AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 26. Jul 2026 14:40

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 111 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Forfatter Melding
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 16. Sep 2008 01:07 
Avlogget
Rookie
Rookie

Jeg var en tur på Jessheim og snakket med en av inspektørene der. Jeg har trodd at bilen skal gjennom en teknisk kontroll, men det sier han at de har sluttet med for lenge siden. Det er f.eks. flere år siden de utførte EU kontroll der.

Det han sa:

-Hvite blinklys foran, ikke orange.
-Ingen sidemarkeringslys.
-De slår inn VIN i ramma, men det var ikke nødvendig på alle årsmodeller. Min 67 Camaro trenger det ikke, men han mente det var lurt med tanke på tyveri, etc.
-Ha med data fra Amcar. Om ikke måler de og veier bilen selv. Med full tank.
-Papirer sjekkes.
-Dekk/felgdimensjoner sjekkes. Han ble litt uklar i blikket når jeg nevnte 14"/15" kombinasjonen.

Det er det jeg husker.

Poenget er at teknisk kontroll kommer ifm EU sjekken. Han mumlet noe om headers som alltid lå å gnagde på bremsedeler, etc, men om de sjekket dette sa han ikke noe om.

7 sider i denne tråden, og knapt en eneste som beskriver hva de går igjennom ved sjekken. Ikke spesiellt imponerende, folkens!

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 16. Sep 2008 15:54 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Varierer nok litt hva de går gjennom på de ulike stasjonene.

Da jeg fikk godkjent min bil i vår sjekket inspektøren kun parklysene framme (at de var hvite), at sidemarkeringslysene var orange, miles-standen, rammenummeret (som jeg fikk beskjed om å risse inn på forhånd) og felg/dekk-dimmensjonen. I tillegg sa inspektøren at jeg burde innstallere sikkerhetsbelter.

Slik som at hovedlysene lyser litt her og der, at speedometeret ikke var koblet til og bremsetilstanden ble ikke sjekket. Fikk jeg godkjent bilen med 245 dekk i steden for 215 dekk som den skulle ha i følge papirene fra Amcar :D Inspektøren var enig med meg i at smalere dekk hadde sett dumt ut, og så klart er grepet bedre med breie dekk på tørr asfalt.. :wink:

Amcar-papirene var kjekke å ha med, de sparte inspektøren for mye ekstraarbeid. I følge han hadde han kun 40 min til rådighet for å godkjenne og gjøre alt papirarbeidet som måtte til. Forstår jo forsåvidt hvorfor ting gikk så lett da, han hadde det ganske travelt.

Når det gjelder sikkerhetsbeltene fikk jeg beskjed om at biler fra før 1971 ikke "trenger" belter. Men hvis belter er montert må de brukes, og hvis man senere vil skifte ut beltene med f.eks. bedre 3-punkts i stedet for 2-punkts så måtte disse være godkjent etter Federal Motor Vehicle Safety Standards 209 og 210. Hvis belter ikke er montert ved godkjenning vil alle andre belter som blir montert være en forbedring, altså man slipper visning og slipper godkjente belter.. Kan til og med sy dem selv. Forstå det den som vil.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 16. Sep 2008 16:59 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Omaniac skrev:
Jeg var en tur på Jessheim og snakket med en av inspektørene der. Jeg har trodd at bilen skal gjennom en teknisk kontroll, men det sier han at de har sluttet med for lenge siden. Det er f.eks. flere år siden de utførte EU kontroll der.

Det han sa:

-Hvite blinklys foran, ikke orange.
-Ingen sidemarkeringslys.
-De slår inn VIN i ramma, men det var ikke nødvendig på alle årsmodeller. Min 67 Camaro trenger det ikke, men han mente det var lurt med tanke på tyveri, etc.
-Ha med data fra Amcar. Om ikke måler de og veier bilen selv. Med full tank.
-Papirer sjekkes.
-Dekk/felgdimensjoner sjekkes. Han ble litt uklar i blikket når jeg nevnte 14"/15" kombinasjonen.

Det er det jeg husker.

Poenget er at teknisk kontroll kommer ifm EU sjekken. Han mumlet noe om headers som alltid lå å gnagde på bremsedeler, etc, men om de sjekket dette sa han ikke noe om.

7 sider i denne tråden, og knapt en eneste som beskriver hva de går igjennom ved sjekken. Ikke spesiellt imponerende, folkens!

Var på gjøvik og viste en SL for 14 dager siden,den var ikke inne porten på tilsynet engang.. Kun sjekk av vekt og lys,sikkerhets belter... Og i dag var jeg med Trans am..Da var det full sjekk av hele bilen.. Hmm rare greier at de ikke gjør det likt..En sa at det var kun for å få skilter de sjekka den og i dag var det teknisk kontroll av hele bilen...

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 16. Sep 2008 20:28 
Avlogget
Rookie
Rookie

Ja, det er mildest talt underlig.

Jeg satser på Jessheim sånn etterhvert. Først skal bilen inn for NAF test, så får jeg tatt det som måtte være galt før den skal registreres. Jeg har ikke den helt store interessen av å kjøre rundt i en bil som teknisk sett ikke er som den skal være. Da snakker jeg ikke om litt ukurante dekkstørrelser eller om viskepumpa virker (det gjør den ikke), men bremser, forstilling etc.

41 år gammel bil. Greit å få den sjekket.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 16. Sep 2008 20:54 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Omaniac skrev:

Er jo egentlig ingen vits, da Tullingene på tilsynet gjør forskjellsbehandling hele dagen...

trynefaktor, bil, tilstand, PMS, har gubben fått høne...er han generelt vrang? ja slike ting spiller inn...

Å er de på skikkelig humør... å vil ha en tjeneste tilbake...

Ja da godkjenner de ALT, selv om bilen ikke er ferdig engang...
Korrupte er de...

mao... de gjør som de vil, tycker og tenker, akkurat DEN dagen...

Siste jeg hørte fra skien....Bilen OK , Papirer OK, men lakken... nei den skulle ha EN farge, da det var en heftig og strøken flammelakkering på den... :evil: :evil: :evil: bilen ble ikke godkjent....

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 16. Sep 2008 21:49 
Avlogget
Get going
Get going

[quote="Omaniac7 sider i denne tråden, og knapt en eneste som beskriver hva de går igjennom ved sjekken. Ikke spesiellt imponerende, folkens![/quote]

Da har du ikke lest godt nok, her er hva jeg skrev i denne tråden 28 april:

Forøvrig kan jeg vise til tips jeg ga i en annen tråd:

Det er greit å ha bilen hjemme etpar uker før du fremviser for biltilsynet, det kan være lurt å gå over bremser og lys etc. Jeg har opplevd stor forskjell fra person til person uavhengig av trafikkstasjon., både hva de kan om USA biler og hva de gjør. På samme stasjon kan du risikere alt fra full teknisk kontroll til null teknisk kontroll, så det er greit at basis er ok.
Biler fra 71-78 tas inn på §1-9, det betyr at bilen skal være original, enkelte mener også at farge ikke skal være endret, men det er feil i forhold til §1-9. Utstyr og farger som kunne leveres med bilen da den var ny, eller tidstypisk tillegsutstyr skal godkjennes.
Jeg har opplevd å få mangellapp på manglende inngravert rammenr (VIN) i Drammen, mens på Jessheim fikk jeg tilsnakk fordi jeg hadde gjort det selv, det var dems jobb!! Go figure.
Så sjekk med den trafikkstasjon du skal vise bilen hos hvilke krav de har til det.
For lys kan det være lurt å blende evt. røde sidemarkeringslys bak, bruk gaffatape som du lakker, og ta den av etter visning. Er det kombinert parklys og blinklys, bytt ut den gule pæra med hvit da det er lov å ha hvite blinklys men ikke orange parklys.
Felger og dekk bør tilsvare det som er oppgitt i Amcars registreringsdata, det går sikkert an å låne hvis du ikke har.
Papirer som må tas med:
Amcars reginfo, original title og registreringskortet du fikk på tollvesenet, husk også kvittering på engangsavgift og å bestille ansvarsforsikring.
Er du heldig og får bilen godkjent kan du velge mellom vanlige skilt (ny type) eller såkalte tidstypiske skilt. De vanlige skiltene har de som regel i hylla mens de andre må bestilles et sted og tar en ukes tid å få.
PS Følg med hva slags skiltstørrelse du får, de spør ikke, gir deg bare store. Får du ikke lite skilt bak, gi deg ikke, be om å få snakke med sjefen om så er! Det kan velges i StortHøyt, StortLangt, LiteHøyt og Lite Langt.
Tutogkjør

Se en 1989 Cadillac Allanté Road Test her:
http://www.youtube.com/watch?v=RIJJZIGTsDM

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 111 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support