AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 27. Jun 2026 06:03

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 05. Feb 2008 14:13 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 14. Aug 2007 19:44
Innlegg: 192
Bosted: Sandnes
Har demontert alt av foringer og opphengskuler osv. skal kjøpe nye foringer, motor fester osv, hva bør jeg bytte til, standard gummi foringer eller Polyurethane foringer? stor forskjell på kjøreegenskapene ved bytte? jeg har aldri kjørt bilen jeg restaurerer, så jeg vet ikke hvordan den var orginal, om den var fast i fisken eller som en flytebrygge :P men tenkte å høre med om noen av dere har formening om hva jeg bør kjøpe... takker for alle svar :)

_________________
1974 Chevrolet Camaro http://www.biringt.com
1987 Toyota Camry stv. <-- HAHA :P


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 05. Feb 2008 14:29 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
Byttet selv ut alle foringer med polyurethane på min forrige '86 camaro, og forskjellen var markant. Det skal da sies at de gamle foringene ikke var nye lenger, så det hadde nok også noe å si.

Erfaringer: betydelig mere presis veiholdning, (betydelig bedre effekt av stabstag også, etter byttet var krengning i sving drastisk redusert. En merkbar (ikke stor, men merkbar) økning av støy i kupeen, da uretanen ikke demper lyder fra oppheng på samme måte som gummi.

jeg var storfornøyd med byttet, men det er jo en individuell vurdering.

Eneste jeg husker som trøblete var det å få pressa foringer uten en skikkelig presse (spesielt i bærearmene foran).. det GÅR med en skrustikke og kreativ bruk av piper og jernbiter, men det er en skikkelig drittjobb. Det er veldig lett at en av ørene foringene skal inn i blir dratt med og kiler seg.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 05. Feb 2008 19:09 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 14. Aug 2007 19:44
Innlegg: 192
Bosted: Sandnes
hehe, ja, har hørt det er en drittjobb å skifte foringer, spesielt de poly foringene siden de er så harde, er egentlig veldig usikker på om jeg skal bytte eller ikke, en gammal amcar er jo ikke akkurat en raserbil, går fort rett fram men det er jo ikke noe kjør fort i svingene bil :P

_________________
1974 Chevrolet Camaro http://www.biringt.com
1987 Toyota Camry stv. <-- HAHA :P


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Poly
InnleggSkrevet: Tir 05. Feb 2008 22:00 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Lør 25. Nov 2006 13:08
Innlegg: 1605
Bosted: Klepp/ Stavanger
Ikkje noe verre å skifte poly enn andre.....

Olav


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 06. Feb 2008 00:55 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
enig med Olav der.. forinene kommer jo i hylse (flesteparten i hvertfall, mener stabstaget hadde todelt foring.), Det er derfor sånn ca akkurat like klønete å få på plass poly som gummivarianten. (forutsatt at gummi også leveres med hylse)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 06. Feb 2008 00:58 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 23:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
Installer poly grafiit isteden.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 06. Feb 2008 12:29 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 14. Aug 2007 19:44
Innlegg: 192
Bosted: Sandnes
blir nok poly ja, sålenge ingen har noen god grunn for å bruke standard? :>

_________________
1974 Chevrolet Camaro http://www.biringt.com
1987 Toyota Camry stv. <-- HAHA :P


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 06. Feb 2008 13:00 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Mai 2007 14:11
Innlegg: 726
Bosted: Narvik,Norway / Iola, Wisconsin, USA
Med polyforinger vil den bli bedre i svingene og.
Andre oppgraderinger for bedre svingegenskaper når du først er i gang er Koni dempere foran og bak, stabstag bak, boxing av lenkearmene bak, og kraftigere stabstag foran. Det er flere alternative, tjukkeste er vel 32mm fra Pontiac Formula. Og lavere dekkprofil.
En sprek Camaro med oppgradert understell er ikke noe å "spøke" med.

_________________
-39 gMc 1/2t flatbed 302cid 6cyl/th400
-55 gMc 1/2t fenderside 248cid 6cyl/hydramatic
-77 GMC 1/2t SB fenderside 350/th350 (Pontiac ohc 6 kandidat!)
-84 GMC C1500 SB wideside 250 L6/th700 (i USA)
2014 GMC Sierra 1500 sb 5,3l v8 (i USA)

INLINER #3417


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 06. Feb 2008 14:49 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Og hvor kjøper man så det?

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 06. Feb 2008 15:43 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Mai 2007 14:11
Innlegg: 726
Bosted: Narvik,Norway / Iola, Wisconsin, USA
www.summitracing.com

_________________
-39 gMc 1/2t flatbed 302cid 6cyl/th400
-55 gMc 1/2t fenderside 248cid 6cyl/hydramatic
-77 GMC 1/2t SB fenderside 350/th350 (Pontiac ohc 6 kandidat!)
-84 GMC C1500 SB wideside 250 L6/th700 (i USA)
2014 GMC Sierra 1500 sb 5,3l v8 (i USA)

INLINER #3417


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 06. Feb 2008 19:42 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 14. Aug 2007 19:44
Innlegg: 192
Bosted: Sandnes
gMcman skrev:
Med polyforinger vil den bli bedre i svingene og.
Andre oppgraderinger for bedre svingegenskaper når du først er i gang er Koni dempere foran og bak, stabstag bak, boxing av lenkearmene bak, og kraftigere stabstag foran. Det er flere alternative, tjukkeste er vel 32mm fra Pontiac Formula. Og lavere dekkprofil.
En sprek Camaro med oppgradert understell er ikke noe å "spøke" med.


de der koni demperene, noen spesiell type? på min 74 camaro er det slik bak at man kan fylle luft eller tappe ut luft så hever eller senker den seg, får man slik i koni eller skal jeg bare kutte ut det der systemet ?!

_________________
1974 Chevrolet Camaro http://www.biringt.com
1987 Toyota Camry stv. <-- HAHA :P


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 06. Feb 2008 23:56 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 15. Feb 2006 19:39
Innlegg: 144
Bosted: Egersund
"HiJackers" er det vel du har da. Fiffig konsept som vel var veldig populært på 80-tallet. Og kult er det vel ja, men skal du ha en bil som presterer bra kjøreegenskapsmessig er det vel ikke helt det store. Men det er det kanskje noen andre som har andre meninger om også?

Koni er nok absolutt gode dempere, men det finnes jo andre alternativer som sikkert ikke er noe dårligere, anbefaler deg å ta en titt på summit, gjør et "kategori-søk" på din bil, og du finner nok masse spennende :wink:

_________________
1972 Plymouth Duster 318 (prosjekt)
x - 1974 Plymouth Valiant 318 (Bruksbil)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 07. Feb 2008 09:31 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Mai 2007 14:11
Innlegg: 726
Bosted: Narvik,Norway / Iola, Wisconsin, USA
Dempere til å fylle luft i (hi-jackers) var beregnet på biler med variabel last, så du kunne fylle i når du skulle ha tung last, for å unngå at den ble sidræva.
En stund var det jo populært med høy hekk, hi-jackers var en lettvint løsning da.
Og noen kjøpte hi-jackers når fjærene begynte å bli slappe og signe.
Jeg ville kasta de, og kjøpt røde Koni, som har justerbar demping. KYB er et godt og litt rimeligere alternativ. Sjekk fjærene, og bytt om de er signe eller sprukket der de er festet til akselen.

_________________
-39 gMc 1/2t flatbed 302cid 6cyl/th400
-55 gMc 1/2t fenderside 248cid 6cyl/hydramatic
-77 GMC 1/2t SB fenderside 350/th350 (Pontiac ohc 6 kandidat!)
-84 GMC C1500 SB wideside 250 L6/th700 (i USA)
2014 GMC Sierra 1500 sb 5,3l v8 (i USA)

INLINER #3417


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Chassisdeler
InnleggSkrevet: Tor 07. Feb 2008 10:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Lør 25. Nov 2006 13:08
Innlegg: 1605
Bosted: Klepp/ Stavanger
Har blitt forhandler for div chassisdeler 2-gen f-body. Dempere,stag, SFC's +++

Kan ordne justerbare Pro-shocks, disse har fått bra tilbakemld.

Olav


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 08. Feb 2008 20:50 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Mai 2007 14:11
Innlegg: 726
Bosted: Narvik,Norway / Iola, Wisconsin, USA
Her er en annen kilde for gode saker til understell, bremser og styring www.classicperform.com

_________________
-39 gMc 1/2t flatbed 302cid 6cyl/th400
-55 gMc 1/2t fenderside 248cid 6cyl/hydramatic
-77 GMC 1/2t SB fenderside 350/th350 (Pontiac ohc 6 kandidat!)
-84 GMC C1500 SB wideside 250 L6/th700 (i USA)
2014 GMC Sierra 1500 sb 5,3l v8 (i USA)

INLINER #3417


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support