AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Jun 2026 10:34

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 57 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tor 01. Okt 2009 23:08 
Avlogget
Get going
Get going

jeg holder til i kristiansund

76 malibu landau coupe under rest
88 chev van
77 caprice prosjekt
80 caprice prosjekt
92 chevy tiara presidental

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 24. Okt 2009 19:36 
Avlogget
Rookie
Rookie

Kul bil dette 8) Er det noe framskritt for tiden :?:

Dodge Charger 400 1973

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 25. Okt 2009 11:13 
Avlogget
Get going
Get going

Har ikke gjort noe på over 3 uker nå pga arbeid og diverse. Skal legge på fyller etter neste helg tenkte jeg, og da blir det ikke mer sliping før til våren igjen. Mulig jeg tar en kikk på det elektriske i løpet av vinteren.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 31. Okt 2009 16:51 
Avlogget
Get going
Get going

Bead-lock skrev:
Bra jobbet...

Tipset nå er å få fyller på delene så fort som mulig...
Da det er bedre at fylleren er på bilen og lufter seg og synker mens du gjør alt annet småtteri enn at det blir huj og hast på slutten...

Siden det er sparklet og gammel lakk overalt, så bruker du langkloss og klosser og sliper over all fylleren..
Det vil fjerne alle ujavnheter og du vil sikkert finne endel bulker /ujavheter du nå ikke kan kjenne som du må sparkle...

Sparkle disse og såslipe over med 180 til slutt, vaske over med 600 og vann, 2 nye strøk med fyller...

Da er bilen klar til siste vannslipingen og lakk... =D>

Ut ifra bildene kan man faktisk "se" at det finnes masse ulumskheter på bilen din...
hvordan? Jo, sparkelflekkene ender ut på farger nedover i historien , ikke ut på det grå :wink:
Derfor legge fyller og slipe den med 180/240...
du vil bli overrasket over hvor fantastisk rett den blir, med den prosessen =D>

I visse tilfeller sliper jeg den med 80-120 og langkloss... :mrgreen:

Når skriver "ett" lag med fyller, mener du da fysisk ett strøk med sprøyta, eller opptil 3 strøk med mellomtørkinger? Altså som at 3 strøk = 1 lag?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 08. Nov 2009 15:45 
Avlogget
Get going
Get going

Da har jeg endelig fått lagt slipegrunning på bilen. Rigget opp en white trash lakkboks i garasjen og brukte proffsprøyta fra Biltema. Må si at den fungerte utrolig bra til tross for at jeg kun har en 2hk minikompressor.

Grunninga er PPG D839, med D803 hurtigherder og D808 hurtigtynner. Forholdet var 4:1:1. Utrolig nok var den omtrent støvtørr etter 5 minutter, selv om det nesten var 0 grader ute, minimal varme i metallet, og maks 15 grader i garasjen. Pga noen innkjøringsproblemer ble det sig et par plasser, men omstendighetene tatt i betraktning synes jeg resultatet ble bra. Ligger 3 lag på bilen og døra nå.

Da jeg skulle ta skjermene og bakluka dagen etter, mistet jeg trykk i sprøyta ca. halveis. Forsøkte å renske dysa og kjøre gjennom tynner, men det hjalp ikke så fryktelig mye. Kompenserte litt ved å justere ned lakkmatingen. Siden jeg hadde blandet ut det som var igjen av grunninga, bestemte jeg meg for å fullføre. Merkelig nok ble dette seende bra ut og! Veldig fornøyd med at det ble null sig på bakluka som henger vertikalt. Disse delene fikk kun 2 lag da jeg var tom for grunning.

Fant sinnsykt mye grums inni sprøyta etter full demontering. Lærepengen her er at jeg skulle ha demontert den fullstendig kvelden i forveien, og ikke bare kjørt gjennom tynner.

Bilder:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Lakkboks nummer 2 :)

Bilde

Bilde

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 05. Jul 2010 21:20 
Avlogget
Get going
Get going

Ja, da har jeg startet opp igjen på dommedagsprosjektet.

Har slipt bilen med 180 på langkloss. Til slutt feide jeg lett over med 220. Bakre halvpart av taket, tidligere landautopp, trengte fortsatt mye utbedring. Her ble jeg litt for ivrig med 80-papiret under sliping av sparkel, slik at det kom frem en del metall. Generelt har det vært jævli mye arbeid i områdene toppen lå. Men dette må se bra ut nå som det blir en coupe.

Det gjenstår fortsatt å få sveist hjulbuen på førersiden. Men siden jeg ikke har tilgang på sveiser slik umiddelbart, kommer jeg til å legge grunning på resten av bilen og ta det ved første og beste anledning.

Har bestemt meg for å droppe kromlistene i nedkant av bilen. De jeg fikk med er veldig stygge, og dessuten er de ikke engang komplett.

Bruker nå Durablock klosser og 3M Hookit-purple papir. Må si det er stor forskjell fra biltemautstyret hehe.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 07. Jul 2010 23:47 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Ååå dette e snop vettu :D Har ein kompis som har ein 74' mod. Du finner bilder av den i tråden min :D

En grei side med det meste av monte carlo deler er www.dixiemontecarlodepot.com

92' Chevrolet Starcraft 6.2 Turbodiesel*SOLGT*
My Chevy burns what your hybrid save!! :heart: Bøllå te mor

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Jul 2010 20:47 
Avlogget
Get going
Get going

Da har jeg endelig fått lagt på grunning igjen etter mye trøbbel.

Jeg kjøpte en 2mm dyse til pistolen slik at jeg kunne lage en tykkere blanding, som foreskrevet i databladet fra PPG. Denne dysa kjentes alt for løs ut på pistolen, så løs at den fortsatt kunne snurres på når den var helt tiltrekt. Det skal muligens være slik trodde jeg. Men da jeg prøvde å grunne, ble det kun spytting, og ikke en jevn fin film som kom ut. Dette måtte da slipes ned igjen, og 4 dl grunning var sløst bort.

Etter dette startet jeg å slipe paneler, bagasjeluka etc. Neste uke dro jeg til Biltema for å høre hva de sa om denne dysa. De åpnet flere nye pakninger. og alle var likedan. Vel, tenkte jeg, da er det sikkert sprøyta som er defekt, og kjøpte en ny.

På andre forsøk fikk jeg fortsatt samme problemet. Denne gangen forsøkte jeg å presse dysa inntil for hånd, og da fungerte tilsynelatende som normalt. Fikk tredd på fullt av gummistrikker, og sprøytebildet så greit ut da jeg testet den. Men ganske kjapt oppstod samme skiten igjen. Da hadde jeg igjen blandet ut 4dl som gikk i vasken. Nok en gang måtte jeg slipe ned stoffet, som denne gangen ble sprøytet på mer enn bare taket.

Forbannet som jeg ble, startet jeg å slipe på det nye panseret og døra. Heldigvis hadde jeg også en planlagt 5-dagers ferietur like etter dette, slik at tankene kom over på noe annet.

Vel hjemme fra turen bestemte jeg meg for å gjøre ett forsøk til. Hvis dette ikke gikk kom jeg til å sette bort bilen til et lakkverksted for grunning. Jeg gikk tilbake til oppsettet som fungerte i fjor. 1.7mm dyse, og litt tynnere blanding. Denne dysa satt nemlig helt stramt på pistolen. Alle gode ting er tre, og jeg lyktes. Det vil si, sprøyta spyttet fortsatt litt i vertikal posisjon, og det var vanskelig å få det jevnt på taket. Men, jeg håper virkelig det er godt nok for vannsliping nå.

I morgen blir det å grunne de resterende delene. Og den 2mm dysa manglet pakning mellom de to delene fant vi ut. Må være produksjonsfeil.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Sist endret av Holden den Tor 22. Jul 2010 23:44, endret 2 ganger.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 22. Jul 2010 20:59 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Blir spennende å se fortsettelsen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 24. Jul 2010 22:34 
Avlogget
Get going
Get going

Resten av delene er nå grunnet, og denne gangen fungerte sprøyta som bare faen. Startet med litt tjukk blanding slik at det ble sig her og der. Men dette skal jo slipes allikevel. Har store problemer med å se hvor jeg har sprøytet og ikke når jeg starter på lag nummer to. Mulig jeg har for dårlig belysning. Ser det veldig godt på panseret og bakluka at overlappen er noe varierende.

For å booste moralen satte jeg på bakluka :)

I dag har jeg slipt ned bilen igjen med 220 på langkloss, og det ser faktisk veldig bra ut. Dukket opp 3 flekker på taket som må utbedres, samt noe på bakluka som jeg har sløvet med tidligere.

Synes jeg ser mållinja nå!

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 04. Okt 2010 22:08 
Avlogget
Get going
Get going

Oppdatering:

Bilde
Siste grunning lagt på av lakkereren. Tok ikke sjansen på bobler og vann i dette
laget. Derfor satte jeg bort jobben.

Bilde
Hjulbue og skjerm sveiset

Bilde

Bilde
Fikk reaksjon i lakkboksen, må slipe ned til stål og sparkle på nytt her. Var vel ikke
akkurat det jeg trengte for å si det sånn. Men det er nok risikoen man løper ved å
ikke starte fra bart metall. Ikke så mye ekstrajobb læll.

Bilde
PPG "Chrysler Viper GTS Blue"

Bilde

Bilde

Neste steg blir å lakkere bilen innvendig, og deretter montere på delene. Er godt i gang
med 500-tørt sliping.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 05. Okt 2010 12:40 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Bare stå på! Dette blir en kjempe fin bil!

1978 Volvo 244 GL Prototype (Bruksbil/Langkjøring)
Lærling Tunge Kjøretøy ;)
Two Tone, Beige and Rust!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 05. Okt 2010 12:52 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Heftig prosjekt! Godt å se at du ikke gir opp! :) Det blir en flott bil! 8)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 05. Okt 2010 17:49 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Ser bra ut detta, bare huske på sliperekka, og bruk helst sot, så det ikke dukker opp enda mer utrlivelige sakerm som riper etter at basen legges. Kan ses fint ut rett etter sprøyting, men etter litt, fordamper løsmidlene og lakken legger seg ned i riper [-X

-Dodge dart 73' slant six, manuell.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 18. Nov 2010 09:48 
Avlogget
Get going
Get going

Det nærmer seg slutten nå. Satser på å få bilen lakkert utvendig innen 2 uker. Her er en oppsummering siden sist:

Fikk slipt ned kokområdene og spraklet på nytt
Bilde

Bilde

Sendte bilen til innvendig lakkering pluss ny grunning der det var utbedret
Bilde

Bilde

Så var det endelig tid for montering. Var ganske omfattende arbeid å få tilpasset alt skikkelig, men synes at resultat ble ganske bra. Unntaket er panseret som stikker litt opp i bakkant. Skal se om jeg ikke får fikset dette på et vis til helga.
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Denne skjermen var ikke slipt enda. Måtte pusse ned litt ekstra på et felt pga riper som var kommet i siste grunning, derfor er det lyst der. Gikk først over med 400, ettersom å gå direkte på 500 har vist seg å ta uhorvelig med tid.
Bilde

Så påfører jeg dette pulveret fra 3M som legger seg i 400-ripene
Bilde

Pusser med 500 til alt det oransje er borte
Bilde

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 57 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 11 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support