AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 27. Jun 2026 04:34

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Bygge om til servobrems
InnleggSkrevet: Lør 08. Des 2007 17:11 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 05. Des 2007 22:20
Innlegg: 17
Bosted: Mostadmark v/ Trondheim
Etter å kjørt en del i sommer, har jeg fått litt trua på å montere servobrems på min 61 Fairlane.
derfor lurer jeg på om det er noen som vet om det er vanskelig å bygge om fra en krets bremseanlegg uten servo, til to krets med servo...?
Går det foreks. å bruke en bremsekraftforsterker fra en granada?
Det er tromler på alle fire hjørner.

Takker for råd og vink.

_________________
1961 Ford Fairlane 4dr
1983 Ford Granada 2.8 GL


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Bygge om til servobrems
InnleggSkrevet: Lør 08. Des 2007 18:58 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 20. Nov 2007 13:49
Innlegg: 225
61Fairlane skrev:
Etter å kjørt en del i sommer, har jeg fått litt trua på å montere servobrems på min 61 Fairlane.
derfor lurer jeg på om det er noen som vet om det er vanskelig å bygge om fra en krets bremseanlegg uten servo, til to krets med servo...?
Går det foreks. å bruke en bremsekraftforsterker fra en granada?
Det er tromler på alle fire hjørner.

Takker for råd og vink.


Du kan bruka BOOSTEREN ja. Men det kan bli forskjell fra en bil som har skiver forann.
Pga. sylinderne på tromlebremser trenger ikke så mye trykk som calippere. Mens de derimot trenger større mengde med veske for å fungere.

_________________
Jada=Mc2


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 09. Des 2007 13:20 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 05. Des 2007 22:20
Innlegg: 17
Bosted: Mostadmark v/ Trondheim
Ok, da blir det nok at jeg prøver det.
takktakk!

_________________
1961 Ford Fairlane 4dr
1983 Ford Granada 2.8 GL


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 09. Des 2007 18:04 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Gjør GRUNDIG hjemmelekse før du begynner på dette, og du kan sannsynligvis slippe ganske billig og greit unna.
Kjør på fort & gæli og du risikerer innkjøp av feil deler, masse knot osv osv.
Ta en sveip på div amerikanske nettforum'er. Å bygge om amcars fra den tiden til skivebrems er ganske vanlig. Ofte gode tips å hente fra de som allerede har gjort lignende. Finnes sikkert ferdige kit for det også.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 10. Des 2007 19:29 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 05. Des 2007 22:20
Innlegg: 17
Bosted: Mostadmark v/ Trondheim
Ja, du har nok et god poeng der ja. skal se hva jeg finer ut.
Har du noen bra sider du vet av?

_________________
1961 Ford Fairlane 4dr
1983 Ford Granada 2.8 GL


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 10. Des 2007 21:18 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
http://www.webrodder.com/forum/index.php

http://www.hotrodders.com/forum/

Husk at amerikanerne bruker begrepet "hot rod" i mye videre betydning enn oss. Alle klassiske amcars som er ombygget kan kalles ofte "hot rod" på disse forumene.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 11. Des 2007 00:11 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 05. Des 2007 22:20
Innlegg: 17
Bosted: Mostadmark v/ Trondheim
okei, thank you very much!

_________________
1961 Ford Fairlane 4dr
1983 Ford Granada 2.8 GL


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 11. Des 2007 01:32 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 02. Okt 2006 12:04
Innlegg: 1031
Bosted: Holmestrand, Vestfold
Let litt på dette forumet her. mener jeg har lest om skivebrems på Galaxie/Fairlane der et sted.
http://www.fordforums.com/forumdisplay.php?f=517
står litt i denne tråden feks.
http://www.fordforums.com/showthread.ph ... f&t=150559
omhandler 1960 mod.,men det er likt.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 11. Des 2007 22:39 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 19. Aug 2007 21:46
Innlegg: 36
Du kjørte jo -58 Chevrolet'n min, og du ble overrasket hvor gode bremser den hadde. Der er det jo kun enkrets med tromler og uten servo også. Det hadde vel holdt å overhale de bremsene du har, så hadde du sikkert fått adskillig bedre bremser.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 12. Des 2007 23:48 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 05. Des 2007 22:20
Innlegg: 17
Bosted: Mostadmark v/ Trondheim
ja, det stemme d, må si æ vart positivt overaska over koss dæm bræmsan funka ja!! va my ber enn mine i hværtfall, så du har sikkert rætt i det ja. Va ein knaill bil å kjør d!

_________________
1961 Ford Fairlane 4dr
1983 Ford Granada 2.8 GL


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 13. Des 2007 09:48 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Typiske situasjonr hvor skiver er mye bedre enn tromler er i lange unnabakker og nedbremsinger fra høye hastigheter. Kjør i 120 og brems kontrollert ned til null. Tromlene er ikke mye tess rett etterpå.

På en automatgearet bil er også tendensen at man bruker motoren noe mindre som brems enn på en manuelt gearet bil. Dette taler også til skviebremsenes fordel.

Ved "normalt" og forsiktig bruk kjennes tromlene gjerne bedre ut enn skiver i og med at de krever så lite trykk. Men mange har fått seg overraskelser med tromler når de bremer bare litt mer enn "normalt" og opplever at bremseeffekten ikke øker i det hele tatt.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 13. Des 2007 17:11 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 05. Des 2007 22:20
Innlegg: 17
Bosted: Mostadmark v/ Trondheim
ja riktig riktig riktig...

fornuftige påstander du kommer med her ja.
Jeg får nok bare se hvor lang vinteren blir, og hva jeg finner ut i hodet.
Var mye kjekt å finne på likene dere la ut.
Takk for alle innlegg.

_________________
1961 Ford Fairlane 4dr
1983 Ford Granada 2.8 GL


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 09. Jan 2008 13:07 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 14. Jul 2007 14:19
Innlegg: 542
Bosted: Sola
Først,
Det kan godt være mulig at du finner bolt-on servo bremsesett.
Også skivebremser til bilen din.
Så må du muligens ha reduksjonsventil mot bak hjula for å unngå låsing der.
(Slike ventiler selges hos Classic industries, og NPD. De kommer i flere utgaver, også med gauge på så du kan se hvor mye trykk du leverer til trommlene.
Så må du være oppmerksom på vandring på pedalen, på flere kitt er det mulig å kappe litt på staget som går fra forsterkeren og til pedalen.
Sjekk klubber og eiere som har tilsvarende bil som din.
Ford klubb usa eller lignende. sjekk også ebay for deler, og du kan lese beskrivelse på biler som er til salgs. Det står offte hva som er gjort med dem..... :)

_________________
AK
Cadillac 1958 convertible, Camaro 1968, C-10 1964 stepside
http://www.58cadillac.net
Keep cruising!!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support