AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tir 25. Aug 2026 01:29

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Starter problemer...
InnleggSkrevet: Man 10. Des 2007 09:31 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

For en måndes tid siden byttet jeg starter på Astroen. Satte på en minstarter. Den funket fint, men ble tydeligvis stående for nærme flexplata, for tennene på starteren slipte såvidt mot flexplata under kjøring. Ikke så mye at starteren ble dratt rundt av det, og ikke noen hard og stygg lyd, men selvsagt slik at det måtte fikses.

Måten jeg gjorde det på var at jeg lagde et shims som jeg la mellom den utfreste aluminium blokken og selve starteren. Dermed kom starteren litt lengre fremover (i bilens kjøreretning)og vekk fra flexplata og alt ble bare velstand - trodde jeg.

Nå har denne tann-slipingen startet igjen. Hva kan det skyldes? Feste bolter som gir seg?
Startinnslaget som ikke går langt nok tilbake etter bruk?
Starteren funker forøvrig helt fint.

Noen forslag til løsning? Og hvorfor begynner det igjen først nå?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 10. Des 2007 11:07 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

denne her hørtes ut som en tricky en du..heheheh
har du sett på flexplata og starteren hvordan det ser ut?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 10. Des 2007 11:21 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Skal åpne det i kveld og ta en titt. Ministarteren var egentlig beregnet på hot rod prosjektet mitt, så jeg har bare brukt den midlertidig mens jeg ventet på ny starter fra statene.

Nå har den nye starteren kommet. Den er av den normale, store typen med "nese". Men kjøpt på "cheap bay", så det spørs jo hvordan den er også da...

Lærer aldri. Skal ha det billigst mulig og så blir det bare drit... :evil:

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 10. Des 2007 12:37 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Har du forankret startern bak ? 2 bolter er ikke nok.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 10. Des 2007 13:15 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Nei.
Har hørt at det skal finnes noe slikt på endel Chevrolet'er, men det er ingen slik brakett originalt på Astoen min. Ministarterne passer dessuten ikke til disse brakettene ettersom jeg har hørt.

Men jeg begynner å tro du er inne på noe: Starteren må ha beveget seg på en eller annen måte. Har surfet litt på nettet og problemer med uoriginale bolter med for stor klaring i hullene og uten det spesielle "knudrete" området rett over der gjengene slutter er visst kjent.

Ministarteren bruker kortere bolter enn de originale, så jeg måtte bare bruke de som fuglte med, og de er ikke starter-bolter.

Skal montere den nyinnkjøpte standard starteren i kveld og da kan jeg bruke de rette boltene. Får se hvordan det blir da.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 10. Des 2007 13:24 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Ministartern passer ikke til en slik brakket, den må du lage selv. Sett flere originale startere som revner rundt boltinnfestninga pga av at det ikke er støttebrakket bak.
Hvis du i tilleg har litt dårlig bolter som du muligens kan ha så kan nok startern legge seg slik du opplever. Det er en god del krefter den innfestninga skal ta opp.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 10. Des 2007 13:44 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Nå har standardstarteren holdt siden 1995, så jeg ser ikke bort i fra at den nye standardstartene holder en stund også. På den anen side var nok den forrige starteren laget i USA men den nye antakelig i kina eller noe....
Og siden jeg bygger hot rod er jeg ikke akurat ukjent med å fabrikere noen stag & braketter i ny og ne... :wink:
Du har ikke noe bilde/tegning av hvordan denne braketten ser ut og hvordan den er festet?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 10. Des 2007 21:40 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Skal se hva jeg får til av bilde,men det er festet slik. Hvis du ser bak på en orginal starter så ser du at den ene bolten som fester endelokket på starteren har en gjengeparti ytterst. Her fester du staget, også fester du det opp i enten en motorfestebolt eventuelt i et annet boltefest på blokka.
Staget er som regel laget ev 3mm tykkelse og gjerne en vinkel slik at det blir sterkt, men ikke noe mer enn 10mm bredde å hver side av vinkeln. Veldig lite støtte du trenger bak så det behøver ikke være så kraftig.
Håper du tok den ?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 10. Des 2007 23:37 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Ok. Tror jeg skjønner det. Takk.

Installerte den nye standard starteren i dag og den virker helt greit sålangt. Var ok rent utseendemessig mht støping og nøyaktighet.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet