AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 11. Okt 2025 11:08

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn 23. Nov 2008 22:39 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

noen som har erfaring me denne type bil? lurer på og kjøpe en sånn, noe tips hva en ska se etter, svakheter, bruker den mye diesel, hvor mye en kan trekke me den?

Pontiac Firebird 396BB 1972
GMC Vandura25 van 350 1979

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 24. Nov 2008 11:18 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Spørs om du klarer å dra "snerken av kakao`n" med den :D , men jeg tror nok det er en grei bil å ha med å gjøre. Har ikke vært eier av en slik, men hadde en "noenånitti" modell på jobben en gang, og den var svært så populær den, spesielt på denne tiden av året. Det var dog bensinutgaven. Vet at folk klaget på motoreffekten på diseleugaven.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 24. Nov 2008 12:21 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Helt kurante biler,ikke ille forbruk og går helt greit.. Funker fint å dra tralle med har gjort det flere ganger..Astro voyager osv på tralla.. Husker ikke tillatt tot vekt desverre.. Fall gruver er bære kuler og generelle slite deler..Sjekk forstilling og bremser.. Og hør om det evt er noen ulyder i motor.. Har vært plagd med at støtstenger hopper av pga slitasje på vippe armer.. Og så ryker det ett topp lokk innimellom på de.. Og det er dyr clutch.. ellers ålreite biler...
Jeg selger deler til det så jeg har en viss peiling på hva som skjer og dette er vel det meste av det tror jeg :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 24. Nov 2008 17:37 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

har hørt at toppakningen ryker ofte på di, tåler ingenting, har biltralle og har bruk for en bil som tåler d, men om det er 2.1td som er svak eller det gjelder begge disse dieesel modellene, jeg tenkte og kjøpe 96 -97 mod, skal jo vere 115 hester så må vell vere litt guff, jeg liker veldig godt denn type bil og di ligger ikke så jevla høgt i pris i forhold til andre 4wd turbo diesel. snakket me en kar i dag han sa jeg måtte ikke finne på og kjøpe det drite, men det er vell som med alt anna noen har god erfaring og noen dårlig. :shock:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 26. Nov 2008 23:29 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

ingen flere innspill på erfaring me denne biltype? :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 27. Nov 2008 14:23 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Selger deler til jeep og er borti en eller to med problemer med topp pakning og topp lokk i løpet av året.. Ikke så mange med andre ord...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 27. Nov 2008 19:01 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

elcamino skrev:
Selger deler til jeep og er borti en eller to med problemer med topp pakning og topp lokk i løpet av året.. Ikke så mange med andre ord...

topplokk sier du, er det pakningen du mener eller sprekker selve topplokket? er det noen årsmod som er bedre enn eldre/nyere mod?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 28. Nov 2008 00:05 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

hei har hørt av en som eg kjenne som har skrudd en del på d...ikke særlig bra diselmotor...hørt at motoren kommer i fra båt...ikke sikker..bare noe eg har blitt fortalt...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 28. Nov 2008 12:51 
Avlogget
Rookie
Rookie

2.5 literen er fra italienske VM. Den er også brukt med mindre modifikasjoner i andre biler. Den er ikke kjent for å være av det den beste kvaliteten. Feilene er jo nevnt over her. Det hender at selve topplokket sprekker, ja.

2.1 literen er svjv fra renault. Denne modellen har dog ikke høy nok hengervekt til å dra biltralle. Den er nok for dau også.

Jeg har ikke hatt en slik bil selv, men kikket på disse da jeg en tid var på jakt etter bil til å dra henger med. Jeg kom vel igrunnen frem til at det var bedre å gå for en 4 liter bensin, og betale bensinpenger som "forsikring". Men jeg kjører ikke så langt i året.

Årsmodellene som nevnes lenger oppe, pleier å ha hengervekt på 2,5 tonn.

Legger til denne:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_VM_Motori_engines

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 08. Des 2008 15:33 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Vet ikke hva budsjettet ditt er, men du bør vurdere en grand cherokee istedet og da selvsagt med den superslitesterke 5.2 literen! Helt suveren motor! Grand Cherokee ZJ (93-98 mod) kan trekke 3500kg! (om det ikke står i vognkortet er dette en feil ved registreringen. Ring/mail med chrysler norge og du mottar papirer på dette og får rettet dette i vognkortet på biltilsynet).

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 08. Des 2008 21:20 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Chilly skrev:
Vet ikke hva budsjettet ditt er, men du bør vurdere en grand cherokee istedet og da selvsagt med den superslitesterke 5.2 literen! Helt suveren motor! Grand Cherokee ZJ (93-98 mod) kan trekke 3500kg! (om det ikke står i vognkortet er dette en feil ved registreringen. Ring/mail med chrysler norge og du mottar papirer på dette og får rettet dette i vognkortet på biltilsynet).

noe ca på forbruk ved tung trekking og uten/langkjøring? :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 08. Des 2008 23:52 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

med 5,2 litern så kan du trekke 3500kg!

Forbruk på så tung henger har jeg ikke testet. Men med et stort flyttelass målte jeg ca 1.4 - 1.5. Men det var en del blandetkjøring også.
På langkjøring sommer så kjører jeg den på ca 1 liter på mila. Riktig lufttrykk i dekkene er viktig.

Jeg ville valgt 5,2 literen pga slitestyrken og påliteligheten. Det er ikke mye positivt å høre om 2.5 TD og 4.0 bensinmotorene. Å høre det av mekanikere som jobber mye med disse motorene så sier det seg selv. Det du sparer på innkjøp av 2.5 TD og forbruk, taper du når turen til verksted kommer.. 2.5TD fra VM bråker ubehagelig selv for en dieselmotor.. 4.0 motorene har en del problem med elektronikken som kan gi høyt forbruk. Den har et marginal mindre forbruk en V8'ern. Så da mener jeg valget blir enda enklere. Søk på f.eks jeepforum.com for mer info og råd.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 16. Des 2008 22:46 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Hei!

Har 2 stk -95 2.5 td intercooler. Denne kan ha 2500kg på kroken. Har VM dieselen. Skjønner ikke at enkelte klager på disse motorene. Nesten alle motorer/ merker tar en topp nå og da. I og med at dette er en marinemotor så er den beregnet for "oppoverbakke" hele tiden. Tror mya vv grunnen til topp pakniger/ topper ryker er at enkelte glemmer at dette er en diesel som SKAL behandles litt fint ved kald motor. Forøvrig så skal alle motorer det..... Var på kurs hos VM motori i Bologna på marinemotorer for mange år siden. Var veldig imponert etter det besøket. Der stod motrene på rad og rekke i testceller og blei kjørt før de ble klargjort for levering. Etter det som div info sier er det kun 95/96 som har registerhjul senere har kjede med det problemet som dette gir. Ref. Voyager. Støtstengene er ikke noe problem dette er 500 kr og 20 min. Den ene min er gått 330 uten ulyd i driv verk og starter uten å gløde helt ut. Har jobba med div marinediesler av ymse merker men denne motoren imponerer meg. Løp og kjøp!!!!

Olav

viewtopic.php?f=3&t=2996
http://www.cardomain.com/ride/2233875

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet