AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Jun 2026 03:23

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Batteri bak
InnleggSkrevet: Tir 13. Mai 2008 23:05 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 08. Apr 2006 07:00
Innlegg: 470
Bosted: Hobøl
Monterer nå egen syrefast batterikasse bak i Chargeren for å få utvidet plass og mer oversikt i motorrommet. Nå gjenstår kun fremføring av plusstrøm til starter (Har tenk å kjøre minus fra starter til karrosseri. Det skulle vel gjøre samme nytten). Videre plusstrøm til startrele. Jord fra (-) pol på batteri til bakramme og tilsvarende fra motor til ramme. Har tenkt å etablere et ekstra (+) uttak i motorrom for andre ting som måtte kreve strøm (eks. stereo)

Noen som har innvendinger til dette oppsettet eller tips om ytteligere forbedringer?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 14. Mai 2008 00:03 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Jeg ville montert et gelebatteri slik at du slipper knallgassen i bagasjerommet.Optima el
Har du planer om å kjøre løp bør du lage en hovedstrømsbryter bak når du først er i gang. Krav til innfesting og slikt også hvis du skal kjøre feks Street Legal.

Det vil ofte bli litt spenningsfall når all strøm skal gå gjennom hele karosseriet. Jeg tror jeg ville trukket en jordingskabel hele veien mellom batteri og motor når du først var i gang.

Ellers er det bare å sette i gang. Fint å få noen kilo vekk fra nesen.
Hadde tenkt å gjøre det samme med min 69 Charger i vinter også, men plutselig var det vår...

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 14. Mai 2008 08:12 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 08. Apr 2006 07:00
Innlegg: 470
Bosted: Hobøl
v8power skrev:
Jeg ville montert et gelebatteri slik at du slipper knallgassen i bagasjerommet.Optima el
Har du planer om å kjøre løp bør du lage en hovedstrømsbryter bak når du først er i gang. Krav til innfesting og slikt også hvis du skal kjøre feks Street Legal.

Det vil ofte bli litt spenningsfall når all strøm skal gå gjennom hele karosseriet. Jeg tror jeg ville trukket en jordingskabel hele veien mellom batteri og motor når du først var i gang.

Ellers er det bare å sette i gang. Fint å få noen kilo vekk fra nesen.
Hadde tenkt å gjøre det samme med min 69 Charger i vinter også, men plutselig var det vår...


Hei v8power og takk for innspillet ditt :D Gelebatteri er innkjøpt nettopp med tanke det du sier om gassdannelse. Løp blir trolig ikke veldig aktuelt, men hovedstrømsbryter blir det. Jording direkte mellom batteri og motor tar jeg med meg.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 14. Mai 2008 23:27 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Jeg tenkte ihvertfall å gjøre det. Ikke noe særlig ekstra arbeid å strekke to kabler i steden for en når du først er i gang.

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 14. Mai 2008 23:43 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 23. Jan 2008 17:34
Innlegg: 490
Bosted: Sandnessjøen
Burde være helt unødvendig med en jord kabel fra batteriet og frem. Du får ikke større kvadrat på noen kabel en det karossen danner. Får du spenningsfall i en kabel er det som oftes kontaktpungter og ikke kabelen som er feilen. I tillegg så er en lang kabel større sjanse til å få spenningfall på.
Monter ordentlig minuskabel mellom motor og kaross, å lag til et skikkelig koblingspungt i karossen bak fra batteriet. NB bruk aldri en festeskrue som jordpungt.

Terje :)

_________________
Mustan 70 HT.
347 stroker, Holley 600, 4R70W 98 -2002 spec, Baumann (OptiShift) electronics girkontrol, 9" 3.82:1 Detroit Truetrac.

Hjemmeside.
http://mustang.roros.net/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 15. Mai 2008 07:11 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 08. Apr 2006 07:00
Innlegg: 470
Bosted: Hobøl
70ht skrev:
Burde være helt unødvendig med en jord kabel fra batteriet og frem. Du får ikke større kvadrat på noen kabel en det karossen danner. Får du spenningsfall i en kabel er det som oftes kontaktpungter og ikke kabelen som er feilen. I tillegg så er en lang kabel større sjanse til å få spenningfall på.
Monter ordentlig minuskabel mellom motor og kaross, å lag til et skikkelig koblingspungt i karossen bak fra batteriet. NB bruk aldri en festeskrue som jordpungt.

Terje :)


Takk for god input. :D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support