Hei
Har en Chevrolet Suburban fra 1994 6,5l Turbodiesel som jeg har slitt med og få start på i over et halvt år og går og klør meg i hue om hva som kan væra feil.
Når jeg vrir om nøkkelen så gløder den noen ganger bare i et par sekunder 2-3, så tar jeg nøkkelen tilbake for noe må væra feil når det skjer. Gløder på nytt og da kan det ta 10 sekunder eller litt mer før glødelampa går bort. Vrir så nøkkelen til at starteren og motoren prøver og starte, men den drar bare på starteren i opptil 10 minutter så begynner den plutselig og tenne. Så kan motoren gå i 2 minutter og etter ett minutt begynner den og harke på en av sylinderne, så stopper den og jeg må gjenta prosessen på nytt. Jeg har også en annen bil koblet til så den hele tiden får strøm. Bilen dør som om at den ikke får diesel (wob wob wob opplegg). Hadde bilen på EU kontroll og fikk veldig høy utslipp før dette skjedde (6,3 i måleenheten på utslipp på EU).
Ser noen på nette snakker om en computer som bestemmer diesel tilførsel, men er ikke helt sikker på om det er den, er det noen måte og få den testet?
Har skiftet 3 dyser på den før dette skjedde. Motoren gikk i sikkert 30min sammenhengende etter at dysene ble byttet (startet bilen etter hver dyse som ble byttet ikke noe problem).
Bilen har stått i hele vinter med noen få forsøk på og starte den.
Hva har jeg sjekket:
1. Dieselpumpe under fører dør: Tikker og går høres fin ut.
2. Byttet ut begge batterier og kabel til starter.
Tusen takk til alle som kommer med tips og svar