AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Jun 2026 05:29

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: ingen hovedlys
InnleggSkrevet: Tor 15. Mai 2008 17:08 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 18. Sep 2007 16:05
Innlegg: 311
Bosted: ørland
Trodde alt var i orden nå, men den gang ei... Oppdaget at jeg ikke har hovedlys, da jeg satte på fronten og lysene foran før helgen, så sjekket jeg lysene og de virket. Men nå er det hverken lang eller nærlys, akkurat som om de har kortsluttet på en måte. Har jobbet med det en stund, og har støtt på noen underlige problemer, skal prøve å forklare så godt som mulig(har koblet som det står i koblingsskjema). Strømmen går fra dimmer og til lyskasterne(har ingen rele imellom), har koblet fra fjernlysene(fra dimmer) for å lette feilsøkingen. Når jeg slår på nærlys så virker kun det venstre, men det merkelige er at når jeg kobler til fjærnlysene(altså til dimmer) så virker høyre nærlys også(lyser riktignok svakere enn det andre). Noe som er enda merkeligere: jeg måler speningen på sokkelen (med pærene i), på venstre som virker som den skal så er det spenning på pinnen som nærlyset er på, og bare den. Men på høre sokkel er det i tillegg spenning på sokkelen som fjærnlyset er koblet på(selv om fjærnlys er koblet fra), det går altså spenning ut fra pæren igjen? Jeg bytter om på pærene og prøver andre, men med samme resultat. Det at det går strøm ut fra pæren kan kanskje forklare at lysene ikke virker som de skal(kortslutter), men hvorfor? Bruker pæresokler som jeg kjøpte på en bilrekvisitabutikk, de er merket med pass på den øverste pinnen, og henholdsvis drive og ground på sidene. Legger med koblingsskjema, og som man ser så skal det egentlig ikke være så vanskelig.
Står virkelig fast her, så jeg håper noen har noen forslag.


Vedlegg:
wire.jpg
wire.jpg [ 206.64 KiB | Vist 3903 ganger ]
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 15. Mai 2008 22:02 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 23. Jan 2008 17:34
Innlegg: 490
Bosted: Sandnessjøen
Kontroler jordingen din du. Typpisk feil ved mangel av jording.

Terje :)

_________________
Mustan 70 HT.
347 stroker, Holley 600, 4R70W 98 -2002 spec, Baumann (OptiShift) electronics girkontrol, 9" 3.82:1 Detroit Truetrac.

Hjemmeside.
http://mustang.roros.net/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 15. Mai 2008 22:38 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
70ht skrev:
Kontroler jordingen din du. Typpisk feil ved mangel av jording.

Terje :)


Må slenge mig på her, ofte er det jordingen, som er synderen!
Mange "glemmer" at den er like vigtig,som + siden, og når bilen så bliver solgt videre,
Tjaa, så er det ikke lett, å gjette sig til hvor problemet ligger!!!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 15. Mai 2008 22:52 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Har du feil på jordingen kan du få de utroligste feil. Nesten bare fantasien som begrenser

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 15. Mai 2008 23:12 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 18. Sep 2007 16:05
Innlegg: 311
Bosted: ørland
vel, dra meg baklengs...
Var ute i garasjen i kveld, og funderte, bare for å prøve, tok jeg av jorda på den siden som fungerte, og fikk da de samme 'merkelige' måleresultatene som på andre siden. Tok jo da og hentet jord fra et annet punkt, på den andre siden, og så ble det lys i begge sidene. Nå ser jeg jo at smartere folk enn meg tenkte på jordfeil med en gang :D , men siden det så ut til å virke når jeg monterte lysene, tenkte jeg ikke på det. Det rare er at jorda var godt skrudd fast også. Nå rakk jeg ikke å koble opp fjærnlysene, for å teste de, siden jeg måtte på jobb, men regner med at det skal være i boks.
Takker uansett for responsen.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 15. Mai 2008 23:14 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Lånte engang en bil av en kompis, og den var lidt rar!

Når den skulle startes, skulle den stå i revers, radioen skulle være tendt, og langt lys på!

Skulle du stoppe bilen, måtte du slukke for radioen!

Dette er mange år siden, og det var en Skoda 105 ls! hahaha

Fandt i øvrigt aldrig feilen! :roll:

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 15. Mai 2008 23:56 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 23:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
Feil Wolf ? Er ikke det tyverisikringa til skoda da ?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 16. Mai 2008 00:42 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Mai 2007 14:11
Innlegg: 726
Bosted: Narvik,Norway / Iola, Wisconsin, USA
Feil igjen! :eeek: De var lagd sånn, alle var slik.

_________________
-39 gMc 1/2t flatbed 302cid 6cyl/th400
-55 gMc 1/2t fenderside 248cid 6cyl/hydramatic
-77 GMC 1/2t SB fenderside 350/th350 (Pontiac ohc 6 kandidat!)
-84 GMC C1500 SB wideside 250 L6/th700 (i USA)
2014 GMC Sierra 1500 sb 5,3l v8 (i USA)

INLINER #3417


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support