AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 30. Apr 2026 08:04

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 57 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: `75 Monte Carlo (prosjekt)
InnleggSkrevet: Ons 13. Mai 2009 21:32 
Avlogget
Get going
Get going

Kjøpte denne Monte`n i fjor sommer. Forrige eier har slipt den ned til stålet og sveiset inn nye plater der det var nødvendig. Deretter grunnet han den. Etter dette mistet han garasjeplassen sin, så det var der jeg kom inn i bildet. Tenkte det var en bra mulighet til å få erfaring med grunnarbeid.

Motoren er en Buick 430 med en nyoverhalt TH400 bak. Det er også lagt opp nytt dobbelt eksosanlegg. Bakakselen er en 10 bolt med sperre. Kjørte 10 mil med den etter kjøpet, og jeg synes den gikk som en klokke og var god og kjøre.

Men det gjenstår mye arbeid før den kommer på veien igjen. Satser på å få den klar til lakkering i august. Førerdøra var temmelig opprusta i bunn, og skulle vel strengt tatt vært byttet. Panseret har en liten bøy helt fremmerst. Hørte med Phoenix om de hadde et brukt panser, men i følge dem har det ikke vært hugd noen Monte Carloer av denne generasjonen i Norge. Så jeg vurderer å sette det bort til en biloppretter. Resten av bilen ser grei nok ut etter mitt syn.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Er det forresten noen som kjenner til denne bilen? Den var grønn originalt, og har visst ikke vært registrert på maaange år.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 18. Mai 2009 22:37 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Lykke til med prosjektet, så ut et bra objekt. :)

Holden skrev:
Hørte med Phoenix om de hadde et brukt panser, men i følge dem har det ikke vært hugd noen Monte Carloer av denne generasjonen i Norge.

WOW, de gutta må inneha fantastiske evner.. Tenk å vite om hvilke biler som har vært hugget i norge.. He-he, helt utrolig.

Chevrolet USA#1

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 19. Mai 2009 00:49 
Avlogget
Get going
Get going

57belair skrev:
Lykke til med prosjektet, så ut et bra objekt. :)

Holden skrev:
Hørte med Phoenix om de hadde et brukt panser, men i følge dem har det ikke vært hugd noen Monte Carloer av denne generasjonen i Norge.

WOW, de gutta må inneha fantastiske evner.. Tenk å vite om hvilke biler som har vært hugget i norge.. He-he, helt utrolig.

Hehe, de må være allvitende. Men nå ser det faktisk ut som jeg muligens får skaffet et panser og dør fra annet hold.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 14. Jun 2009 19:10 
Avlogget
Get going
Get going

Liten oppdatering. Blir ferdig med siste sidepanelet i morgen. Etter det blir det bagasjeluka og omsider selve bilen. Kommer også en fagmann innom i morgen for å sjekke om jeg er helt på bærtur eller ikke hehe.

Bilde

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 22. Jun 2009 23:43 
Avlogget
Get going
Get going

Ting tok lengre tid enn forventet, så jeg fikk ikke startet på selve bilen denne runden.

Bilde

Bilde

Bilde

Og er det ikke typisk å oppdage enda noe småtteri som må sparkles når man tror at delen er ferdig :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 25. Jul 2009 17:29 
Avlogget
Get going
Get going

En stund siden forrige oppdatering her nå.

Har skaffet ny dør og panser for en billig penge fra en hyggelig kar på forumet. Min onkel som har jobbet i lakkverksted var innom og "kjente" på arbeidet mitt. Han fant selvsagt ujevnheter på første og beste del han satte hånda nedpå. Så jeg har brukt mye tid på å utbedre deler jeg trodde var ferdige. Det er mye muffens med bakre halvdel av taket og ned sidene, da dette har vært en vinyltopp tidligere. Plata som er satt inn virker tynn og skjør. Men jeg har sparklet etter beste evne der og synes det begynner å se greit nok ut. Ellers fant jeg rust i venstre hjulbue bak i dag som må sveises.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 26. Jul 2009 14:25 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Stå på! Jeg sier ikke at du skal slurve, men ikke bli så pirkete at bilen aldri kommer på veien! Nok av folk som har gått lei før de ble ferdig .

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 26. Jul 2009 16:44 
Avlogget
Get going
Get going

v8power skrev:
Stå på! Jeg sier ikke at du skal slurve, men ikke bli så pirkete at bilen aldri kommer på veien! Nok av folk som har gått lei før de ble ferdig .

Takk for den du. Kjenner meg litt igjen der ja,må innrømme moralen fikk seg nok en aldri så liten knekk den siste runden her. Men problemet er at jeg ikke vet helt hva som er godt nok ettersom det er første gangen jeg gjør det hehe.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 01. Okt 2009 01:14 
Avlogget
Get going
Get going

Jau.. nå har ting tatt mye lengre tid enn først antatt da jeg startet på dette prosjektet. Nytt delmål nå er å få lagt på slipegrunning før vinteren. Fått gjort ganske mye denne runden, samt at jeg har utbedret en del ting jeg egentlig hadde sagt meg ferdig med.

Det som gjenstår før grunning nå er sveising i hjulbue bak og sandblåsing i bagasjerom, pluss litt finpussing. Min eks-lakkerer-Onkel var innom igjen og syntes det meste så greit ut. Vi får nå se under neste sliperunde :lol:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 01. Okt 2009 12:12 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Bra jobbet...

Tipset nå er å få fyller på delene så fort som mulig...
Da det er bedre at fylleren er på bilen og lufter seg og synker mens du gjør alt annet småtteri enn at det blir huj og hast på slutten...

Siden det er sparklet og gammel lakk overalt, så bruker du langkloss og klosser og sliper over all fylleren..
Det vil fjerne alle ujavnheter og du vil sikkert finne endel bulker /ujavheter du nå ikke kan kjenne som du må sparkle...

Sparkle disse og såslipe over med 180 til slutt, vaske over med 600 og vann, 2 nye strøk med fyller...

Da er bilen klar til siste vannslipingen og lakk... =D>

Ut ifra bildene kan man faktisk "se" at det finnes masse ulumskheter på bilen din...
hvordan? Jo, sparkelflekkene ender ut på farger nedover i historien , ikke ut på det grå :wink:
Derfor legge fyller og slipe den med 180/240...
du vil bli overrasket over hvor fantastisk rett den blir, med den prosessen =D>

I visse tilfeller sliper jeg den med 80-120 og langkloss... :mrgreen:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 01. Okt 2009 12:23 
Avlogget
Get going
Get going

Bead-lock skrev:
Bra jobbet...

Tipset nå er å få fyller på delene så fort som mulig...
Da det er bedre at fylleren er på bilen og lufter seg og synker mens du gjør alt annet småtteri enn at det blir huj og hast på slutten...

Siden det er sparklet og gammel lakk overalt, så bruker du langkloss og klosser og sliper over all fylleren..
Det vil fjerne alle ujavnheter og du vil sikkert finne endel bulker /ujavheter du nå ikke kan kjenne som du må sparkle...

Sparkle disse og såslipe over med 180 til slutt, vaske over med 600 og vann, 2 nye strøk med fyller...

Da er bilen klar til siste vannslipingen og lakk... =D>

Ut ifra bildene kan man faktisk "se" at det finnes masse ulumskheter på bilen din...
hvordan? Jo, sparkelflekkene ender ut på farger nedover i historien , ikke ut på det grå :wink:
Derfor legge fyller og slipe den med 180/240...
du vil bli overrasket over hvor fantastisk rett den blir, med den prosessen =D>

I visse tilfeller sliper jeg den med 80-120 og langkloss... :mrgreen:

Takk for tilbakemelding.

Husker du skrev i lakk-forumet at den største feilen nybegynnere gjør er å sparkle for lite og pusse for mye. Kjenner meg definitivt igjen der hehe :D Men jeg gjør absolutt ting bedre og raskere nå sammenlignet med da jeg startet i sommer, så det har da vært progresjon.

Angående sparkelflekker som ender ut i gamle lag så har det nesten vært uunngåelig da grå-grunningen har blitt slipt ned sammen med sparkelet med langkloss. Har prøvd å featheredge overgangene så godt som mulig, og det kjennes ganske bra ut (bedre enn det ser ut :) )

Får du sparkelet i perfekt overgang med kun grunningslaget altså? Trodde man ville få frem de forskjellige lagene i de fleste tilfeller ala videoen her:

http://www.youtube.com/watch?v=bAPIuD9wd1M

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 01. Okt 2009 20:53 
Avlogget
Get going
Get going

får inn en 76 malibu etterhvert, er ikke det samme panser tru???

76 malibu landau coupe under rest
88 chev van
77 caprice prosjekt
80 caprice prosjekt
92 chevy tiara presidental

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 01. Okt 2009 22:11 
Avlogget
Get going
Get going

rebel skrev:
får inn en 76 malibu etterhvert, er ikke det samme panser tru???

Det er mulig, men jeg har allerede skaffet et panser fra en 74 Monte Carlo :)

Takk for tilbudet

Hvor på nordmøre holder du til forresten?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 01. Okt 2009 22:26 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Holden skrev:

Får du sparkelet i perfekt overgang med kun grunningslaget altså? Trodde man ville få frem de forskjellige lagene i de fleste tilfeller ala videoen her:

Vil jo slipe deg nedover i lagene om du "retter i gammel lakk" med grov korning og sliper...
Så en kan jo ikke si at en alltid får sparkelen til å ende i det siste fargen av lakk...

men fyller viser masse...når du mellomsliper den... :mrgreen:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 01. Okt 2009 22:28 
Avlogget
Get going
Get going

Bead-lock skrev:
Holden skrev:

Vil jo slipe deg nedover i lagene om du "retter i gammel lakk" med grov korning og sliper...
Så en kan jo ikke si at en alltid får sparkelen til å ende i det siste fargen av lakk...

men fyller viser masse...når du mellomsliper den... :mrgreen:

Jepp, time will show :wink:

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 57 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support