AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 01. Mai 2026 20:03

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 461 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 31  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 28. Jan 2008 00:45 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Hotrodder

kunne du hjelp meg med forstillingsbilder så jeg kan få til forstillinga mi så bra jeg oxo? hadde vært evig takknemmerlig.jeg bygger om til sånn forstilling jeg oxo skjønner du og det er greit med ideer :D og dette er du rå på ser jeg :D

35 ford 3 vindu,
35 hot rod prosjekt,
2 bmw e30,
transporter 02
japsedritt
opel,
ford capri

http://thomastnt.websport24.no/

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 28. Jan 2008 12:46 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Skal du konstruere egen, uavhengig forstilling fra scratch?

Det ville ikke jeg gjort. Det er altfor mange vinkler & ting som må stemme hvis ikke bilen skal oppføre seg helt håpløst på veien. Ta en titt på denne tegningen:

Bilde

Disse prinsippene fungerer alle uavhengige forstillinger etter. Her er det ingen snarveier. Alt må stemme.

Jeg anbefaler sterkt at du kjøper et Mustang II (eller tilsvarende)forstillings kit hvis du vil ha uavhengig forstilling. Da får du med alt du trenger, pluss monteringsanvisning.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 28. Jan 2008 19:49 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Ser at det siste innlegget mitt kanskje virker litt hovent og det var ikke meningen.
Selvsagt kan jeg hjelpe deg med bilder av forstillingen på rodden. Men jeg anbefaler fortsatt sterkt at du kjøper et kit.
Disse kit'ene er ganske utskjelt blant noen av de mer blaserte og rett-troende roddbyggerne, men helt ærlig: For førstegangsbyggere som deg og meg mener jeg det er omtrent eneste veien å gå hvis man vil ha uavhengig forstilling.

Ett lite unntak: Få tak i en komplett forstilling fra en C3-C4 Corvette eller Jaguar og bygg egen travers, støtdempertårn og bærearmsinnfestinger i samme vinkler og avstander som originaltraversen.
Menm bredden vil bli et problem. Tannstaget vil jo ikke passe lenge dersom man smalner av en slik forstilling. Dermed må du finne et tannstag fra en annen bil som passer, eller evt få laget ett på bestilling fra USA (det går an)

Her er noen bilder:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 28. Jan 2008 20:45 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

tusen takk :D

jeg har en forstilling fra en capris,og tenkte og prøve det,men du har nok rett. :D jeg har tilgang til verksted meg firhjulsaparat.så ting havner på rett plass....men skjerer det seg helt så tar jeg tipset ditt :wink: takker masse for hjelpen og bildene dine :D

35 ford 3 vindu,
35 hot rod prosjekt,
2 bmw e30,
transporter 02
japsedritt
opel,
ford capri

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 28. Jan 2008 20:56 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Forstilling fra Caprice blir ansett for å være for stor og klumpete på en rod. Og tannstaget blir garantert altfor bredt, desverre.

Vanlige donorbiler er midsize cars som f.eks Camaro og Malibu fra 70-80 tallet.

Vet at jeg høres negativ ut, men dette er ihvertfall den informasjonen jeg har plukket opp omkring dette temaet de siste årene.

Hva har du budsjettert med i forstillingen? De billigste Mustang II kitene ligger på rundt 1200$. Dette får du inn til Norge for 10kr/dollar inkludert moms og frakt.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 28. Jan 2008 21:06 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

jeg må telle litt kr....så får vi se hva jeg finner på :D tusen takk for hjelpen.... :D jeg tar ikke det du sier negatift,jeg spør jo om hjelp av deg,og jeg får det :D så jeg er glad for svarene du gir meg,og jeg lærer av det oxo....så da blir dette posetift bare.det umulige tar bare litt lengere tid :wink:

35 ford 3 vindu,
35 hot rod prosjekt,
2 bmw e30,
transporter 02
japsedritt
opel,
ford capri

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 29. Jan 2008 00:01 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

hei nå ser det ut som det blir forstillingsdeler på meg fra en grei gutt på forumet her :D :D :D :D er evig takknemerlig for alt av hjelp jeg får av dere :D tusen takk nok en gang :D da kan det bli masse montering på min bil snart...... :wink:

35 ford 3 vindu,
35 hot rod prosjekt,
2 bmw e30,
transporter 02
japsedritt
opel,
ford capri

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 29. Jan 2008 00:03 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

heheheh det blir bra dette du ;) vi får vel diskutere litt så kommer vi vel fram til en pris :wink:
men som sagt må jo rote fram alt og sjekke at alt ligger der. :P

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 29. Jan 2008 10:39 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Vel. Bare gjør hjemmeleksen din før du kjøper noe (mener ikke være stygg mot chevyV8).

Gå f.eks inn på hotrodders bulletin board (amerikansk hot rod forum) opprett bruker og be om tips & tricks fra andre som har gjort det du planlegger.

Utifra hva jeg har sett brukes Camaro og Malibu forstillinger stort sett som komplette "clips". Dette er en noe omdiskutert metode: Man kapper rammen på hot rodden rett foran torpedoen og sveiser på tilsvarende del fra Camaroen/Malibuen. Krever GODE sveisekkunnskaper, og vanskeliggjør tilbakeføring til original eller andre løsninger dersom man skulle ombestemme seg senere.

Jaguar og Corvette forstillingene mener jeg har boltet travers, som gjør at kun forstillingen kan tas av donorbilen og boltes på hot rod ramma. Selvsagt masse mer jobb enn å "bolte rett på", men poenget er at man slipper å kappe hot rod ramma tvers av.
En løs travers er også lettere å bruke som mønster for en cleanere travers tilpasset hot rod ramma.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 29. Jan 2008 14:36 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Og corvette stillinga kan justeres. Mye bedre enn camaro. Ta vekk bladfjøra og sett inn coilovers. Tannstangen sitter der. Hadde ikke tvilt e ihvertfall.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 29. Jan 2008 15:46 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Corvette forstillinga er tøff som fy den, men den har lange A-armer og er ganske bred totalt.

Noe av dette kan modifiseres med et skreddersydd, smalere tannstag, men de lange A-armene er det verre å gjøre noe med. Dessuten er lange A-armer positivt for kjøreegenskapene og progressiviteten i fjæringen (kan på en måte ha stivere fjærer uten å kjennes stumpete ut).

Det er flere amerikansk hot rod butikker som lager Corvette baserte forstillinger, men jeg ser at de ikke leverer til eldre biler enn 35 Ford. Tipper det har med bredden å gjøre. Selvsagt kan man "pinche" ramma(smalne av ramma i fronten) og på den måten lage rom for de lange bærearmene, men dersom det medfører altfor kort tannstag, blir det dårlig svingradius på bilen.

http://www.classictrucks.com/tech/0302c ... index.html

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 29. Jan 2008 17:07 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

her ble det mye og tenke på ](*,) men skal titte og se masse nå...takker for masse hjelp.dette er slikt det skal være på et forum,at alle bidrar med sine kunskaper og hjelper hverandre..... :D meget bra :!: tusen takk nok en gang. sveising og skruing har jeg gjort siden jeg bygnte og gå.det var da pappa dro meg med i verksted for første gang.så et eller aent skal jeg klare og få til på bilen....men hjelpen fra dere er jo helt fantastisk :thumbsup:
jeg fikk en komplett forstilling ra en malibu i dag hvis jeg ville ha den.....men etter de tipsene jeg har fått nå må jeg tenke hardt.....

35 ford 3 vindu,
35 hot rod prosjekt,
2 bmw e30,
transporter 02
japsedritt
opel,
ford capri

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 31. Jan 2008 20:28 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Hotrodder

hva slags motor planlegger du? var det mye treverk i bilen din? bstolpen min var laget i tre,det var gulvet mitt oxo.....

35 ford 3 vindu,
35 hot rod prosjekt,
2 bmw e30,
transporter 02
japsedritt
opel,
ford capri

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 31. Jan 2008 21:33 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

hvor mange hester er den motoren god for? åssen farge blir den?

kommer til å bli sikkelig tøfff!, morro å se at folk gjør det selv i 2008 :)

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 01. Feb 2008 09:27 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Det var treverk kun i a- og b-stolper helt ned til gulvet på disse årsmodellene fra Ford. Treverket var forlengst borte på min bil. Jeg har bokset de åpne u-profilene som treverket var i, for å stive de opp.

Gulvet på mitt karosseri var byttet ut til en tykk, flat (bulkete) plate. Helt ubrukbart. Men det fulgte med komplett gulv med innsveisingsplater med profiler som jeg satte inn istedefor den tykke plata.

Motoren er en såkalt L05 type 5,7L TBI fra en Caprice/Roadmaster 1992 modell. Dette er i utgangspunktet ikke rare greiene. 180 hk, swirl port heads og særdeles konservativ kam. Bygget for bra dreiemoemnt opp til ca 3500 omdr og lavest mulig forbruk. Jeg har bygget den om fra TBI til forgasser.
180 hk er riktig nok med et svært restriktivt eksosanlegg, så headers og 2 x 2,5" med liten motstand vil hjelpe noe.

Men den har 9,5:1 i komp og har gått bare 137000 km, noe som gjør den til et ok emne for modifisering med preppa Vortec topper og kam med høyere løft. Dette er de videre planene for motoren.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 461 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 31  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support