AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Man 24. Aug 2026 09:40

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man 09. Jun 2008 23:13 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hadde i dag tenkt å fyre Chargeren etter 2 år med garasjearbeid. Så bra gikk det dessverre ikke. Frontlyktene er skiftet til H4 inkl. 2 stk reeler. Så langt alt vel, men det underlige er at jeg har nærlys når tenning settes på og fjernlys switchen er på. Hovedlysbryter er i dette tilfellet slått av. Det var jo ikke kjørelys på den tiden (1970)

Slår jeg av fjernlys switchen så går nærlyset av. Hovedlysbryter er fortsatt slått av. Når jeg setter på hovedlysbryter er alt som det skal.

Hvor i all verden kommer det tenningsstrøm inne i "frontlysnettet" fra? Er jo ikke noe direktekobling der. Eller kan det ganske enkelt være slik at det skal nesten ingen strøm til for at reelene skal slå inn. Dette finner jeg rart. Kanskje noen der ut har opplevd det samme?

Jeg vet at hovedlysbryteren har sett sine bedre dager og skal byttes, pluss releet til motor for lykteskjulerne. Er det noe som har en anelse hvor jeg kan få tak i ny/overhalt hovedlysbryter helst inkl nevnte rele

Begynner å bli rastløs for å komme meg på veien etter to år

Vi prøvde også å fyre opp, men det var nok litt fuel i tanken med tanke på at alt var tomt i "bensinnettet". Vi får prøve igjen ut over i uken.

Noen erfaringer rikere dog :?

Sist endret av Morten Braarud den Tor 19. Jun 2008 07:54, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 09. Jun 2008 23:30 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Flirer RÅTT her nå...

hahaha....

Du detta med LYS/ TENNING høres MEGET kjent ut,...

Denna sort GTX bilen har samme syken...
setter du på lysa og slår av bryteren, står lysa på, men slokker når en vrir tenningen på og av igjen...

å når den ikke starter, ja da pirker vi en ledning fra huset på dynamon til minus på Coilen, men tenningen er på eller så må det skje når starteren går rundt...

Så kan den være frisk over lengre tid...

Så.... skal vi kalle det mopar syke?? :roll:

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 09. Jun 2008 23:36 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Bead-lock skrev:
Flirer RÅTT her nå...

hahaha....

Du detta med LYS/ TENNING høres MEGET kjent ut,...

Denna sort GTX bilen har samme syken...
setter du på lysa og slår av bryteren, står lysa på, men slokker når en vrir tenningen på og av igjen...

å når den ikke starter, ja da pirker vi en ledning fra huset på dynamon til minus på Coilen, men tenningen er på eller så må det skje når starteren går rundt...

Så kan den være frisk over lengre tid...

Så.... skal vi kalle det mopar syke?? :roll:

Tror Moparsyke er et godt navn :(

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 10. Jun 2008 21:01 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Det med lysene kan være at bilen din har "delay turn of lights" option. Det vil si at lysa skal stå på en stund etter du har skrudd av tenningen også slå seg av automatisk.

Når det gjelder bryter og relayet ville jeg hørt med gutta på http://1970chargerregistry.com/ De har en oppskrift på hvordan du kan fikse dette. Original relyet har en tendens til å brenne ut fort så her lønner det seg å "oppgradere". Hadde samme feilen på den 70 Charger jeg hadde.

1970 Plymouth 'Cuda 383 727 8 3/4
http://cuda.widing.biz/

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 10. Jun 2008 21:52 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

widing skrev:
Det med lysene kan være at bilen din har "delay turn of lights" option. Det vil si at lysa skal stå på en stund etter du har skrudd av tenningen også slå seg av automatisk.

Når det gjelder bryter og relayet ville jeg hørt med gutta på http://1970chargerregistry.com/ De har en oppskrift på hvordan du kan fikse dette. Original relyet har en tendens til å brenne ut fort så her lønner det seg å "oppgradere". Hadde samme feilen på den 70 Charger jeg hadde.

Hei og takk for informasjonsbidraget :D Det ser ut som jeg har en overledning i kretsen for tail lamps og sigarettenner. 20A's sikringen flyr straks batteripolene er tilkoplet. Merkelig egentlig da alt elelektrisk er nytt med unntak av brytere og reeler.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 10. Jun 2008 23:38 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Detta med det lyset som skal henge på litt var også å finne på diagrammet for GTX bilen, men eieren var skråsikker på at han ikke hadde slikt på sin bil... MEN etter en samtale istad, så skal de iallefall leite under dasjen etter en slik dings... :wink:

Jeg er som sagt tidligere superalergisk mot ledninger, så... det får andre se på...hihi

Eieren skal leie inn bilelektrikker av gammelsorte, så finner de noe rart, så skal jeg formidle det...

(vi hadde også DIV jordingsproblemer på den nylakkede GTX bilen, men liten runde med skraping og tilskruing kom de problemene seg... :roll: tror vi...) :roll:

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 11. Jun 2008 04:59 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Bead-lock skrev:
Detta med det lyset som skal henge på litt var også å finne på diagrammet for GTX bilen, men eieren var skråsikker på at han ikke hadde slikt på sin bil... MEN etter en samtale istad, så skal de iallefall leite under dasjen etter en slik dings... :wink:

Jeg er som sagt tidligere superalergisk mot ledninger, så... det får andre se på...hihi

Eieren skal leie inn bilelektrikker av gammelsorte, så finner de noe rart, så skal jeg formidle det...

(vi hadde også DIV jordingsproblemer på den nylakkede GTX bilen, men liten runde med skraping og tilskruing kom de problemene seg... :roll: tror vi...) :roll:

Det du sier til sist mht jord og nylakkert bil/motorrom er et viktig poeng. Her har jeg hatt en del trøbbel før med manglende jording grunnet lakk med påfølgende dårlig ledningsevne.

Et annet hint er å sørge for at det ikke ligger en eller annen åpen pluss ledning som ligger å gnisser på karosseriet eller andre steder hvor den ikke skal berøre. Enten skal den koples et konkret sted eller isoleres godt.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 19. Jun 2008 08:01 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Onsdag 18 juni var en liten merkedag i garasjen. Bilen fyrer uten problemer (ny coil måtte til). Ledningsnett/lys mv er i orden takket være god hjelp fra andre Moparguruer (takk til Bippe og Morten Karlsen). Takk også til KS Auto som er god på å hoste opp deler når det trengs (og til helt OK priser).

Blir fortsatt noen kvelder før jeg er på veien. Det gamle interiøret settes inn og nytt blir kommer inn før neste sesong (har alt men rekker ikke å rote med dette nå. Sommern går jo så himla fort). Neste uke er det forstillingskontroll og om ikke noe går på trynet så blir det en testdrive til Wings & Wheels siste helgen i juni. Har en målsetting om å kjøre selv til Powermeet/Vesterås i år og da bør jo helst det meste være testet og funnet i orden.

Legger inn litt bilder når den er ute av garasjen

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 19. Jun 2008 09:50 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Men var det coilen? kun den som gjorde at den ikke startet?

Var det sånn lys rele dings som var problemet med lysene?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 19. Jun 2008 10:20 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Bead-lock skrev:
Men var det coilen? kun den som gjorde at den ikke startet?

Var det sånn lys rele dings som var problemet med lysene?

Yes, coilen var det (+ 180gr feil tenning da, selvfølgelig, he he)

Hva gjelder lysene så gjenstår det fortsatt et lite problem men som jeg kan leve med i sommer. Problemet begynte etter at jeg skiftet fra sealbeam til H4 lykter. For å spare brytere og ledningsnett satt vi inne 2 stk reeler hvorav ett rele til fjern og ett rele til nærlys. Når tenningen settes på kan det tyde på at det sniker seg en liten strøm gjennom nærlysreelet som igjen setter på nærlysene. Lysbryteren står i off posisjon. Nesten som et kjørelys på moderne biler. Hvis jeg ikke ønsker å ha dem på så må jeg trykke inn dimmeren i gulvet. Når jeg setter bryteren i on posisjon virker alt som det skal med unntak av to ting, a) lyktemotoren reagerer ikke og b) parklysene står på sammen med fjern/nærlys. Jeg har en mistanke om at relet til hovedlysbryteren kan være kilden til problemet. Denne er bestilt + dashboard dimmer + ny lysbryter til hovedlys. Dette er så langt jeg/vi har klart å komme i denne saken.

Det litt morsomme er at det er to light green sammenkoplede ledninger under dashboardet som i verkstedhåndboken sier skal gå til light delay relay, men det er jo ikke noe sted på reelet å hekte denne på. Kan jo kanskje være en liten luring her?

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 12 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet