AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 27. Jun 2026 02:16

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: th350 vs th400
InnleggSkrevet: Søn 20. Jan 2008 23:56 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 28. Sep 2006 15:09
Innlegg: 1086
Bosted: bergen
lurer på å gå til anskaffelse av en th400 kasse, men i camaroen min sto det før en th350, eg får tak i en annen yoke, men holder det å bare montere ny yoke på mellomakslingen som eg brukte på th350?

eg målte to stykk th350 som sto her hos meg, og begge er 74cm lang med kort stuss, og så målte "1942" som han kaller seg på forumet en th400 og den var 74cm lang,
så eg lurer på om eg trenger kun annen yoke for å gå fra th350 til th400 kasse!

chevy8


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 21. Jan 2008 00:41 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 01:09
Innlegg: 244
Bosted: Fredrikstad
Yoke skal være kurant å bytte, i verste fall må du ha et overgangskryss for å passe.

Oljekjølerrøra skal vel være i ca samme posisjon, evt litt småbøying og annen morsom tilpasning?

Det som kan bli et større problem er at 400-kassa har girkassefestet lenger bak enn 350-kassa. Vet ikke om du har plass nok til å flytte traversen bakover og borre nye hull som på mange andre GM biler. Har ikke 2.gen F-body egen travers til 400-kasse? Du som har sveiseapparat ordner dette greit uansett...

400-kassa har ikke vaier til kickdown, den er elektrisk, så tenk framover og/eller få tak i deler til å sette en bryter på gasspedalen eller ved forgasseren. Man fikk vel 400-kasse originalt i de bilene et stykke opp i 70åra, så eBay har vel det du trenger? :)

Hmm, hva var spørsmålet igjen? :oops:

_________________
Christian
'62 Chevrolet Chevy II
'70 El Camino
'71 Chevrolet C10


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 21. Jan 2008 00:52 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 23:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
Tror noen av dere må ha målt feil jeg, for meg bekjent så er det ikke like lengde på 400 og 350 kassene. Eller så har dere en annen kasse enn dere mener.
TH4OO har elkontakt for kickdown
th350 har kabel
Du må nok kappe litt mellomaksel også.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 21. Jan 2008 02:34 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 28. Sep 2006 15:09
Innlegg: 1086
Bosted: bergen
hmmmm.....
skal eg tenke på dette med kickdown da? girkassen eg vurderer å kjøpe har jo manuellt ventilhus og reversert giring, altså må røre i grøten sjøl, nesten som manuellgir, bare at det ikkje er clutch... så eg må flytte traversen ja,
noen som kan måle sin th350 om de har liggende, er ikke en th400 eg har målt da? :shock:

hvor får eg tak i mellomaksling med kurant lengde? eller er det ok å kappe mellomakslingen sjøl? persolig tror eg det er lett å få kast i mellomakslingen om en begynner å kappe å sveise på den! eller?

eg har slik B&M megashifter, og girbraketten er skrudd fast i 2 av bunnpanneskruene, går det ikke an å gjør det samme på th400?

må undersøke angående denne traversen...men det er vel noen som har hatt en th400 i en 2 gen camaro før vel??


eg MÅ ikke ha kickdown funskjon? fordi eg trives godt med å gire både opp og ned selv!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 21. Jan 2008 05:05 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 30. Nov 2006 02:06
Innlegg: 44
Bosted: Haugesund
chevy8 skrev:
noen som kan måle sin th350 om de har liggende, er ikke en th400 eg har målt da? :shock:

Th350 finnes i 3 ulike lengder, alt etter hva hus som står på enden. Den korte finnes i vaner og den lengste i personbiler. Den mellomste mener jeg å huske er sjelden.
Th400 er som regel lenger enn en th350;
Bilde
chevy8 skrev:
hvor får eg tak i mellomaksling med kurant lengde? eller er det ok å kappe mellomakslingen sjøl? persolig tror eg det er lett å få kast i mellomakslingen om en begynner å kappe å sveise på den! eller?

Går ann å kappe aksling sjøl. En må dreie kon på ene enden og sveise sammen igjen. Men anbefaler heller å bestille fra gamle Uni kardang. De lager akslinger etter mål. Billigste utgaven(opptil 500hk) kommer på ca 4-5000 (?). http://www.gknservice.se/gkn-ids-scandinavia/
chevy8 skrev:
eg har slik B&M megashifter, og girbraketten er skrudd fast i 2 av bunnpanneskruene, går det ikke an å gjør det samme på th400?

Megashifter passer på både th350, th400, th200 og th700. (og sikkert flere)
chevy8 skrev:
må undersøke angående denne traversen...men det er vel noen som har hatt en th400 i en 2 gen camaro før vel??

På 60 talls chevy borer en nye hull til traversen lenger bak. Har hørt en også må kappe/sveise tunellen for å få plass til girkassen. Vet ikke hvordan det blir med din...

Håper dette var til hjelp:-)

Edit: Mener du kan droppe kickdown uten problem og.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 21. Jan 2008 09:59 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Mai 2007 14:11
Innlegg: 726
Bosted: Narvik,Norway / Iola, Wisconsin, USA
th350 er jo ikke noe dårlig kasse det, rett satt opp holder den 600+ hk i din Camaro. Kanskje like lurt å bruke penga på heller å preppe ei 350 kassa enn på å lage ny mellomaksel? Den har litt lavere 1.gir enn th400 og.

_________________
-39 gMc 1/2t flatbed 302cid 6cyl/th400
-55 gMc 1/2t fenderside 248cid 6cyl/hydramatic
-77 GMC 1/2t SB fenderside 350/th350 (Pontiac ohc 6 kandidat!)
-84 GMC C1500 SB wideside 250 L6/th700 (i USA)
2014 GMC Sierra 1500 sb 5,3l v8 (i USA)

INLINER #3417


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 22. Jan 2008 22:42 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 28. Sep 2006 15:09
Innlegg: 1086
Bosted: bergen
neida, th350 er sikkert en god girkasse! men har vert inne på tanken å¨preppe en th350 som eg har liggende, men er tvilsom til å få dette sammen igjen, og til å fungere! har tatt knekken på 3 th350 kasser i camaroen totalt nå! huff...


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 23. Jan 2008 10:40 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 02. Feb 2006 19:12
Innlegg: 1303
Bosted: Brumunddal
Det må nesten være godt gjort.. Har enda ikke tatt knekken på ei eneste gir kasse jeg..Men jeg skifter alltid filter og olje med engang jeg har kjøpt ny bil..

_________________
Lazy rides brumunddal


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 23. Jan 2008 10:56 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 28. Sep 2006 15:09
Innlegg: 1086
Bosted: bergen
har vert flink å bytte olje å filter


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 23. Jan 2008 11:46 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 02. Feb 2006 19:12
Innlegg: 1303
Bosted: Brumunddal
Da må du hatt skikkelig uflaks..

_________________
Lazy rides brumunddal


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 23. Jan 2008 12:01 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Ons 31. Jan 2007 15:56
Innlegg: 286
Bosted: Trondheim
Har du oljekjøler Chevy8? Overoppheting er en utbredt årsak til automathavari.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 23. Jan 2008 12:10 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 23:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
Han driv vel og burner litt tenker jeg, og ikke noe annet dreper en automat bedre enn det. :-)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 23. Jan 2008 12:30 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 02. Feb 2006 19:12
Innlegg: 1303
Bosted: Brumunddal
Roar skrev:
Han driv vel og burner litt tenker jeg, og ikke noe annet dreper en automat bedre enn det. :-)

17 år og tre gir kasser.. Da må han jammen meg være hard på burninga..

Bruker da som regel ett par sett med bak dekk selv i sesongen..Men som sagt ingen havari enda...
Og jeg har kjørt chevrolet som bruks bil å...

_________________
Lazy rides brumunddal


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Th400
InnleggSkrevet: Ons 23. Jan 2008 13:52 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Lør 25. Nov 2006 13:08
Innlegg: 1605
Bosted: Klepp/ Stavanger
Har montert TH 400 i camaro'n min. Korta akselen, skifte yoke og borra nye hull lenger bak. Det er ett skifte i -74. Husker ikke om du må ha ny travers eller ikke, det er forskjell på subframen. Skal søke litt!

Olav


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Th400
InnleggSkrevet: Ons 23. Jan 2008 13:58 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Lør 25. Nov 2006 13:08
Innlegg: 1605
Bosted: Klepp/ Stavanger
Olav skrev:
Har montert TH 400 i camaro'n min. Korta akselen, skifte yoke og borra nye hull lenger bak. Det er ett skifte i -74. Husker ikke om du må ha ny travers eller ikke, det er forskjell på subframen. Skal søke litt!

Olav


70-74 har TH400 travers. På nyere er det bare å bruke den orginale.

Olav


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support