AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Jun 2026 05:30

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Problem med baklys
InnleggSkrevet: Man 07. Jan 2008 21:03 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 09. Sep 2007 18:05
Innlegg: 136
Bosted: Halden
Jeg har fått et problem med baklysa. Hadde ut reflektorene for omlakkering. Samtidig med dette delte jeg også dynamoen for å ta en titt åssen det stod til inni den.Endte opp med å bytte et lager.

Så nå lyser alle 4 baklysa såfort jeg kobler på batteriet! Det sitter en kontakt i bagasjerommet som jeg delte. Her måler jeg spenning på 3 av pinnene, hvilket betyr at spenningen til lampene kommer framme fra. Spørsmålet blir da hvor jeg skal begynne å lete? Kan det være at lysbryteren har hengt seg/brent? Dårlig jord noe sted?

Har såvidt begynnt å se på det, så litt tips er velkommen! Vil også nevne at jeg målte ladespenninga til 15,1 volt over batteriet (batteriet var nok halvladet). Syns dette er litt høyt, men bør ikke ha noe med saken å gjøre.
Har tatt en titt inni laderelet, men syns det så greit ut inni der.....

Har tegninger til det elektriske. Bilen er forresten en 69 Pontiac Tempest .

_________________
1969 Pontiac Tempest Custom S conv.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 07. Jan 2008 21:30 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 01. Apr 2006 22:40
Innlegg: 62
Bosted: Halden
Hei. er det bare baklysene som lyser (ingen av framlysene)?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 07. Jan 2008 21:54 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 09. Sep 2007 18:05
Innlegg: 136
Bosted: Halden
Kun baklysa ja.

Var ute og titta litt på det nå, men kan ikke se noe direkte feil. Har akkurat overhala forgasseren på'n og hadde første oppstart etter dette. Målte nå ladespenninga til 14.23 volt, så nå er vi på normalt nivå.

Virker også som alle andre el. funksjoner er normale. Eneste som ikke sitter i bilen for øyeblikket er hovedbremsepumpa, men tror ikke den har noe med dette å gjøre. "Brake"-lampa lyser helller ikke selv om væska er borte. Testa giveren og ledningen og funnet dette i orden. Men montert fungerer den ikke.

Må nevne (igjen) det at tenning er av og lysbryter avslått når dette skjer.

_________________
1969 Pontiac Tempest Custom S conv.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 07. Jan 2008 22:12 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 10. Jan 2007 01:43
Innlegg: 471
Bosted: Vestvågøy
Hvor står bryter til bremselysene :?:
Kan det være disse som lyser :?:
Tenkte siden du har demontert bremsepumpa, kan det tenkes at bryteren ligger sluttet. De har som regel kontakt når bryter er ute, og brutt når den er trykt inn

_________________
79 Ford LTD
86 Thunderbird
93 Econoline
96 Jeep cherokee
68 vw boble US importutgave
72 MB 240D
01 Mondeo V6


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 07. Jan 2008 22:15 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 01. Apr 2006 22:40
Innlegg: 62
Bosted: Halden
lyser det for full styrke eller er det sterk gløding. er ikke helt sikker men tror det er jord feil. du har lakkert rundt der baklyktene er festet. prøv å skrap vekk lakken der lyktene er skrud inn til karoseriet. eller prøv å forbind lyktene med en jord ledning. skader ikke å prøve. ikke lett å ta det over nettet når en ikke ser det selv.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 07. Jan 2008 22:20 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 18. Sep 2007 16:05
Innlegg: 311
Bosted: ørland
kan vel muligens være kortslutning i lysbryteren, det står strøm på lysbryteren hele tiden, uavhengig av om tenningen er på. Men da burde det også lyse i skiltlyset bak,? siden det er samme kursen ut fra lysbryteren.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 07. Jan 2008 22:37 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 09. Sep 2007 18:05
Innlegg: 136
Bosted: Halden
Vel, folkens, dette blir nesten litt flaut!! Det var bremselysbryteren som hadde hengt seg opp! Jeg gir meg over...

Uansett, mange takk for tipsa!!!!

Jeg har en ting til jeg må få reda ut.

Jeg har slitt med litt slappe bremser på bilen. Satt igang å lufte, og kom til tredje hjulet så sa kjerringa(som satt og pumpa); "nå blir pedalen veldig myk her". Ok, tenkte jeg og fortsatte å lufte siden det kom luftbobler. Tilslutt var det ikke brems i det hele tatt! Enda godt dette skjedd i garasjen og ikke på veien. Virker som hovedpumpa har tatt kvelden.

Så til saken;

Jeg hadde ikke på tenninga når dette skjedde, så jeg så ikke om lampa lyste.Derfor spør jeg; skulle ikke lampa lyst nå som det ikke er trykk på systemet? Jeg har jordet ledningen til giveren; lampa lyste. Jeg jordet giveren og ledningen; lampa lyste. Men satt sammen så lyser det ikke.

Kommentarer?

_________________
1969 Pontiac Tempest Custom S conv.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 07. Jan 2008 22:43 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 10. Jan 2007 01:43
Innlegg: 471
Bosted: Vestvågøy
Er dette en flotørbryter i bremsevæskebeholderen :?:

_________________
79 Ford LTD
86 Thunderbird
93 Econoline
96 Jeep cherokee
68 vw boble US importutgave
72 MB 240D
01 Mondeo V6


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 07. Jan 2008 22:47 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 09. Sep 2007 18:05
Innlegg: 136
Bosted: Halden
Nei, sitter en liten giver i ei fordelingsblokk et stykke nedenfor hovedbremsepuma. Mener å ha lest at den reagerer på lavt trykk.

_________________
1969 Pontiac Tempest Custom S conv.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 07. Jan 2008 22:52 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 10. Jan 2007 01:43
Innlegg: 471
Bosted: Vestvågøy
1-pol eller 2-pol :?:

Om det er 1-pol kan du teste ved å sette ledningen som går til giveren rett til jord.

Ved 2-pol holder du begge ledninger til giveren sammen.

Om du nå får lys i lampa, er det 99% sikkert at giveren er gåen.

_________________
79 Ford LTD
86 Thunderbird
93 Econoline
96 Jeep cherokee
68 vw boble US importutgave
72 MB 240D
01 Mondeo V6


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 07. Jan 2008 22:59 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 09. Sep 2007 18:05
Innlegg: 136
Bosted: Halden
Den er 1-pola og lampa lyste når jeg jorda ledningen. Den lysta også når jeg jorda giver/ledning.

Men giveren kan selvfølgelig være defekt allikevel. Det jeg ikke har sjekka er om fordelingsblokka har skikkelig jord.

Får gnage litt mer på det i morra :lol:

_________________
1969 Pontiac Tempest Custom S conv.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 07. Jan 2008 23:04 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 23:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
Den lyser hvis den ene kretsen mister trykket, mister begge det så bør den ikke lyse.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 07. Jan 2008 23:08 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 09. Sep 2007 18:05
Innlegg: 136
Bosted: Halden
Ok, jeg kan ha hatt trykk nok til at den ikke skulle ha blitt betjent. Er det noen måte å teste den I systemet?Lyset bør kanskje tenne under lufting?

_________________
1969 Pontiac Tempest Custom S conv.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 07. Jan 2008 23:13 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 23:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
burde det ja, hvis du har på tenninga


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 07. Jan 2008 23:17 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 31. Jan 2006 21:15
Innlegg: 257
Bosted: Sunnmøre
Bryteren slår ut ved trykkforskjell på bremsekretsene.
Sleiden inn i vil da forskyve seg og aktivere bryteren.
Selve bryteren kan vel testes ved at du skrur den av, jorder den og trykker den inn.
Her er en grei tegning.
Bilde

_________________
Trans Am Rules!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support