AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 01. Mai 2026 20:01

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 461 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 31  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 30. Nov 2007 19:35 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Vel, den hadde nok ikke fått premie på Oakland Roadster show, for å si det slik.
Men på den annen side skal dette lokket og resten av gulvet uansett dekkes av lydisolerende plater, så jeg ser ikke helt poenget med at det skal være fullstendig strøkent.

Undersiden er faktisk viktigere, da det lett vil danne seg rustfeller dersom passformen i sveiseskjøtene er dårlig.

Det blir forresten enda et hull lengre fremme på lokket også. For håndbrekket. Men siden jeg ikke vet nøyaktig plassering ennå, må det vente.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 30. Nov 2007 21:14 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

nice :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 03. Des 2007 16:11 
Avlogget
Get going
Get going

En venn av meg bygde en 32 roadster for en del år siden.,,. faktisk 20 :shock: :shock: hmm tiden går. Han har den enda. Jagge bakaksling, Commodore forstilling, 350cid-TH-350. Fikk den godkjent i Sverige
Han fikk noen deler jeg hadde liggende, Stående bensin tank fra Opel kadett montert inne i bagasje rommet mot seterygg, (Ville heller ha det en tank lavt nede bak. Nå sees jagge akslingen fint bakfra. (Stilig)
Så fikk han håndbrekk, dør hengsler med mer, Tror han brukte Amason bremsekraft forsterker. Det pussige er at faren hans jobbet på Cadillac fabrikken med interiør montering, 50-54, han har laget interiøret til roden også. Fin stuk på din bil. Vi hadde Roy Whittenberg her i Sandnes med den 34 3-window cpe han fikk pris fro på Aucland showet for en del år siden.
Herlig front på 34modellen.
Hvilke deler planlegger du å bruke? sikker mye som er forandret fra den tiden jeg refererer fra. eller kanskje ikke?
Hvilke tanker gjør du deg ang godkjenning? går det greit tror du?
Har jo hørt om flere som har slitt litt. Det bygges en 31 modell i klubben der min bror er medlem. ser godt ut det også.
Stå på! ser bra ut ! :D (Har en del hotrod linker på websiden min, se under links)

Keep cruising!!

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 03. Des 2007 20:24 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

På mange måter bygger jeg nok litt "gammeldags" i og med at jeg har hentet endel biter hos den lokale hugger'n.

Commondore forstillingene var populære fordi den var lett tilgjengelig, billige reservedeler man fikk tak i hos den lokale Opel forhandleren, og de var utstyrt med med ventilerte skivebremser som standard.

I dag er Opel Commondore modellene så gamle at det er sjeldne å finne hos huggere, og om det er noen der, så er de så dårlige at det er lite å bygge på. Dessuten begynner det vel å tørke ut så smått med reservedeler også.

Så og si alt av forstillinger hentet fra standardbiler har dessuten bærearmer i presset stålplate. Det blir skikkelig stygt på en skjermløs rod.

Unntaket er Jaguar og nyere Chevrolet Corvette som har pene, tynne, runde bærearmer som kan bli skikkelig tøffe hvis de poleres opp.

Alt av hoved deler til min bil er kjøpt inn allerede. Se bilder og tekst tidligere i tråden.

Når det gjelder godkjenning her jeg en opprinnelig norsk bil, norske papirer og stål karosseri. Biltilsynet har godkjent søknaden og vi har dialog underveis. Selv om man hører skrekkhistorier om at de plutselig, midt i prosessen kommer med håpløse krav til dokumentasjon etc, har jeg ingen grunn sålangt til å tro at de"finner på noe" som velter prosjektet mitt. Jeg har fraveket søknaden på kun ett område: Opprinnelig søkte jeg om å bokse bare fremre og bakre tredjedel av rammeskinnene. Etter råd fra flere innen hotrod miljøet har jeg bokset rammeskinnene i hele lengden. Det er det eneste. Ellers er søknaden fulgt til punkt og prikke.
Jeg har også tatt vare på all skriftlig kommunikasjon vi har hatt og jeg har alltid sørget for å ha skriftlig hva vi til enhver tid er blitt enige om. Når noe er avtalt pr telefon har jeg i ettertid sendt et brev til min kontaktperson med nærmest et resyme av telefonsamtalen og med oppfordring om å ta kontakt dersom han har kommentarer til innholdet.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 04. Des 2007 16:33 
Avlogget
Get going
Get going

Sorry hvis jeg spør dumt, men hvorfor er egentlig jaguar bakaksler så populære innen hotrod bransjen?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 04. Des 2007 16:46 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Først og fremst var det nok "rett aksel til rett tid" tror jeg.
Men den har masse fordeler, sett fra vårt ståsted:
-Den er og få med masse forskjellige utvekslinger.
-Det er laget masse av den (lett å finne, selv her i avgifts-Norge)
-Det er enkelt å få den pen i og med at den f.eks har runde bærearmer, ikke pressede stålprofiler.
-Den er solid. Tåler minst 500 hk i en lett rod ihvertfall.
-Den har Chevrolet boltmønster.
-Den kan smalnes inn rimelig enkelt ved å kappe ned/sveise bæremerne og drivakslene. Krever høy sveisekompetane, dog.
-Den krever ikke fjærbenstårn, noe som blir altfor plasskrevende og utseende-ødeleggende på et karosseri fra 30 tallet.
-Den kan enkelt utstyres med ettermarkeds-fjærkledte dempere med ønsket hardhet.
osv osv...

Sist endret av Hotrodder den Tir 04. Des 2007 20:16, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 04. Des 2007 18:12 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Hotrodder skrev:
Først og fremst var det nok "rett aksel til rett tid" tror jeg.
Men den har masse fordeler, sett fra vårt ståsted:
-Den er og få med masse forskjellige utvekslinger.
-Det er laget masse av den (lett å finne, selv her i avgifts-Norge)
-Det er enkelt å få den pen i og med at den f.eks har runde bærearmer, ikke pressede stålprofiler.
-Den er solid. Tåler minst 500 hk i en lett rod ihvertfall.
-Den har Chevrolet boltmønster.
-Den kan smalnes inn rimelig enkelt ved å kappe ned/sveise bæremerne og drivakslene. Krever høy sveisekompetane, dog.
-Den krever ikke fjærbenstårn, noe som blir altfor plasskrevende og utseende-ødeleggende på et karosseri fra 30 tallet.
-Den kan enkelt utstyres med fjærkledte dempere ønsket hardet.
osv osv...

mange gode grunner det gitt :lol: viste ikke det var chevrolet boltsirkel.....

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 04. Des 2007 20:21 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

I tillegg er den lav. Konstruksjonen med drivaskler som samtidig fungerer som øvre bærearmer bygger lite i høyde.
Grunnen til det er visstnok at Jaguar lagde den for å sette den på sin S-type som opprinnelig var tiltenkt en mer konvensjonell bakaksel og dermed ikke hadde så mye plass over bakakselen.

-Skiver og bremsekalippere inne ved diffen betyr mindre u-avfjæret vekt, som er viktig på en lett bil.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Pent design.
InnleggSkrevet: Ons 05. Des 2007 15:24 
Avlogget
Get going
Get going

Jagge akslingen er pen å se på når du kjører bak en rod, den er dekorativ med knute korsene, (noen chrommer den jo også) Det ser rett og slett orntnlig ut! :D som om det alltid har hørt til der.
Tror bilen din blir helt sjef! 8)

Keep cruising!!

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 18. Des 2007 23:21 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Takker for skryt! :wink:

Å bygge rod opplever jeg som litt av en balansegang: Man bør følge endel uskrevne lover samtidig som man både har lyst og bør avvike de sammew lovene innimellom for ikke å ende opp med noe som bare er et skuldertrekk.
På mange måter er det et mål i seg selv for meg at bilen skal bli irriterende vanskelig å putte inn i en hot rod bås.

Men jeg KAN ende opp med en rod som "ikke er hverken fugl eller fisk". Mange har advart meg om dette.
Jeg har visstnok ikke en tydelig nok stil på bilen, Stil i betydningen tradisjonell ELLER hitech ELLER rat rod ELLER ELLER osv osv.

Og kanskje har de rett. Vi får se. Jeg mener selvsagt at de tar feil, men det er jeg som er nybegynneren her, så hvem vet...

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 18. Des 2007 23:38 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Det viktigste er vel å gjøre som man selv vil. og slik man liker det. Hvilken bås den skal puttes i etterpå er vel likegyldig så lenge man selv er fornøyd med resultatet? Hadde vært en kjedelig verden om alle skulle bygge likt mener nå jeg. Synes prosjektet ditt ser bra ut jeg :)

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 19. Des 2007 09:19 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Er ikke uenig. Men det ER en balansegang å bygge om bil.

Det er utrolig lite som skal til før designen forstyrres eller ødelegges. Og da tenker jeg uavhengig av stilart bilen bygges i.

Man skulle tro at den primitive designen på bilene fra 30-tallet var mer "mottakelig" for endringer og nye påfunn, men det er nesten tvert imot. Designen er så enkel at det er svært begrenset hvilken type endringer som forbedrer utseendet på de.

Jeg har kun endret en ting på utsiden av karosseriet. Hvis du ser på et av bildene høyere oppe i tråden på pansersiden. Jeg har laget nye pansersider som går helt ned til rammeskinnen hele veien frem til forhjulet.
På 33-34 Ford det ikke slik originalt. Der svinger nedre del av pansersiden opp i en bue før den bøyer nedover igjen helt fremme. Det avlange "hullet" tettes så igjen av en egen innerskjerm som henger fast i rammeskinnen.
Fordi jeg skal ha "mc-skjermer" på framhjulene ønsket jeg å "renske opp" litt i disse linjene, som etter min mening blir litt rotete på 33-34 Ford når den kjøres uten originale framskjermer.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 21. Des 2007 03:00 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Tøft prosjekt! Ligger mange timer og såre fingre der ja. Lykke til, gler oss til å sjå slutt produktet!

God Jul...

http://www.ttstore.no

1992 Lincoln Continental
1992 Chevrolet G30 Starcraft
1969 Mercury Cougar Cab
2007 Jeep Commander

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 15. Jan 2008 09:57 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Da var det på tide med noen bilder igjen.
Er nå ferdig med el kjølevifte pluss deksel. Viftene er hentet fra en tysk Ford Galaxy 2000 mod minivan. Kjøpt på hugger'n for 300 kr:

Bilde

Av plastdekselet som viftene hang på ble det ikke mye igjen, siden det ikke gikk an å tilpasse dette til min radiator:

Bilde

Jeg beholdt kun en smal ring med festehullene for selve viftene.

Dekselet laget jeg av 1 mm stålplate. Bøyde det til på arbeidsbenken i garasjen:

Bilde

1 mm er temmelig tynt, men 50% lettere enn 1,5 mm. Lagde to avstivninger på tvers av dekselet for å motvirke at hele greie begynner å blafre og at viftene drar seg selv inn i baksiden av radiatoren:

Bilde

Bilde

Bilde

Ferdig lakkert med viftene på plass:

Bilde

Bilde

Bilde

Mellom radiatoren og dekselet har jeg tettet med gummilist (7 kr pr meter hos Monter).
Som bildene viser ,har jeg konstruert dekselet slik at det står på egne bein istedefor at det henger på radiatoren. Det blir endel vekt sammen med viftene, og å ha dette hengende på aluminiums radiatoren tør jeg ikke.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 27. Jan 2008 13:41 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

hei

Dette blir jo helt rått,vet dette er myyyye arbeid,men ser da ut som du virkerlig vet hva du driver med.helt rått :D stå på.morro med bilder oxo :D

35 ford 3 vindu,
35 hot rod prosjekt,
2 bmw e30,
transporter 02
japsedritt
opel,
ford capri

http://thomastnt.websport24.no/

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 461 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 31  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support