AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Jun 2026 03:23

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tor 26. Mar 2009 00:03 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 25. Mar 2009 23:50
Innlegg: 12
Bosted: Stavanger
jeg har et stort problem med min Chevrolet Bauville 1982 mod. Bilen starter med startkabler, og man kan se på dashbordet at batteriet lader når bilen kjører. Når jeg setter bilen i park så forsvinner spenningen i batteriet, og jeg får ikke start på bilen igjen. Hvis noen trenger flere opplysninger for å hjelpe meg, så ta kontakt :D !!!!!

Er det noen som har noen ideer om hva som kan være galt? Eller noen som vet om noen som kan fikse det i Stavanger området? (Gjerne noen som vil gjøre det for en rimelig penge :D )

Hilsen Thomas så har gått på smellen med bilen!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 26. Mar 2009 00:19 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
ødelagt batteri som ikke tar lading lengre?

beskriv litt nærmere hva som skjer når du prøver å starte...


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 27. Mar 2009 02:54 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 25. Mar 2009 23:50
Innlegg: 12
Bosted: Stavanger
Hei,

Det som skjedde var at i periode startet bilen flott uten noe stress. Etter hvert ble den vanskeligere å starte, men fikk start på den til slutt når vi ga full choke og ga litt gass når jeg vridde om nøkkelen. Etter at bilen i en periode var helt død, (Når jeg vred om nøkkelen kom det ingen lyd i det hele tatt) så begynte det å tikke fra startmotoren, men av en eller annen grunn fikk bilen ikke start. Har snakket med en mekaniker, og ut ifra hva jeg forklarte så skulle det ikke være noe galt med startmotoren, han mente derimot at det var batteriet det var noe galt med. Jeg skiftet batteri hos Viking for ca. 3 mnd. siden, og kan ikke forstå at det skal være ødelagt allerede.

Det som er rart oppi alt dette her er at bilen starter når man bruker startkabler, og bilen går helt problemfritt når den først er blitt startet. Indikatoren på dashbordet viser også at batteriet lader helt utmerket. En eletriker målte også spenningen i batteriet både når bilen svev og når den var skrudd av. Det som skjedde var at spenningen var normal når bilen var startet og når den var avslått, derimot var spenningen nesten helt borte når jeg vridde om tenningen. Det samme skjer når jeg setter bilen i park og skrur av motoren, da forsvinner all spenningen i batteriet slik at bilen ikke starter igjen uten starthjelp.

Håper dette var en mer detaljert forklaring. Skal til bileletriker med bilen, men de håpet jeg kunne få svar fra noen som kunne noe om Chevrolet slik at de kan få noen punkter å gå etter slik at feilsøkingen blir enklere.

Hilsen Thomas


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 27. Mar 2009 09:54 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 00:33
Innlegg: 5285
Bosted: Brønnøysund/Bosque County Tx
Vil tro at problemet kan være dårlig jording , jeg ville ihvertfall sjekket dette først.

_________________
Per Arne Sund

Bilde
67 F100 stepside*75 Buick LeSabre cab*72
Malibu 350 Tx*48 Hudson Tx*48 Pontiac Silver Streak Tx*
97 Lincoln Tx


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 27. Mar 2009 09:56 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Ons 14. Jun 2006 08:40
Innlegg: 192
Bosted: Skedsmo
Vet du at spenningen på batteriet blir borte, eller er det bare at strømmen ikke kommer dit den skal? Dvs. har du målt spennigen på batteriet mens du forsøker å starte?
Det kan være tenningsbryteren. Har du forsøkt å gi startpuls til starteren med egen ledning? Dvs. direkte fra batteriet til den ledningen som går til innslagsreleet (normalt lilla).
Evt. har du dårlig kontakt på hovedkablene et sted. Mellom minuspolen og motor, eller plusspolen til starteren.

_________________
1989 Astro CL 4WDprosjekt/delebil? Til salgs
1989 Astro V8 TPI prosjekt. Godkjent. Til salgs
1992 Astro AWD shorty
2004 Astro AWD LPG


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 27. Mar 2009 10:08 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 25. Mar 2009 23:50
Innlegg: 12
Bosted: Stavanger
Oki, da skal jeg få noen til å se på det! Du vet ikke tilfeldigvis hvor jeg kan få tak i et koblingskjema til denne bilen?

Hilsen Thomas


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 27. Mar 2009 11:18 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
har du sjekket op, at der ikke sitter et extra batteri, unner bilen.
om der gjør det, og det er defekt, så suger det til sig strømmen fra det nye batteriet, og bilen er umulig å starte.

like greit, å sjekke op det nye batteriet, osse.
lad det helt op, og koble polerne fra
set på multimeteret, og se om spændingen faller
gjør den det, er batteriet defekt. det hænder iblandt, at selv nye batterier, er defekte.

ellers kan du koble multimeteret på generatoren, når motoren kjører.
da ser du om bilen lader.
deretter måler du på batteriet, mens motoren kjører, da ser du hvor mye strøm, der kommer til batteriet

deretter stopper du motoren, og måler på batterriet, falder spændingen fort, har du problemer.
koble fra polerne, og mål igjen. om spændingen ikke faller, så har du en "strømtyv" i ledningsnettet!

og da er det bare å begynne med at koble fra sikringer, og feilsøke.

håper at dette hjælper

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 27. Mar 2009 12:56 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 10. Jun 2008 14:13
Innlegg: 128
Bosted: Florø
Et godt tips er å sjekke jordingen, var ute for de samme symptomene på en bil en kammerat av meg har.
Var jordkabelen til batteriet som var eiret tilkoblingen til batteripolen 8)

_________________
1997 Chevrolet Corvette
Ford Lightning 2003
Chevrolet Surburban 1996 solgt
Chevy Camaro 79 solgt
Chevy Astro Starcraft 93, kassert
Chevy nova 79, Solgt
Chevy Astro 88, 350 tbi, Solgt


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 05. Apr 2009 22:28 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 25. Mar 2009 23:50
Innlegg: 12
Bosted: Stavanger
Hei, igjen då va bilen fiksa, det va flatt batteri og ein dynamo så ikke produserte strøm, og ein startmotor så va gåen! Er det noen der ute som kan hjelpe meg med å få tak i en ny startmotor eller vet hvor jeg kan bestille en?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 05. Apr 2009 22:44 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 23:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
diesel eller bensin du trenger starter til


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 05. Apr 2009 22:44 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 25. Mar 2009 23:50
Innlegg: 12
Bosted: Stavanger
Trenger til bensinmotor!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 05. Apr 2009 22:53 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 23:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
En slik en har jeg vel liggende på lager. Bor du i nærheten av meg så kan du bare komme å hente den.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 05. Apr 2009 23:11 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 25. Mar 2009 23:50
Innlegg: 12
Bosted: Stavanger
Bor vel egentlig på helt feil side av landet, men dekker gledelig porto hvis du ikke er for dyr når det gjelder selve startmotoren! :-)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support