AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 22. Apr 2026 01:09

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 01. Feb 2008 20:39 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Bosted: Rørvik i vikna\ 16 mil nord for Namsos -16 mil sør for Brønnøysund
Magnus22 skrev:
tusen takk for svar! da blir det å bestille bøker snart... finnes det en ordbok med amcar utrykk og? det er mange nye ord å lære for en fersk amcar entusiast!

Det skal finnes 1 bok som heter ord og utrykk innen hotrod eller noe sånt.
sikker på at det finnes flere:-))

ellers er det jo bare å spørre her vettu
alfaalfa

-= 57chevrolet Belair =-
-= 76 Chevrolet Corvette =-
-= 57 Cadillac sedan Deville =-
-= 66 chevrolet Nova =-
-= 96 Chrysler grand voyager=-
viewtopic.php?f=3&t=1809&start=1275

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 04. Feb 2008 15:09 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Det er bare å løpe inn på en bokhandel åså fikser de fram en skikkelig ordbok i Tekninsk engelsk, og så kjøpe en diger bok med "vanlige" ord... har en selv som er 10 cm tykk... :wink:

Men som sagt før her...

Det bør finnes en liten plan, da du begir deg ut på nye veier..

Større og sterkere motor, vil gjerne ha forsterket girkasse og bakaksel...

Som igjen gir ønsker om understelsdeler og veiholdning..

Så de smarte finner ut HVA de skal bygge og hva de skal bruke den til...

SÅ gjør noen få det smarte å setter opp et regnestykke på hva herligheten vil koste...

Å da kan en jo tilslutt spørre seg selv om man vil legge ned 1-2 år på å bygge en slik bil en vil ha... :wink:

Kanskje litt pesimistisk, men sannheten er av og til litt hard å få på fingrene... :shock:

Men om du ikke har erfaring med motorbygging... da blir det fort MØE dyrt tilslutt...

Har en bremsa 350 her på 380hk komplett til 20 tusen slengende her på tomta...
Du kan jo se om regnestykket på en 350 med nye deler og Dart Sportmann II topper og maskinarbeid, sammensetting, med innsug forgasser, headers, og div kommer på mindre enn de 20... 8)

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 04. Feb 2008 16:47 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Holden skrev:
Hotrodder skrev:
Noen utgaver av small block'ene er svært lite egnet for trimming f.eks lavkomp motorer med "dished" topp på stemplene i kombinasjon med forholdsvis små kamre

Mener du egentlig store kamre når du sier "små" kamre? F.eks 76cc er stort, og 64cc er lite?

Nei, jeg mener små og grunnen er denne: Hadde det vært store kamre og dished pistons, kunne man oppnådd brukbar kompresjon ved å bytte toppene til noen med små kamre.
I og med at det allerede er små kamre, er det ikke mulig å oppnå særlig bra komp uten å bytte de stemplene.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 07. Feb 2008 06:41 
Avlogget
Get going
Get going

Hotrodder skrev:
Holden skrev:
Hotrodder skrev:
Noen utgaver av small block'ene er svært lite egnet for trimming f.eks lavkomp motorer med "dished" topp på stemplene i kombinasjon med forholdsvis små kamre

Mener du egentlig store kamre når du sier "små" kamre? F.eks 76cc er stort, og 64cc er lite?

Nei, jeg mener små og grunnen er denne: Hadde det vært store kamre og dished pistons, kunne man oppnådd brukbar kompresjon ved å bytte toppene til noen med små kamre.
I og med at det allerede er små kamre, er det ikke mulig å oppnå særlig bra komp uten å bytte de stemplene.

Jeg henger fortsatt ikke helt med. Tenker du spesifikt på originalmotoren i Camaroen hans, og er det små kamre i denne? I så fall er jeg med, men da har han vel forsåvidt en ok kompresjon allerede. Men det spørst så klart hvor høyt han vil.

De fleste post 1970-blokkene kom jo med skålstempler og store forbrenningskamre, f.eks 76cc. Om en da setter på nye topper med 64cc forbrenningskamre, er man jo fort 1 enhet opp i statisk kompresjon. Og er muligens på et brukbart nivå for en gatebil? Tynnere toppakning vil gi ytterligere økning. 58cc 305-topper er og en mulighet, men ser det er delte meninger om disse.

Man må ikke bytte stemplene.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 07. Feb 2008 09:50 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Vi har helt rett begge to :wink:
Jeg tenker ikke på den motoren han har.

Jeg tenker først og fremst på senere truck/pick up first Gen TBI motorer.

Mange velger de nyere one piece rear mail seal motorene fra etter '88 som basis for et bygge. 2 bolt blokker holder jo greit opp til rundt 400 hk som er ansett som bra i et budsjett-bygge.
Jeg gav selv under 8000kr for min og den har gått bare 138000 km.

Blant disse motorene er det bedre å velge en fra en personbil enn fra en truck, selv om truck motoren KANSKJE kan ha "4 bolt main". Truckmotorene har denne vanskelige kombinasjonen med lav komp OG små kamre.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 07. Feb 2008 20:25 
Avlogget
Get going
Get going

Hotrodder skrev:
Truckmotorene har denne vanskelige kombinasjonen med lav komp OG små kamre.

Det er dette som skurrer for meg.

Siden kompresjonsforholdet er en funksjon av kammerstørrelsen, blir det rart å si "lav komp og små kamre". Er det små kamre er vel kompresjonen forholdsvis høy allerede. Er ikke problemet med disse truckmotorene heller at de har "snille" kamaksler, og topper med dårlig strømningspotensiale? Hvis de har små kamre som du sier (type 64cc), kan jeg ikke forstå annet enn at kompresjonen er ok, selv med skålstempler.

Jeg har ikke sett så mye på 88 og oppover Chevroletmotorer. Har du f.eks en link til en slik truckmotor?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 07. Feb 2008 20:53 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Ta f.eks '92 modell Chevy 350 small block type L05 (opprinnelig) TBI. Motoren var levert i Chevy Caprice, Buick Roadmaster, Chevy vans, pick ups og Sub'er

Disse motorene ble laget i (minst) tre versjoner. Antall oppgitte hk varierer fra 180 til 210 og komp varierer fra 9,5:1 og ned til litt i overkant av 8:1.

Kamrene er like (små) på alle, men de med den lave kompen har skålformede stempler. Hvis man planlegger et budsjett-bygge vil den blokka med flat top stempler være mye mer interessant enn de andre.

(En annen ting er at de med flat top stempler har factory roller cam, mens de andre har flat tapped cam. Dette er jo også ekstra hk å ta med seg ifm et motorbygge.)

Poenget mitt er uansett: Sjekk nøye spec'en på den motoren som skal brukes, Det kan lønne seg stort.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 07. Feb 2008 21:03 
Avlogget
Get going
Get going

Hotrodder skrev:
Ta f.eks '92 modell Chevy 350 small block type L05 (opprinnelig) TBI. Motoren var levert i Chevy Caprice, Buick Roadmaster, Chevy vans, pick ups og Sub'er

Disse motorene ble laget i (minst) tre versjoner. Antall oppgitte hk varierer fra 180 til 210 og komp varierer fra 9,5:1 og ned til litt i overkant av 8:1.

Kamrene er like (små) på alle, men de med den lave kompen har skålformede stempler. Hvis man planlegger et budsjett-bygge vil den blokka med flat top stempler være mye mer interessant enn de andre.

(En annen ting er at de med flat top stempler har factory roller cam, mens de andre har flat tapped cam. Dette er jo også ekstra hk å ta med seg ifm et motorbygge.)

Poenget mitt er uansett: Sjekk nøye spec'en på den motoren som skal brukes, Det kan lønne seg stort.

Da forstår jeg hva du mener. Men på en generasjon 1 smallblock vil man som regel hente mye på ved å kjøpe nye topper.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet