Gammel denne tråden her. Men da jeg leste gjennom den nå fikk jeg lyst til å dele
en liten episode med dere.
Ikke dramatisk, men heller meget festlig slik jeg så den der og da.
Dette hendte vel i enten 1970 eller 1971 (jada, jeg kunne vært bestefar til dere yngste her)
og heller ikke den tida hadde vi unge mye fint utstyr og hjelpe oss med. Så da en kompis av meg skulle skifte olje på bilen ble den bare løftet opp på noen små vedkabber ute på grasbakken.
Bilen var en Fiat 600 med motoren rett innafor bakre støtfangeren så han satte seg på huk bak bilen og tappet av olja i et vaskevannsfat. Dette satte han så litt bak seg.
Så langt, alt vel. Men da han - fortsatt på huk med knea litt innunder bilen - skulle skru til oljepluggen igjen begynte vedkabbene å bikke til side. Refleksene fortalte vel den unge, spreke mekaniker at han burde komme seg unna - raskt - så han sparket ifra og landet på baken......
Ja, selvfølgelig omtrent innertier i vaskevannsfatet med svart spillolje.
Ingen skade på gutt eller bil og jaggu antar jeg at graset på den flekken det ble sølt olje på har vært like grønt i alle år etterpå og.
Men moralen er.....tenk alltid sikkerhet når du holder på med bil. Mye potensiale for skade.