AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tir 29. Sep 2026 07:57

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: '89 Caprice Classic Wagon
InnleggSkrevet: Søn 03. Mai 2009 16:21 
Avlogget
Get going
Get going

Har en god stund vært på utkikk etter en Caprice Classic. Problemet har vært at det enten har vært nedherjede, rullemalte ølbrakker eller relativt strøkne biler med dertil hørende pris.

Kom over en 89-modell som virket noenlunde grei. Den er ALT annet enn pen i lakken, og ihvertfall en skjerm og et par dører har toget gått for mtp. rust, men som det positive kan sies at den er helt original teknisk og innvendig, det aller meste av utstyr virker og den er fin å kjøre. Bilen var vel egentlig annonsert som delebil, og det er jo sjelden noe godt tegn.. ;) Kom allikevel til den konklusjonen at den nok var jevnt over litt for bra til å bli deler all den tid det ikke akkurat kryr av rustfrie Caprice-karosserier her til lands som alle delene kunne vært flyttet over til. I tillegg er bilen et resultat av godkjent karosseribytte, så den har 79-modell ramme og derfor nesten ingen årsavgift. ;)

Ihvertfall var jeg nedover for å se på bilen for noen uker siden. Der hadde den stått et par år under et tre og var relativt mosegrodd, men gal som jeg er så jeg mer potensiale enn problemer. Inn med et nytt batteri, og etter noen dusjer startgass fyrte den opp og gikk relativt fint og jevnt. Etter litt inspeksjon og prating ble vi enige om handel, og at jeg skulle komme tilbake med prøveskilter og hente "gliset" noen dager senere.

Så skjedde, og for en ukes tid siden tok jeg toget litt sørover, lastet inn et par ekstra felgsett og satte nesa oppover mot Lillehammer, hvor jeg har tilholdssted til daglig p.g.a. studier. Turen oppover gikk uten noen problemer i det hele tatt bortsett fra at lock-up på girkassen noen ganger virket og andre ganger ikke, og bilen var god å kjøre.

Vel fremme på Lillehammer ble det brukt 2-3 timer med høytrykk, avfetting og varmt vann, og mosen og annen inngrodd skitt måtte til slutt gi tapt. Nå var bilen i noenlunde presentabel stand utseendemessig unntatt rustflekkene som finnes på stort sett hele bilen unntatt bakluke og panser. :mrgreen:

Det første jeg gjorde påfølgende dag var å bestille EU-kontroll tirsdag i neste uke. At bilen går gjennom på første forsøk anser jeg som helt usannsynlig, men det er greit å ha en "smørbrødliste" å forholde seg til, i tilfelle det er noe mer enn det som er "obvious" å ta seg av.

I ledige stunder de siste dagene har jeg gjort litt annet småtteri, blant annet en enkel innvendig vask (skal ta full rens, men venter til det blir skikkelig sommertemperatur ute) og sett litt på et par småting som ikke virket som det skulle.

Kjente feil og mangler:
* Diverse rustflekker "all over" med få unntak + noe annen rust også, men undersiden er stort sett bra
* Svær bulk i høyre fordør
* Sprekk i venstre lykteglass (brukt lykt funnet på Ebay til $40 inkl. frakt til Norge)
* Lavt trykk i AC-system (fungerte visst sist bilen var i daglig bruk, men slike systemer "står seg i stykker" og det er uansett ikke tomt, bare lavt)
* Sentrallås helt ute av drift (ikke sett på ennå, men siden alt er helt dødt er det vel trolig manglende strøm et sted det skal være 12V)
* Håndtak til bakluke defekt/opprustet innvendig (nytt koster $25)
* Høyre dørhåndtak bak brukket på ene siden (nytt koster $15)
* Vindu i bakluke går treeeeeegt, trenger litt drahjelp for å gå opp (får heller ikke felt luken ned, kun åpnet sidelengs, men tror det skyldes det defekte håndtaket til side-åpningen som ikke har riktig posisjon)
* Elektrisk radioantenne mangler selve antennemasten og går heller ikke
* Støtfanger foran innklemt på ene siden (tenker det skal gå greit å dra ut igjen "støtdemperen" bak)
* Eksoslekkasje i skjøten mellom venstre manifold og røret som går over til høyre manifold

Ellers har jeg justert TV-wiren iht. fabriksspesifikasjoner (den var litt slakk, så har trolig fått litt fastere giring nå) og satt inn en radio/cd-spiller, da det satt holder for vanlig DIN-størrelse radio i bilen. Alle vinduene, el. setene og det andre utstyret fungerer som det skal, og ellers virker også bremser, parkeringsbrems og slikt greit. Ingen feilkoder på motorstyringen var det heller.

Jeg var ute og handlet litt deler fra USA på nettet her en kveld, så da er det bestilt nye plugger, pluggkabler, fordelerlokk, rotor, termostat og lambdasonde til bilen. Det er nesten moro å handle, så billig som delene er.. ;)

Planen med bilen? Det er å ha en trivelig bruksveteran til sommerbruk, en bil som er registrert og fullt brukbar. Rusten skal selvfølgelig vekk og ny lakk (originalfarge ja) på, men det blir å ta litt etter litt etterhvert - spesielt fordi å finne skjermer/dører til en vettug pris som ikke er bare en rusthaug ikke er spesielt enkelt uten å se til USA, hvor frakt kan bli litt kostbart.

Er det noen som har noen deler det kan tenkes at jeg trenger som de vil bli kvitt er det bare å skrike ut. ;)

Bilde første gang jeg var nede og så på bilen - vi har fått den igang, noe som gikk greit:
Bilde

"En liten stund" siden sist vask?
Bilde

Det lar seg ordne - sånn ble den etter litt heftig rengjøring:
Bilde
Bilde

Motor har den også, det er forresten (som i alle andre stasjonsvogner fra de siste årene) en Olds 307 på vanvittige 140 hk. ;) Den forskjermen som er helt slutt kan også skimtes her.
Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 03. Mai 2009 22:02 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Dette er vel den som ble vurdert solgt som deler her på siden det :?: Bra det heller blir bil av den igjen... Har flere capricer selv..Bedre biler kjøre messig skal en lete lenge etter :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 04. Mai 2009 02:32 
Avlogget
Get going
Get going

Det stemmer det ja, og deler av karosseriet er nok så dårlig at "toget har gått", men undersiden minus reservehjulsbrønnen ser bra ut, og den virker såpass bra og "urørt" teknisk samt såpass fin inni at det hadde vært litt for galt at den ble delebil, spesielt når den er godkjent med karosseribytte og derfor knapt nok har årsavgift. :) Da får jeg heller være på utkikk etter noe skjermer og dører. Er ikke uvant med bruk av hverken sandblåser eller sveiseapparat, så alt lar seg nok fikse, og som sagt synes jeg det er mer moro med en bil som faktisk er kjørbar og brukbar (rullende prosjekt) enn en bil som hadde vært strøken utseendemessig, men som måtte stått et år eller to på bukker før den kunne brukes.. ;)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 04. Mai 2009 07:12 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Mulig jeg kan vite av skjermer,kan sjekke opp det hvis det er av interesse :?:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 04. Mai 2009 11:10 
Avlogget
Get going
Get going

Hadde vært flott om du kunne gjort, den venstre skjermen er ihvertfall helt slutt, den høyre tror jeg muligens bare trenger litt sandblåsing, men kan hende det går hull der også når jeg begynner å sandblåse.. :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 05. Mai 2009 11:08 
Avlogget
Get going
Get going

Da skal jeg straks sette meg i bilen og rulle i retning EU-kontroll, wish me luck! :)

Har konstatert at den ene stabstagforingen foran rett og slett var *borte*, og så er det som tidligere nevnt sprekk i et lykteglass. Stabstagforingen vet jeg er 2'er mens lykteglasset er litt i grenseland, men får se hva for noe annet som dukker opp også.. ;) Smurte forstillingen i går og det virket ganske bra ellers, så da krysser jeg fingrene.. ;)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 05. Mai 2009 11:31 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

jeg trur jeg ville ha fixet det åbentlyse, og så kjørt på kontroll.
men det er bare jeg!

Held og lykke på EU, og hold os opdaterede!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 05. Mai 2009 11:37 
Avlogget
Get going
Get going

Jada, det var forsåvidt planen også, men greia var at den stabstagforingen, eller rettere sagt mangelen på den, oppdaget jeg i går da jeg skulle smøre forstillingen, og jeg hadde allerede kjøpt prøveskilter for i dag for å få bilen på kontroll, så da får jeg bare hoppe i det og se hva som skjer. Hadde ikke akkurat regnet med at en bil som sist var godkjent i 2005 og har stått i to år skulle skli rett gjennom uten anmerkninger heller.. ;)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 05. Mai 2009 11:40 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Skjønner det,
min lille ford, har ikke hatt skilter siden 06. så jeg driver å leter op deler, og skruer litegran.
har ikke hast, med å få den på veien!
selv om både kone og unger driver å maser! haha

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 05. Mai 2009 16:37 
Avlogget
Get going
Get going

Da var kontrollen overstått, og det gikk igrunn ganske greit:

1.1.9 Mer enn 25% rust på en side av skive: høyre foran
1.2.1 Forskjellig bremsekraft mellom hjul på samme aksel: bak
5.4 Stor slakk i foringer foran: høyre side (stabstag)
6.9 Eksoslekkasje: midtre

Så da spørs det om det ikke blir litt sliping av den rustne skiven foran - har ikke tilgang til dreiebenk, og uten slitekanter hadde det vært greit å slippe å skifte skiver.. :)
Den forskjellige bremsekraften bak var på driftsbremsen, mens brekket var mer likt. Det har vel stått i stykker, så tar opp, ser over, justerer og lufter bremser, så tenker jeg det er i boks.
Stabstagforingene visste jeg om fra før, og deler er allerede bestilt. Eksosanlegget ser ut som en tesil, det visste jeg også om, så er det også lekk mellom manifold og rør på venstre side av motoren. Bytter nok hele anlegget bak katalysatoren, da det er bare rust hele saken og ikke koster spesielt mye.

Ellers fant jeg også ut at det faktisk bare er et sted jeg trenger å sveise i gulvet (venstre side ca. under forsetet) og at bilen rustmessig ellers faktisk så bra ut bortsett fra det åpenlyse.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 05. Mai 2009 17:10 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

for din egen og andres sikkerhet, ikke gå på kompromis, med bremserne!

jeg har på min, mere end 25% forskjell på skiverne foran, og ny caliper, bare på den ene siden.
men det er greit, så længe at jeg ikke skal ha bilen på veien!
men i samme sekund, at den skal ha skilter, så skal bremsenre være i orden!

Det vil sige.
ny caliper, og bremseskive, og nye bremseklosser, på begge sider.

Og sørg nå for, at bytte bremsevæsken, i hele systemet
Etter to år, har den sikkert suget en del vann til sig!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 05. Mai 2009 20:41 
Avlogget
Get going
Get going

Jada, det er ikke noe kompromiss på gang, tro meg. :) Bremsene foran hadde 8% avvik fra side til side, og det er så lite at det kan regnes som omtrent ikke noe. Rustne skiver skyldes trolig at bilen har stått så lenge, så for å fremskynde prosessen går det an å bruke en sandpapirskive fremfor å vente til det går seg til. Men ser ting dårlig ut og ikke blir bra, bytter jeg. Bremsevæske blir uansett byttet, skal jo skiftes minst annethvert år. :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 06. Mai 2009 09:10 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

8) =D> =D>

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 08. Mai 2009 22:26 
Avlogget
Get going
Get going

Pakke fra en fyr i Ohio i dag - ny (brukt) hovedlykt til venstre side, fikk den på Ebay for $40 inklusive frakt. Dette er jo de lyktene som ikke er "sealed beam" og standardstørrelse. Lykten som sitter på bilen har en sprekk og dårlig reflektor, så med den prislappen lar det seg enkelt fikse. ;)

Nytt eksosanlegg er bestilt, men jeg er på HV-øvelse frem til og med neste fredag, så det blir først etter 17. mai jeg får utrettet noe særlig. Er det noen som vet om det er veldig ille jobb å ta av venstre eksosmanifold på en Caprice med Olds-motor? Skulle byttet pinneskruene over til eksosrøret, men det er så hinsides rustet at de aldri i verden kommer ut på enkelt vis, og istedetfor å ligge under bilen og banne over rust og trangt, så jeg for meg at det kunne være enklere å ta av manifolden og gjøre jobben på benken.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 09. Mai 2009 12:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

E_S skrev:
Da var kontrollen overstått, og det gikk igrunn ganske greit:

1.1.9 Mer enn 25% rust på en side av skive: høyre foran
1.2.1 Forskjellig bremsekraft mellom hjul på samme aksel: bak
5.4 Stor slakk i foringer foran: høyre side (stabstag)
6.9 Eksoslekkasje: midtre

Så da spørs det om det ikke blir litt sliping av den rustne skiven foran - har ikke tilgang til dreiebenk, og uten slitekanter hadde det vært greit å slippe å skifte skiver.. :)
Den forskjellige bremsekraften bak var på driftsbremsen, mens brekket var mer likt. Det har vel stått i stykker, så tar opp, ser over, justerer og lufter bremser, så tenker jeg det er i boks.
Stabstagforingene visste jeg om fra før, og deler er allerede bestilt. Eksosanlegget ser ut som en tesil, det visste jeg også om, så er det også lekk mellom manifold og rør på venstre side av motoren. Bytter nok hele anlegget bak katalysatoren, da det er bare rust hele saken og ikke koster spesielt mye.

Ellers fant jeg også ut at det faktisk bare er et sted jeg trenger å sveise i gulvet (venstre side ca. under forsetet) og at bilen rustmessig ellers faktisk så bra ut bortsett fra det åpenlyse.

Har ett par med skiver som er bra 250,- pluss frakt....

Olav

viewtopic.php?f=3&t=2996
http://www.cardomain.com/ride/2233875

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 11 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet