AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Jun 2026 03:39

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: horn/hornrele
InnleggSkrevet: Søn 06. Jan 2008 13:14 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 18. Sep 2007 16:05
Innlegg: 311
Bosted: ørland
Har fått tak i et horn rele via ebay(var ikke noe i bilen fra før), releet har 3 pinner, men de er ikke merket på noen annen måte enn at det står I-0 ved en av polene. Så jeg er usikker på hvordan jeg skal koble det. Jeg har funnet ut at det er kontakt mellom 2 av pinnene. I følge koplingsskjema skal en til strøm,en til horn og en til jord. Hvis jeg forstår dette riktig så skal altså releet jordes når jeg trykker inn hornknappen i rattet? Skjønner at jeg ikke kan sette strøm og horn på de 2 som det er kontakt mellom, men utover det? Kan vel ikke bare prøve meg frem, da jeg regner med at releet vil ta skade hvis jeg kobler feil?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 06. Jan 2008 13:45 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 00:33
Innlegg: 5285
Bosted: Brønnøysund/Bosque County Tx
Her finner du noen skjema på nettet.

http://images.google.com/images?q=horn+relay+diagram&hl=en&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi
Bilde

_________________
Per Arne Sund

Bilde
67 F100 stepside*75 Buick LeSabre cab*72
Malibu 350 Tx*48 Hudson Tx*48 Pontiac Silver Streak Tx*
97 Lincoln Tx


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 06. Jan 2008 17:41 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 18. Sep 2007 16:05
Innlegg: 311
Bosted: ørland
Nå er det bare 3 piner på releet jeg har(er egentlig til 65-67 tempest), men hvis jeg skal prøve å overføre fra skjemaet over, kan det vel virke som om strøm og horn-knappen skal kobles på de 2 pinnene det er kontakt mellom, slik at når jeg trykker inn horn-knappen så jordes releet og sender strøm til hornet?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 06. Jan 2008 22:24 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Man 06. Feb 2006 15:22
Innlegg: 215
Bosted: mosjøen
koble hornet til den som det ikke er kontakt med noen annen,så kobler du strøm og horn jordingen til dem 2 andre.blir det ikke lyd da så bytter du om på pluss og jordinga fra horn knappen.

_________________
1971 cuda prosjekt 6.1 hemi

1934 plymouth coupe hot rod
1934 plymouth sedan prosjekt


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 06. Jan 2008 23:23 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 31. Jan 2006 21:15
Innlegg: 257
Bosted: Sunnmøre
Prøv det som Mopar Man foreslår. Skal funke det.
Her er en tegning:
Bilde

_________________
Trans Am Rules!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 07. Jan 2008 15:43 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 18. Sep 2007 16:05
Innlegg: 311
Bosted: ørland
Har fått prøvd oppsettet nevnt over, og det virket, det ble lyd. Men jeg synes det er noe som skurrer her alikevel; for når jeg setter batteri og horn-bryter på de 2 pinnene med forbindelse mellom, så står det jo spenning på ledningen opp til horn-byter. Nå er det vel denne spenningen som releet sender til hornet , når det jordes. Men noe av denne spenningen vil vel gå til godset i det jeg trykker inn hornet? så at det kom gnister fra jordledningen når jeg jordet den. Og når det går spenning i godset, er jo det det samme som å sette en ledning mellom polene på batteriet? Tenker litt høyt nå, men er resonementet over helt på jordet?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 07. Jan 2008 16:46 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 31. Jan 2006 21:15
Innlegg: 257
Bosted: Sunnmøre
Litt på jordet. :wink:
Du har spolen i releet mellom + og jord.
Når du trykker inn fløyteknappen får du en sluttet krets over spolen i releet og det legger til så du får strøm ut fra releet til hornet.
Lasten til forbruker (hornet) vil ikke gå gjenom kabelen til fløyteknappen så den treng ikkje vere av så kraftig type. Ikkje fløyteknappen heller.
+ kabelen til releet derimot vil bli lastet med både horna og spolen i releet.
Skjønner?

_________________
Trans Am Rules!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 07. Jan 2008 20:04 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 18. Sep 2007 16:05
Innlegg: 311
Bosted: ørland
Joda skjønner det du skriver blackbird, (tror det var noenlunde det samme jeg prøvde å si over, litt klønete) :) Skal ikke mase så mye mere med dette, siden det funker. Men bare for være sikker: jeg måler spenningen på ledningen til horn-knappen til 12V (ca), det er altså normalt?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 07. Jan 2008 22:13 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 31. Jan 2006 21:15
Innlegg: 257
Bosted: Sunnmøre
Det er normalt.
Du vil ha samme spenningen der som inn på releet minus spenningsfall over spolen.

_________________
Trans Am Rules!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 07. Jan 2008 22:30 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 18. Sep 2007 16:05
Innlegg: 311
Bosted: ørland
takker og bukker, og anser problemet som løst :D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support