AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 21. Aug 2026 03:16

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 35 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hjelp 194cid 1962 chevrolet.
InnleggSkrevet: Ons 16. Des 2015 16:55 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Hey!

Hjølp! Har noen en shop manual?

Jeg sliter litt med 6ern min. Det er en 194cid 62modell, manuelt gir. Rochester 7020105 forgasser.
Tror dette er første modell med hydrauliske løftere, en "ny" lettere modell av 6erne? TROR jeg da... Har lest så.

Jeg klarer ikke lese av tenningsmerket ordentlig! Klarer kun å tyde A (evt 4??) og 0 (null). 0 står til høyre (førersiden) og A eller 4 mot passasjersiden når jeg står foran bilen..
Leser om alt fra 4-8 grader fortenning.... På ca 500 rpm. Med eller uten vacum koblet på fordeleren?

Bruker tenningslampe. Har nå satt merket på A eller 4 eller hva enn det er, på så lav tomgang som mulig, tror ikke det er langt unna 5-600. Testet med og uten vacum med ble egentlig ikke stor forskjell. Høres det riktig ut?

Sliter med rufsete gange. har lest en guide over kjente problemer på disse motorene og lekkasje ved manifoild er en gjenganger ser jeg, bl.a.

Blei SÅ forbanna i går, pusset over alle tenningsdeler, justerte ventilene og stiften, da gikk bilen som en DRØM, det var som å kjøre en sky.
Når jeg justerte vintilene rant det en del olje ned på eksos og manifoild. Dette tror jeg tettet evt lekkasje!? Har lest på et amrikansk forum om samme tendens.
Kjørte da en times tid, og alt fungerte perfekt. Sto stille 2-3 timer å da var det rene uværet igjen, gikk dårlig, fjusket osv. skøt i gassern. Justerte stift og pusset over alt igjen. Like ille. Noe bedre ved gasspådrag.

Skal bytte stift, plugger, kabler, coil og pakninger ved innsug/manifoild i helgen. Skal sjekke at manifoild ser rett ut.
Så er spent på hva som skjer etter jeg får byttet dette. Jeg vet med 99% sikkerhet at jeg justerte ventilene riktig.
Vil bare høre tanker og erfaringer fra flere huer! Er redd jeg har hengt meg opp i hva jeg tror er feil.

Skal legge ut litt bilder senere med tlf !

Kan også legge til at forgasseren lekker bensin som vistnok er et kjent problem på disse, men den gikk som sagt helt 100% som en rollsroyce en times tid, så jeg vil mene at den burde kunne gå reint selv om forgassern lekker litt. Den skal byttes den også, så fort jeg får tak i en.

- 61 Cheva Bel Air 4d stolpe

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 16. Des 2015 17:26 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

http://www.langdonsstovebolt.com/tech/t ... -problems/

denne skal jeg følge til punkt og prikke!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 16. Des 2015 17:28 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Med stor fare for å drite meg ut! Søndag var det vel, da tok jeg å sprayet litt wd40 ned i fordelern for og smøre opp litt vekter å gammalt muffens. Skal det sabotere for meg??

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 16. Des 2015 21:29 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hmmm. Jeg er ingen ekspert da jeg er helt fersk på disse motorene sjøl. Men litt erfaring har jeg fått siste året! Har en kliss lik motor som din. Når jeg kjøpte bilen slet jeg med å få bilen til å gå pent. Det viste seg å være feil justert bensin/luft blanding samt tenning. Jeg justerte tenning til ca en strek under a. Det er ca 10 grader tror jeg. 500 rpm uten vakuum. Deretter justerte jeg blandingsskruen på gassseren helt inn, deretter 2,5 turn ut. Så skrudde jeg utover så lenge turtallet økte, helt til deb gikk dårlig igjen, deretter skrudde jeg litt inn til turtallet var høyest. The sweet spot. Så justerte jeg ned tomgang turtall som nå var altfor høyt. Har sjekket senere med vakuum måler, og denne metoden funker fjell! Motoren gikk som en drøm.

Har du 6v eller 12v? Jeg ville gått over ledningene fra tenningslås og til coil/fordeler. Sjekk også om ev. Formotstand er hel. Bytt stift og kondensator. Samt juster dette rett! Sjekk at lobene på rotoraksel i fordeler ikke er nedslitt. Hvis du har mulighet så mål dwell angle på fordelen.

Hvis du mistenker noe med motor så sjekk kompresjon. Kan være utslitte stempelringer. Min hadde fått nye så mistenker det kan være et problem.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 16. Des 2015 21:30 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Puh, det var mye. Og tror ikke wd40 ødelegger noe. Heter jo verktøy på boks! Hehe.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 16. Des 2015 23:05 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Takk! Skal gå igjennom alt å dobbeltsjekke i morgen. Men fikk låne en gasser av en bekjent nå i kveld. Det ble en annen bil!

Men den hadde noen tendenser i starten til å skyte i gassern over halv gass. Ble bedre når den ble varm.
Holder en knapp på lekk ved innsuget ved toppen/eksos.
Så blir moro å få byttet pakninger til eksos og innsug i helga. Og sette på nytt alle tennings delene!

Skal justere tenning på nytt, jeg tar av reima til vifta så jeg kommer så nærme som mulig. Blir ikke disco med 500rpm, nesten vanskelig å se hehe.

Så stoppa f-skapet igjen! Men det var ikke no bensin i filtera, et før pumpa og et rett før gasser. Fikk kinna litt å trua den i gang. Fjerna filteret før pumpa og satt et rett før gasser. Da fylte det seg opp bra!

Sent fra min E2003 via Tapatalk

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 16. Des 2015 23:20 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Da høres det ut som gasser problem ja! Men ikke kjør lenge uten filter da! De gamle var sikkert tette av drit.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 16. Des 2015 23:28 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Jeg satt et før gassern, det må holde det? Sjølve bensinpumpa tåler litt rusk eller kanskje ikke?!

Klarte fint å blåse gjennom de gamle filtera med munn.. Som et sugerør. Men kanskje pumpa er så dårlig at det ble for mye motstand. Derfor fjernet jeg filteret før pumpa så det ble full flow tenkte jeg [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 17. Des 2015 14:30 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Sitter vel et grovfilter i pumpa tror jeg? Viktigste er uansett gassseren ja!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 17. Des 2015 15:52 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

tja, litt skole lærdom her, og jeg var ikke noe lys i skolen.

Men ta en snor, eller ledning (et skredder målebånd funker best!) og mål omkretsen fra tenningsmerket 360 grader.
Gjorde det på Capricen da jeg ikke kunne finne tenningsmerket.
Flaks gjorde at den hadde en omkrets på 36 cm. hvilket ga mig 1 grad pr cm. så var det bare å sette motoren på tdc, (målt med en finger i hullet til tennpluggen) sette et merke på svingingsdemperen og telle 10 cm på den, så hadde jeg 10 Graders fortenning.
Vet ikke om det kan være til hjelp her, men det er jo bare å dele antal cm i diameter inn i grader, så burde det gå.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 17. Des 2015 15:57 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Dæven den var lur!
Jeg finner merket på reimhjulet! Det er skalaen jeg ikke klarer å tyde. Om det kun står A (eller 4) og 0 eller om det skal være en skala i mellom. Skal gå ut å ta et bilde med en gang.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 17. Des 2015 16:18 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Hva betyr A og 0 ? 0 er tdc antar jeg hehe. Og jeg ser tydelig nå på dataen at det er A og ikke 4!
Men resten #-o Har bestilt shop manual til 62 nova, så håper jeg kan bli litt klokere der...

Bilde

Bilde

Man skimter såvidt tenningsmerket på reimhjulet mellom A og 4. Stoppet motoren i går, å merket det sto der nå. Stoppet ved kompresjon på cyl 1 eller 6 da \:D/

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 17. Des 2015 16:28 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Pappa Wolf skrev:
tja, litt skole lærdom her, og jeg var ikke noe lys i skolen.

Men ta en snor, eller ledning (et skredder målebånd funker best!) og mål omkretsen fra tenningsmerket 360 grader.
Gjorde det på Capricen da jeg ikke kunne finne tenningsmerket.
Flaks gjorde at den hadde en omkrets på 36 cm. hvilket ga mig 1 grad pr cm. så var det bare å sette motoren på tdc, (målt med en finger i hullet til tennpluggen) sette et merke på svingingsdemperen og telle 10 cm på den, så hadde jeg 10 Graders fortenning.
Vet ikke om det kan være til hjelp her, men det er jo bare å dele antal cm i diameter inn i grader, så burde det gå.

Jeg tror jeg skjønte deg litt bedre nå, leste gjennom 3 ganger! Hadde ikke huet helt med her....
Men blir ikke da 36cm diameter = 360 grader = 360mm? Altså 10 grader forskyvning = 10mm/1cm ? Ikke 10 cm ??

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 17. Des 2015 17:30 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

jo, som sagt ikke noe lys i skolen. kan ha noe å gjøre med kalkylexi (Tall dyslexi, for de som lurer)
360 grader kan fort bli 630. eller 306. eller 603. 063. 036.
Krever at jeg ofte gjennomleser poster med tall. og mer end en gang.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 17. Des 2015 18:12 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

A kan bety After TDC tror jeg

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 35 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste