AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 26. Jul 2026 15:39

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: brede dekk
InnleggSkrevet: Ons 04. Feb 2009 22:57 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

noen tips i hvordan få godkjent brede dekk? Trenger et bra argument når jeg skal søke om dispensasjon. Noen som har vært gjennom det før?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: brede dekk
InnleggSkrevet: Ons 04. Feb 2009 23:27 
Avlogget
Get going
Get going

Hvis du måler fra mitten på det orginale hjulet og over til mitten av det andre, da har du et mål å gå etter. Husker ikke hvor mye du kan forandre på dette målet, men det er ikke mye!

Deretter setter du på felger som bygger slik at dette målet ikke forandres. Dekkene går klar på innsiden uten modifieringer og dekkmønster stikker ikke utenfor toppen av skjermkanten. Da er det i boks...

Du kan også sette på skjermbreddere, men da uten at bilen blir bredere enn det som står i vognkortet. Der er bredden med sidespeil, så det er store muligheter her...

Finnes det ikke felger som passer, men alle bygger for mye utover, da er det en mulighet å få denne kortet inn, men dette koster fort 10 - 15 tusen... Kommer ann på biltype og hva stikkakslingene koster...

Så håper dette hjelper litt...

Jeg holder på med å få inn 10" brede felger på min Astro... De stikker 4cm for langt ut, og sporvidden blir 8 cm for bred. Korter jeg inn akslingen, kommer felgene inn under hjulbue og sporvidden blir ikke forandret. Dermed skal dette bli godkjent!

http://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=6438&start=15
Her er linken til prosjektet mitt

1983 Pontiac Trans Am Daytona 5,0l V8 // Prosjekt som vurderes solgt

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 05. Feb 2009 00:14 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Mr.Camaro skrev:
Jeg holder på med å få inn 10" brede felger på min Astro... De stikker 4cm for langt ut, og sporvidden blir 8 cm for bred. Korter jeg inn akslingen, kommer felgene inn under hjulbue og sporvidden blir ikke forandret. Dermed skal dette bli godkjent![/url]
Her er linken til prosjektet mitt

Vil det ikke være enklere og ikke minst rimeligere å kjøpe to felger med en backspacing som gjør at dei vil passe inn i hjulhusene, i stedet for å korte inn bakakslingen ?

MyGallery

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 05. Feb 2009 00:14 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Brede dekk er vel kurant å få godkjent, problemet er vel at du må ha like brede dekk foran og. Forskjellige dekk foran og bak er vel ikke så lett å få igjennom lengre. Et argument er vel at bilen blir bedre å kjøre enn med org. dimensjon. Men hvis mange nok maser og søker om forskjellige dekk foran/bak, kanskje de hører på oss om 50 år :roll: Vi kjører jo med de hjula vi vil ha uansett.
Vedlegg:
bigballs.jpg
bigballs.jpg [ 10.58 KiB | Vist 11119 ganger ]

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 05. Feb 2009 00:20 
Avlogget
Get going
Get going

streetracer skrev:
Brede dekk er vel kurant å få godkjent, problemet er vel at du må ha like brede dekk foran og. Forskjellige dekk foran og bak er vel ikke så lett å få igjennom lengre.

Det er ikke krav om at bredden skal være lik foran og bak, kravet er samme rullediameter... Har akkurat gått runden med lokal trafikkstasjon...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 05. Feb 2009 00:48 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Det går uendelig med biler med med breiere dekk bak enn forran i detta landet, men de har klart å få en "standard" på at de ikke godkjenner mere enn kanskje 325 på personbiler...

De tviholder på det akkurat nå... :evil: men står fint lite om HVORFOR det skal være så sinnsykt farlig med breiere dekk bak på en bil..

"alle" lastebiler har jo forskjellige dim på dekk framme og bak...

Så detta er bare å kjøre på i retten... =D>

bare vi kunne vært mange nok som sendte søknader og truet dem litt... :evil:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 05. Feb 2009 09:39 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Du får jo kjøpt felger med ønsket backspace. Ksoter ihvertfall mindre enne 10-15 tusen for to stykker.
Et firma i Sverige forandrer backspace på alu felger etter mål. Det kan jo også være et alternativ.

Vær klar over at man da forandrer innpress, og dette liker ikke biltilsynet.
Men endel av de gutta der nekter jo å skjønne forskjellen på endring av felg-innpress kontra endring av akselbredde, så...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 09. Apr 2009 16:06 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Etter hva jeg forstår på enkelte av dere er det banemat og få godkjent større dekk, da vil jeg vite hvordan dere gjør det. På pick-up`n min sitter det større dekk en orginalt 255/60-15 forand og 275/60-15, orginalt er 235/75-15. Har jo da selvfølgelig klart og få mangellapp fra biltilsynet på detta. Men er ikke like lett og få godkjent som og få mangel. Tok kontakt med GM Norge, som da sendte meg videre til Bergheim drammen som er ansvarlig for alt amerikansk GM i landet. Der får jeg beskjed av han som har med detta og gjøre, at han ikke får lov av GM Norge (mener jeg det var) og endre dekk dimensjoner. Kunne jo sende søknad til GM i USA, men det ville ikke ha noe og si siden denne søknadden da ville bli sendt fra dem og til Bergheim Drammen. Så da er man like langt, altså i utgangspunktet umulig og få godkjent annen dekkdimensjon på amerikansk GM i Norge. Så vist noen veit om om andre måter og få godkjent større dekk på, venligst si i fra.

1979 Buick Century - Solgt
1981 Oldsmobile Cutlass - Monte Wagon
1980 Oldsmobile Cutlass - Solgt
1988 Chevrolet S-10 Blazer

http://www.usccj.no

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 09. Apr 2009 20:47 
Avlogget
Get going
Get going

Her er det bare å bruke regelverket. De dekkene du har foran, har for liten rulleomkrets og blir derfor ikke godkjent. Du kan forandre rulleomkretsen med maks 5%. De dekkene du har bak kan de ikke nekte deg å bruke, de har 223,37 i rulleomkrets og det er bare 3,1% forskjell i fra orginalt.

235/75-15 har 230,44 i rulleomkrets
255/60-15 har 215,83 i rulleomkrets -6,3% i avvik
275/60-15 har 223,37 i rulleomkrets -3,1% i avvik

Dekkene kan ikke stikke utenfor skjermkant, skjermbreddere som ikke er breiere enn speilene er godkjent. Da er ikke bilens bredde forandret.

Man måler fra mitten på dekkene, det er sporvidde. Den kan ikke forandres med mye. Husker ikke helt, men det er så godt som ingen ting... Så det betyr at felgene bør bygge like mye innover som utover.

Så det jeg må gjøre for å få godkjent mine 10x15" felger med 275/60-15 er skjermbredder på 2cm og korting av bakaksel med 4cm. Da er sporvidden identisk når man måler på mitten av dekkene og dekkene stikker ikke utenfor...

Jeg har ikke fortalt de på BT at jeg har kortet inn bakakselen, men de aner ikke hvor bred den skal være heller..?! De måler bare sporvidden på dekkmønsteret...

Når det gjelder BT, er det bare å sette seg inn i regelverket. Spørre om lov funker ikke, de gidder ikke å sette seg inn i regelverket for å hjelpe deg. Da er det enklere for dem å bare si nei... Dette er min erfaring. Jo bedre forberedt jeg er, jo enklere er det å komme i dialog med dem. Lese regelverket og skrive dokumentene ut, alt ligger på deres egne hjemmesider... Ta det med til BT når man viser bilen. Be dem vise til hvilke regler som de mener at dette ikke kan godkjennes og få de skriftlig... Det hjelper ikke å vise til andre biler, det funker aldri.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 10. Apr 2009 09:31 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Husk på at detta regelverket er laget at Blåruss som sitter å lager regler , UTEN å ha det minste av kunskap om biler
Det vil ikke finnes argumenter for at det er livsfarlig med breiere bakdekk enn framhjul...

Hvor mange årtier har nå alle USA biler gått med 295x50x15 på biler som svelger detta i hjulhusene???
Endel cheveller/camaroer har vel siden 70 tallet kjørt med slikt... :^o

Å har vi NOEN GANG hørt om at dissa bila har vært innblandet i ulykker som kan skrives tilbake til tekniske problemer??
Er nok heller overivrige sjåfører, som forvolder ulykkene... #-o

Så er vel på tide at vi kommer ut av skaper, garasjer, store å små plasser å bombarderer dissa hjerneløse vegvesen pampene med søknader og KREVER en bedre behandling...

Faen altså... jo mere jeg graver i skiten her, jo mere ser man at her er personer med lang tid, behov for egen framgang/forfremmelse som er tullingene i systemet...

Det går idag en hel masse biler godkjente med det vi kan kalle ulikdekkdimensjon og ett par dusin biler med Pro Streethjul
Så... hvor mange av disse skaper problemer i trafikken???

Misunnelse og jantelov er den sterkeste på BT kontorene...Desverre...

5 % regelen er bare piss... skalkesjul for at de KAN si nei... ikke HVORFOR.... :evil:

Mr.Camaro skrev:
Her er det bare å bruke regelverket. De dekkene du har foran, har for liten rulleomkrets og blir derfor ikke godkjent. Du kan forandre rulleomkretsen med maks 5%. De dekkene du har bak kan de ikke nekte deg å bruke, de har 223,37 i rulleomkrets og det er bare 3,1% forskjell i fra orginalt.

Dekkene kan ikke stikke utenfor skjermkant, skjermbreddere som ikke er breiere enn speilene er godkjent. Da er ikke bilens bredde forandret.

Man måler fra mitten på dekkene, det er sporvidde. Den kan ikke forandres med mye. Husker ikke helt, men det er så godt som ingen ting... Så det betyr at felgene bør bygge like mye innover som utover.

Så det jeg må gjøre for å få godkjent mine 10x15" felger med 275/60-15 er skjermbredder på 2cm og korting av bakaksel med 4cm. Da er sporvidden identisk når man måler på mitten av dekkene og dekkene stikker ikke utenfor...

Jeg har ikke fortalt de på BT at jeg har kortet inn bakakselen, men de aner ikke hvor bred den skal være heller..?! De måler bare sporvidden på dekkmønsteret...

Når det gjelder BT, er det bare å sette seg inn i regelverket. Spørre om lov funker ikke, de gidder ikke å sette seg inn i regelverket for å hjelpe deg. Da er det enklere for dem å bare si nei... Dette er min erfaring. Jo bedre forberedt jeg er, jo enklere er det å komme i dialog med dem. Lese regelverket og skrive dokumentene ut, alt ligger på deres egne hjemmesider... Ta det med til BT når man viser bilen. Be dem vise til hvilke regler som de mener at dette ikke kan godkjennes og få de skriftlig... Det hjelper ikke å vise til andre biler, det funker aldri.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 10. Apr 2009 09:35 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Roar skrev:
noen tips i hvordan få godkjent brede dekk? Trenger et bra argument når jeg skal søke om dispensasjon. Noen som har vært gjennom det før?

Beste argumentet er:

Hvorfor kan ikke jeg når de andre kan...

Likebehandling er nok det sterkeste, for det er vel egentlig få argumenter annet enn at VI VIL HA...
Kan jo ikke påberope seg hverken bedre laste evne eller andre praktiske flottheter..
Bedre grep, men da sier de at vi har for stor motor... [-X

:mrgreen:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 10. Apr 2009 13:07 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Mr.Camaro skrev:

Var pga at det var 2 dimensjoner den kom på mangellappen min. Så får nok få tak i orginalhjul og vise den med det tenker jeg. For plass i hjulkassene er ikke no problem, 275 ser egentlig lite ut. Men en liten ting jeg ser du sier om igjen fler ganger, en vanlig bil måles IKKE bredden på ved speilene. Speiler kan brettes inn og gir da feil mål, bredden på en bil måles ved det bredeste faste punktet (prata med BT folk når dem var på jobben min en tur om ombyggning og godkjenning av ting, og vi spurte da også om hvor bredden på en bil måles). Så får jeg heller ta hjulkrigen en annen gang tenker jeg, For BT kan godkjenne det meste, så lenge du har med deg alle riktige papirene. Og riktige papirene er papirene fra importør, og som for alle oss meg GM biler da blir Bergheim, som ikke får lov og gjøre no. Så detta er egentlig en sak for Amcar og prøve og få gjort no med.

1979 Buick Century - Solgt
1981 Oldsmobile Cutlass - Monte Wagon
1980 Oldsmobile Cutlass - Solgt
1988 Chevrolet S-10 Blazer

http://www.usccj.no

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 10. Apr 2009 13:50 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

EGENTLIG, skal BT mannen ha så stor kunskap om jobben sin at de skal kunne ta beslutninger på egenhånd...

MEN, det er jo noe de vil fraskrive seg... liker best å stemple papirer... :evil:

Å krangle om at det mangle komma og uvesentlige detaljer i papirene

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 10. Apr 2009 14:38 
Avlogget
Get going
Get going

Scottsdale skrev:
Speiler kan brettes inn og gir da feil mål, bredden på en bil måles ved det bredeste faste punktet (prata med BT folk når dem var på jobben min en tur om ombyggning og godkjenning av ting, og vi spurte da også om hvor bredden på en bil måles).

Det enkleste er å se i vognkortet og så måle bilen. Min Astro er bredden med speil, det samme som står i vognkortet. Men på vår Audi A6 er bredden identisk med speilene vinklet inn... Det gir fortsatt rom for bredding på nesten 5 cm på hver side...

Så det er nok best å sjekke vognkort, da ser man hva som gjelder for akkurat din bil.

5% avvik er ikke noe piss, det kan man jo bare høre med de som selger dekk. De sier det samme og det har alltid hvert gjeldene når jeg har jobbet opp mot BT. Jeg har alltid fått stor hjelp i fra Amcar, Bergheim gidder ikke... Kravet i følge mitt BT, er at det er samme dekktype og dimensjon på hver aksel. Jeg har ulik dimensjon i mitt vognkort på min -71 Camaro. 215/70-15 og 275/60-15.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 10. Apr 2009 16:40 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Bead-lock skrev:
EGENTLIG, skal BT mannen ha så stor kunskap om jobben sin at de skal kunne ta beslutninger på egenhånd...

MEN, det er jo noe de vil fraskrive seg... liker best å stemple papirer... :evil:

Å krangle om at det mangle komma og uvesentlige detaljer i papirene

biltilsynet er en vits..stor kunnskap?nei....ikke der eg har vært....virker som det er sånn på de fleste plassene i landet....lite kunnskap og samarbeidsvilje....derfor tror eg de er sure..kan for lite om jobben sin og sliter kansje litt med det:)tar på humøret det.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet