. Denne dysa satt nemlig helt stramt på pistolen. Alle gode ting er tre, og jeg lyktes. Det vil si, sprøyta spyttet fortsatt litt i vertikal posisjon, og det var vanskelig å få det jevnt på taket. Men, jeg håper virkelig det er godt nok for vannsliping nå.
I morgen blir det å grunne de resterende delene. Og den 2mm dysa manglet pakning mellom de to delene fant vi ut. Må være produksjonsfeil.