Som flere har antydet i løpet av dette året og denne treffsesongen, så bør vi se hva vi MÅ gjøre for å få med en større andel av ungdommen i vårt miljø. Hva MÅ vi gjøre ?
Jeg husker selv mitt første møte med Norsk Veteranbilmiljø på sent 70 tall. Hadde man ikke "messingbil" så hadde man ikke veteranbil. Tull og vås sa jeg, for meg er en veteranbil en bil som er 30 år eller eldre, en bil jeg husket fra min barndom, jeg har ikke DET forholdet til biler fra 1909 og deromkring som jeg har for biler fra 40-50 og 60,70 tallet. Og slik tenker kanskje også dagens ungdom ??
Ser man på andelen av medlemmene i LMK og Norsk veteranvognklubb og deres alder, så er det svært få som er under 50 år, eller la oss kanskje si 60, 70 eller kanskje også 80 og 90 år ?
Hva skjer når man vandrer fra denne verden, hvem overtar bilene, tror man at poden( sønn, barnebarn, oldebarn) på 18-20 år er mottakelig for en helt original Ford fra 1909 ? Jeg tor ikke det, kanskje noen svært få, så hva gjør vi for at etterveksten skal sikres, og at bilene blir videre ivaretatt ?? Nå i helgen så åpnet Amcar-klubben i oslo for alt av biler, et forsøk var det, i etterkant kan man jo vurdere hvor vellykket dette forsøket var. Jeg er for å få med ungdommen inn i Amcar og veteranbilmiljøet, men hvordan gjør vi dette best mulig ?
På vårt eget lille treff " Biltreff Classic" føler jeg vi har lyktes tildels. Vi har åpnet for alle type kjøretøy som er 30 år og eldre, på denne måten ser vi at ungdommen dukker opp, dette er selvfølgelig et treff i en annen skala enn " Grombil", men vi ser tendensen.
Å slippe dette helt løst med tilgang av nyere BMW-er, Mercedes, Mazda o.s.v har jeg ikke tro på. Eierne av disse har sikkert en viss entusiasme rundt bilene sine, men følelsen av noe " gammelt" er ikke tilstede.
Tror jeg har alle med meg når jeg sier at vi skal være inkluderende, men vi må sette noen grenser. Kom med forslag til tiltak for at vi skal få rekruttering til vår bilhobby. Dette er et kollektivt ansvar. Vi er alle tjent med god ettervekst

Kjør debatt