AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 27. Jun 2026 03:03

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 27 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Bumpsteer
InnleggSkrevet: Ons 30. Apr 2008 22:50 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 02. Okt 2007 23:03
Innlegg: 253
Bosted: Batnfjordsøra
Har et problem med montering av saab 900 tanstang mot commodore forstilling. Ser ut som jeg får litt bumpsteer. Noen som har noen erfaring runt dette. Går det an å korte inn tannstangen? har montert den så høyt som det går an. Kanskje det finns en kortere versjon av tannstanga?


Vedlegg:
div. 2008 023.JPG
div. 2008 023.JPG [ 88.35 KiB | Vist 7830 ganger ]
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 30. Apr 2008 23:08 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Bump-steer er kjipt og kan være direkte skummelt f.eks ved filbytte på vei med sporete asfalt. eller i sving med humper i veien.

Hvor bredt skal det ideelt være mellom leddene på lenkearmene? Har du sjekket hvordan et Mustang II tannstag vil passe? De hadde jo vært veldig enkelt.

Hvis ikke anbefaler jeg at du tar en tur på hugger'n med målebånd og finnet et mer passende tannstag.
Evt finner tak i noen andre som har bygget med Commondore forstilling og hører hva de har gjort.
Evt å få bygget et tannstag på mål fra statene. (Det er ikke så dyrt som det høres ut til.)

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 30. Apr 2008 23:34 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 02. Okt 2007 23:03
Innlegg: 253
Bosted: Batnfjordsøra
Takk for svar. Har ikke skjekket ut mustang II. Er mange som kjører med saab 900 på commodore så det bør være noen som har erfaring med dette.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 01. Mai 2008 09:52 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Du sier du har montert den så høyt du kan, men ang bumpsteer problemet finnes det bare en "rett" høyde på tannstaget for å unngå dette. Utifra bildet og din forklaring tolker jeg det slik at du mener tannstaget er litt for bredt?

Hva med avstanden fra forstillingen og til tannstaget? Har du prøvd hvordan det blir om du monterer tannstaget litt lengre vekk fra forstillingen?

Hvorfor brukes ikke det originale Opel-tannstaget sammen med den forstillingen? Det blir kanskje for bredt?
I så fall skal jo forskjellen på original tannstaget og SAAB tannstaget være nøyaktig lik forskjellen på avstanden mellom de nedre bærearmsinnfestingene på en original Commondore-forstilling og din forstilling.

Kanskje hadde du opppdaget hva som var feil dersom du hadde tatt en titt på en original Opel Commondore og sett på bredden og plasseringen til original-tannstaget i forhold til de indre bærearmsinnfestingene på den?

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 01. Mai 2008 12:52 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Mai 2007 14:11
Innlegg: 726
Bosted: Narvik,Norway / Iola, Wisconsin, USA
Comodore hadde vanlig snekke og hjelpesnekke.
SAAB tannstang blir vel et enklere og mer stabilt oppsett som mange bruker med godt resultat. For å finne ut av hvordan montere tannstanga, se på en SAAB som står vanlig belastet på hjula. Hvor høyt er tannstanga montert i forhold til senterlinja gjennom begge endeledda, og likeledes hvor langt unna (bak/foran) er den? Legg merke til vinklene.
Ta så og normalbelast Comodoreforstillinga og monter tanstanga i samme forhold (høyde/avstand i bilens lengderetn) til endeledda som på SAABen, hvordan kommer du ut da?
Bredden kan vel justeres litt med endeledda, så du får rett toe in.

_________________
-39 gMc 1/2t flatbed 302cid 6cyl/th400
-55 gMc 1/2t fenderside 248cid 6cyl/hydramatic
-77 GMC 1/2t SB fenderside 350/th350 (Pontiac ohc 6 kandidat!)
-84 GMC C1500 SB wideside 250 L6/th700 (i USA)
2014 GMC Sierra 1500 sb 5,3l v8 (i USA)

INLINER #3417


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 01. Mai 2008 19:01 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 23. Jan 2008 17:34
Innlegg: 490
Bosted: Sandnessjøen
Høyden på tannstanga bør i utgangspungtet være likt plassert som paralellstaget på Opel'n hvor forstillinga stod på. Dette så fremste det her er snakk om samme høyde oppset på forstillinga som orginalt.
Det er ikke lett å se noe av dette utifra bildet da forstillinga ikker er belastet med vekten av vogna.

Terje :)

_________________
Mustan 70 HT.
347 stroker, Holley 600, 4R70W 98 -2002 spec, Baumann (OptiShift) electronics girkontrol, 9" 3.82:1 Detroit Truetrac.

Hjemmeside.
http://mustang.roros.net/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 01. Mai 2008 20:40 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 02. Okt 2007 23:03
Innlegg: 253
Bosted: Batnfjordsøra
Målte litt i dag og bredden mellom indre ledd på tanstanga er 72cm og bredda på senterlinken til opel er 67 cm mellom ledda så tannstanga er bredere.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 01. Mai 2008 22:07 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 03. Des 2006 02:02
Innlegg: 797
Bosted: "Sun Home Valley"
Når jeg holdt på å forske i tannstang, og bumpsteer,fikk jeg tips om at "kneleddet fra tannstang til styrestag, burde treffe på en rett linje som strekkes mellom endeboltene for innfestninga til nedre bærebru,og videre...
Og at styrestaga burde være mest mulig i samme vinkel som nedre bærearmer, belastet ( når bilen står med hjula på bakken med normal vekt )

Ta en titt her, kanskje kan dette være til hjelp, geometri, virkninger,etc.
http://www.longacreracing.com/articles/art.asp?ARTID=13


Vedlegg:
forst11.jpg
forst11.jpg [ 13.87 KiB | Vist 7737 ganger ]

_________________
" If your car needs more than two hubcaps,
it aint cool! "
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 01. Mai 2008 23:45 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
leaded skrev:
Når jeg holdt på å forske i tannstang, og bumpsteer,fikk jeg tips om at "kneleddet fra tannstang til styrestag, burde treffe på en rett linje som strekkes mellom endeboltene for innfestninga til nedre bærebru,og videre...
Og at styrestaga burde være mest mulig i samme vinkel som nedre bærearmer, belastet ( når bilen står med hjula på bakken med normal vekt )


Dette er korrekt, men vær oppmerksom på at dette er teori. Det som "forkludrer" denne teorien er at man forutsetter at det ytre leddet på styrestaget, der den er festet i spindelen, er på en linje trukket mellom øvre og nedre spindel-feste (eller hva det kalles)

Men på grunn av ackermann vinkelen er aldri øyet på spindelarmen på denne linjen. Da blir ackermann vinkelen feil.
F.eks på en Mustang II forstilling hvor tannstaget er foran forstillingen, vil spindelarmen alltid være litt utoverbøyd.
På en forstilling hvor tannstaget sitter bak, vil spindelarmene være litt innoverbøyd ift den tenkte linjen.

Dersom spindelarmen er litt utoverbøyd, skal også kneleddet på styrestaget være litt utenfor linjen mellom de indre festeboltene på nedre bærearmer, slik at det "utjevnes".

Her er et nærbilde av min bumpsteer frie Mustang II forstilling:

Bilde

Tannstaget ser litt for bredt ut, men det er slik det må være pga at spindelarmen er like mye utenfor "sin" linje som kneleddet er det.

Forøvrig har du helt rett i at styrearmene bør være mest mulig paralelle med de nedre bæreamrene, og det er ikke "bare" teori.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 02. Mai 2008 23:35 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 02. Okt 2007 23:03
Innlegg: 253
Bosted: Batnfjordsøra
Var på svenske streetrod forumet og der var det noen som kjørte med saab tanstang på commodore og de hadde kortet tannstang, så jeg får se om det er mulig i morgen.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 06. Mai 2008 21:58 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 03. Des 2006 02:02
Innlegg: 797
Bosted: "Sun Home Valley"
Trenger du hjelp, så får du kontakte meg så får vi prøve å finne en dag det passer............kompetanse eller ikke kompetanse, av og til er det bedre med en skulder å lene seg til å........ :roll: :roll: :roll: Og Runes, duger ikke! Kun Ford der i gården.......... :?

_________________
" If your car needs more than two hubcaps,
it aint cool! "


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 07. Mai 2008 00:53 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 07. Mai 2008 00:43
Innlegg: 1
Bosted: pættn`n city
jeg har en volvo 460 på lur og den er rimelig smal mellom `beina `så det kan være håp for at den sevostanga kan brukes . er også igang med tannstang på 61 olds`n oppi bakken her så det er bare å svinge seg en tur for en liten titt . plenty kaffe og med flaks en god ide :lol:

terje


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 07. Mai 2008 08:06 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 03. Des 2006 02:02
Innlegg: 797
Bosted: "Sun Home Valley"
furset_nissen skrev:
jeg har en volvo 460 på lur og den er rimelig smal mellom `beina `så det kan være håp for at den sevostanga kan brukes . er også igang med tannstang på 61 olds`n oppi bakken her så det er bare å svinge seg en tur for en liten titt . plenty kaffe og med flaks en god ide :lol:

terje


Skar det seg over fjellet, eller var det den du mente? Og tipper JS også kom med noe tips? 8)

_________________
" If your car needs more than two hubcaps,
it aint cool! "


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 26. Mai 2008 22:38 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 02. Okt 2007 23:03
Innlegg: 253
Bosted: Batnfjordsøra
Fikk tak i en saab tannstang uten servo som jeg har plukket sund og levert til en som skal korte den for meg. Venter i spenning :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Bumpsteer
InnleggSkrevet: Fre 19. Des 2008 19:25 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 02. Mai 2008 19:23
Innlegg: 99
Bosted: Mosjøen
Gikk alt i orden? anstang fra saab 900 og 99 passer uten mods ;)

_________________
GI GASS FOR FAEN!!!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 27 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support