AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Jun 2026 08:42

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 43 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: 1983 Pontiac Firebird
InnleggSkrevet: Ons 18. Mar 2009 23:06 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 07. Feb 2007 00:36
Innlegg: 855
Bosted: Stavanger
Allright! Kjenner det klør i fingrene nå! :mrgreen: Fjernet sikkert 15-20 meter med kabler som enten ikke var i bruk eller ikke festet til noe som helst.
Det skal bli en ryddig, ren og pen bil!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1983 Pontiac Firebird
InnleggSkrevet: Tor 19. Mar 2009 00:59 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 01:09
Innlegg: 244
Bosted: Fredrikstad
AIR og EGR er ikke det samme. AIR blåser som jeg skrev luft i eksosen, mens EGR slipper litt eksos tilbake i innsuget for å senke forbrenningstemperaturen og derfor dannelsen av NOx/nitrøse gasser. EGR senker faktisk forbruket på delgass når alt er i orden, og tar i motsetning til hva mange tror ingen hester fra deg, da det ikke er aktivt når du har fjøla i gulvet. Derimot kan det gi mange spennende symptomer og motorfusk hvis noe er galt med det. Funker det, kan det likegodt være der, men lager det problemer er det i mine øyne ingen vits å koste på det noe penger.

Men for all del, fjern luftrøra i manifoldene dine, i tillegg til den reimdrevne pumpa. Er du heldig er det bare å klippe ei reim og kaste skiten, men på noen biler må luftpumpa stå der som et løpehjul. Fjern i såfall innmaten, så den ikke koster stort å drive rundt.

_________________
Christian
'62 Chevrolet Chevy II
'70 El Camino
'71 Chevrolet C10


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1983 Pontiac Firebird
InnleggSkrevet: Tor 19. Mar 2009 01:33 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 07. Feb 2007 00:36
Innlegg: 855
Bosted: Stavanger
Greit å få litt hjelp av dere med skikkelig peiling! Ble plutselig litt usikker på hva det egentlig faktisk er, for det er ikke festet til manifoldene på noen måte men til en boks ved siden av ac'n eller noe. Bildene lyger litt, er veldig vanskelig å se hvor røret egentlig kommer fra. Men tar turen utover imorgen igjen og tar noen skikkelige bilder så får vi greie på hva faenskapet er vettu!

AIR tror jeg er på andre siden da det tydelig går en slange fra luftinntaket til eksosmanifolden.

Ang. motorfusk så har jeg faktisk hatt litt problemer nå i det siste. Når jeg smeller pedalen i gulvet, føler jeg kraftig effekt-tap, nesten som et "hopp" og at motoren "kveles" og at jeg må slippe pedalen før alt går ræva. Dette er uansett fart og gir, men mest merbart i lavt og har inntrykk at dette oftest inntreffer når motor er kald. Må rett og slett akselerere relativt rolig, noe som er kjedelig.

Kan det ha en sammenheng? Eller kan det være at jeg bare må ta en titt på forgasseren? Ikke vet jeg #-o


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1983 Pontiac Firebird
InnleggSkrevet: Tor 19. Mar 2009 09:58 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
en af mine biler, hadde samme problem, og det var ikke gasseren, som var problemet.
men manglen på luft,
efter bytte av luftfilter, og fjerning av diverse knek og bøy på systemet, så gikk den som en kule igjen

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1983 Pontiac Firebird
InnleggSkrevet: Lør 28. Mar 2009 23:22 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 07. Feb 2007 00:36
Innlegg: 855
Bosted: Stavanger
Her er noen bedre bilder av systemet. Trenger litt hjelp med å identifisere ting her.

Fjernet det tettete røret som gikk ned parallelt med høyre eksosrør:

Bilde
Bilde
Bilde

Det var festet til denne saken, som bla. går til luftfilter, eksosmanifold og noe annet rart:

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Dukker opp enda flere spørsmål. Hva er dette? Har to metallrør som ikke går til noe..

Bilde
Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1983 Pontiac Firebird
InnleggSkrevet: Lør 28. Mar 2009 23:33 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 07. Feb 2007 00:36
Innlegg: 855
Bosted: Stavanger
Batterytray. Banket frem noe rust her ja:

Bilde

Kappet vekk litt:

Bilde

Litt til:

Bilde

Sånn!

Bilde

Til salgs!

Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1983 Pontiac Firebird
InnleggSkrevet: Lør 28. Mar 2009 23:37 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 07. Feb 2007 00:36
Innlegg: 855
Bosted: Stavanger
Svar til Papawolf: Luftinntaket, ser fint ut uten noen hindringer og luftfilter skal være ganske nytt. Hm.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1983 Pontiac Firebird
InnleggSkrevet: Lør 28. Mar 2009 23:40 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 07. Feb 2007 00:36
Innlegg: 855
Bosted: Stavanger
Mr. Malibu i godt humør!

Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1983 Pontiac Firebird
InnleggSkrevet: Søn 29. Mar 2009 10:24 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
Bilde

Denna er vel fordamperen til aircondition hvis jeg ikke tar helt feil.. jeg antar at aircondition anlegget ditt er fjerna?

Rust i batteritray'et er ikke akkurat unormalt akkurat.. sårbart sted kan man si


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1983 Pontiac Firebird
InnleggSkrevet: Søn 29. Mar 2009 12:23 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 07. Feb 2007 00:36
Innlegg: 855
Bosted: Stavanger
Camarogeddon skrev:
Denna er vel fordamperen til aircondition hvis jeg ikke tar helt feil.. jeg antar at aircondition anlegget ditt er fjerna?

Rust i batteritray'et er ikke akkurat unormalt akkurat.. sårbart sted kan man si


Jeg vet ikke helt om A/C er fjernet, har aldri eid en bil med det så jeg vet ikke hvordan det fungerer.. Hehe.. Sikkert mange som rister på hodet nå. Men jeg vet rett og slett ikke, så jeg spør.

Rust i batterytray har jeg også forstått at er et vanlig problem, ettersom det ikke er noe rust andre steder på bilen. 1,25mm plate burde vel være passe å sveise inn?


Sist endret av Mr.Malibu den Søn 29. Mar 2009 12:32, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1983 Pontiac Firebird
InnleggSkrevet: Søn 29. Mar 2009 12:31 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 07. Feb 2007 00:36
Innlegg: 855
Bosted: Stavanger
Chevy350 skrev:
AIR og EGR er ikke det samme. AIR blåser som jeg skrev luft i eksosen, mens EGR slipper litt eksos tilbake i innsuget for å senke forbrenningstemperaturen og derfor dannelsen av NOx/nitrøse gasser. EGR senker faktisk forbruket på delgass når alt er i orden, og tar i motsetning til hva mange tror ingen hester fra deg, da det ikke er aktivt når du har fjøla i gulvet. Derimot kan det gi mange spennende symptomer og motorfusk hvis noe er galt med det. Funker det, kan det likegodt være der, men lager det problemer er det i mine øyne ingen vits å koste på det noe penger.

Men for all del, fjern luftrøra i manifoldene dine, i tillegg til den reimdrevne pumpa. Er du heldig er det bare å klippe ei reim og kaste skiten, men på noen biler må luftpumpa stå der som et løpehjul. Fjern i såfall innmaten, så den ikke koster stort å drive rundt.


Det ser ut som reimen allerede er borte, anbefaler du å bare fjerne hele rakkelet? Dvs. den saken som kobler alt sammen også? (hvis du ser på bildene)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1983 Pontiac Firebird
InnleggSkrevet: Søn 29. Mar 2009 12:43 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 07. Feb 2007 00:36
Innlegg: 855
Bosted: Stavanger
Kan jeg fjerne denne også? Den er hooka opp til EGR-Opplegget.

Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1983 Pontiac Firebird
InnleggSkrevet: Søn 29. Mar 2009 22:10 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 01:09
Innlegg: 244
Bosted: Fredrikstad
Det er luftpumpa til AIR-skrotet, bare å få vekk all driten. Ettersom reimhjulet er vekk for lengst, har ikke det systemet vært i drift på en stund uansett. Jeg liker ikke at motorrommet har så mye ting og tang, er lettere å skru på og komme til med minst mulig tull rundt. Å plugge ut kontrolleren til ventilen som styrer lufta skal ikke få motorlampa til å lyse, det har i det minste ikke skjedd på de bilene jeg har fjerna AIR på. EGR er en annen sak igjen.

En ting du må passe på:
Bilde
Den klumpen øverst til høyre på bildet her er en enveisventil for lufta som blåses inn i eksosmanifolden. Denne må du tette skikkelig, da luft som entrer manifolden her vil forstyrre signalet til lambdaføleren din du ser lenger ned på manifolden. Hvis du bare lar ventilen være åpen, vil muligens eksospulsene lage et vakum etter at eksosventilen stenger, og dra inn litt luft selv om ikke luftpumpa er i gang. (De som har pusla litt med PulsAir-systemet på f.eks Volvos B230A, m.fl. vet hva jeg snakker om). Fjern slangen inn på enveisventilen og start motoren hvis du vil sjekke for morroskyld. På min 2.8L kappet jeg de metallrørene helt inne ved manifolden, og sveisa de igjen. Få vekk mest mulig :)

_________________
Christian
'62 Chevrolet Chevy II
'70 El Camino
'71 Chevrolet C10


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1983 Pontiac Firebird
InnleggSkrevet: Søn 29. Mar 2009 22:25 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 07. Feb 2007 00:36
Innlegg: 855
Bosted: Stavanger
Alt er nå fjernet, så er det vel bare å kappe ledningene og isolere dem. Takk for tipset med den derre ventilen men jeg gjorde som du og fjernet helt fra manifolden, sveiser igjen i morgen. Hva er den andre greia som er festet på samme braketten som AIR-pumpa? Går til tenningsystemet?

Jeg måtte jo seeeelfølgelig begynne å knøvle med A/C'n også.. Denne var ikke i bruk/ i orden og nå er den borte! Men jeg må sveise til noe her slik at jeg kan bruke varmeapparatet etc.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Dette er greia jeg lurer på hva er..

Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1983 Pontiac Firebird
InnleggSkrevet: Man 30. Mar 2009 07:00 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
coilen din?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 43 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 12 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support