AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 27. Jun 2026 00:42

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: 4l60e går i "fri"
InnleggSkrevet: Søn 06. Des 2015 17:02 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 04. Mar 2015 21:06
Innlegg: 8
Hei, jeg skulle nylig bytte filter og olje på min 2001 tahoe 5.3l. En av shift solonoidene knakk ved demontering av bunnpanne så bestilte nye. Etter montering leste jeg at det skulle ikke mer enn ca 5liter olje på ved oljeskift men siden kassen sto åpen en stund ble d totalt 7.5liter. Bilen virket greit med en gang men dagen etter ville den ikke gire til 3gir den går i "fri" å turtallet er det eneste som stiger. Oljen er nokså grå. Noen som har noen ideer, eller er det for sent for kassen?


Sent from my iPad using Tapatalk


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 4l60e går i
InnleggSkrevet: Søn 06. Des 2015 17:51 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 01. Feb 2013 00:28
Innlegg: 883
Bosted: Bergen
Henger det ikke en del liter igjen i konverteren da?
Har du målt liter nivå ved varm motor på flat bakke?

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 4l60e går i
InnleggSkrevet: Søn 06. Des 2015 21:06 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 09. Sep 2007 11:35
Innlegg: 888
Bosted: Sandnessjøen
Hadde samme symtom på min blazer.
Der var clutchene til 3-4 gir utslitt.
Leste litt om det, Er vist det vanligste problemet på disse kassene.
Og er et stempel som slites så at det ikke holder nok trykk til clutchen.
Så begynner det å slure.

_________________
68 Ford Mustang HT 390FE/C6/9"Detroit+++ viewtopic.php?f=3&t=14706
88 Ford F-250
Xèr-96 Blazer-98 Mustang-95 Astro AWD-94 Suburban-86 Camaro Z28-80 Mirada-79 Catalina-64 Pontiac Lemans-82 Regal-64 Fairlane


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 4l60e går i "fri"
InnleggSkrevet: Man 07. Des 2015 18:49 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 04. Mar 2015 21:06
Innlegg: 8
Ja nivået er der det skal være nå. Ok, hvordan er det å bytte dette selv? Er kanskje best å få noen som driver med dette til å ta det.


Sent from my iPad using Tapatalk


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 4l60e går i
InnleggSkrevet: Man 07. Des 2015 18:58 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 09. Sep 2007 11:35
Innlegg: 888
Bosted: Sandnessjøen
Fikk en som har peiling på dette til å gjøre det.
Var sammen på jobben, men føler meg ikke så trygg på disse tingene alene.

_________________
68 Ford Mustang HT 390FE/C6/9"Detroit+++ viewtopic.php?f=3&t=14706
88 Ford F-250
Xèr-96 Blazer-98 Mustang-95 Astro AWD-94 Suburban-86 Camaro Z28-80 Mirada-79 Catalina-64 Pontiac Lemans-82 Regal-64 Fairlane


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 4l60e går i
InnleggSkrevet: Tir 08. Des 2015 01:49 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Grå olje ?
Kan det ha kommet radiatorvann i den ?
Du måler såklart mens motoren går ?

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 4l60e går i "fri"
InnleggSkrevet: Ons 09. Des 2015 16:51 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 04. Mar 2015 21:06
Innlegg: 8
Ja oljen ble gråaktig nesten med en gang. Hvordan kan det komme radiator vann inn, har kun hatt av bunnpanne. Ja måler når den går og nivået er der det skal.


Sent from my iPad using Tapatalk


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 4l60e går i
InnleggSkrevet: Ons 09. Des 2015 17:48 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Med mindre du har ekstern oljekjøler montert bak radiatoren, vil din radiator og oljekjøler sitte i samme element.
Og det finnes eksempler på at radiatoren sprekker, og det lekker olje inn i radiatoren, og kjøleveske inn i oljekjøleren.
Flere har argumentert for at det ikke kan la sig gjøre, på grunn av at både radiator og oljekjøler kjører med trykk.
Sant nok, men hva skjer når bilen så står stille, da forsvinner trykket, og hvis varmen i systemet er høy nok, vil det lekke.
Å renovere en kasse er forholdsvis enkelt, hvis man tør å prøve.
Det finnes flere videoer på nettet om nettopp dette. Se et par stykker av de, og dan dig så en mening om hvorvidt du selv vil takle jobben eller sette det bort til andre.
Du kan få den profesjonelt overhalt, men det koster dyrt, og delene er stort sett de samme.
Mindre profesjonelle koster mindre, men ikke forvent garanti på jobben.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 4l60e går i "fri"
InnleggSkrevet: Tor 10. Des 2015 16:34 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 04. Mar 2015 21:06
Innlegg: 8
Skal ta en kikk på om det kan være dette. Ja har sett et par klipp å det ser overkommelig ut, men finnes det komplette sett for er jo dumt å bare kjøpe noe hvis det viser seg at det er mer som er slitt i kassen.


Sent from my iPad using Tapatalk


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 4l60e går i
InnleggSkrevet: Tor 10. Des 2015 22:11 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 01. Feb 2013 00:28
Innlegg: 883
Bosted: Bergen
Automatkasse oljen skal alltid være sånn blodig rød farge, ingen unntak.

Vet en som heter automatbjørn, overhaler alle automatkasser til 8000kr med garanti, men du må sende inn din gamle.

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 4l60e går i "fri"
InnleggSkrevet: Fre 11. Des 2015 17:45 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 04. Mar 2015 21:06
Innlegg: 8
Automatbjørn ja, har han noe nettside eller telefon nummer? Fant ikke noe her i farta.


Sent from my iPad using Tapatalk


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 4l60e går i
InnleggSkrevet: Fre 11. Des 2015 20:09 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 01. Feb 2013 00:28
Innlegg: 883
Bosted: Bergen
Her, fannt eg ett sitat fra offroad forumet.

"AutomatBjørn har byttekasser på lager. Han tar din gamle i innbytte og du får en nyoverhalt tilbake. Tror jeg betalte 8000 for en TH700 I fjor. Du bør også bytte converter.

Ebay + frakt og moms blir fort vekk dyrere, og du vet ikke hva du får. Bjørn gir garanti på sine kasser.

mob: 918 26 072"

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support