AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 31. Mai 2026 00:48

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 17. Nov 2015 14:48 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei.
Har kjøpt meg en -99 Tahoe = arbeid ;-)
Det er byttet hovedlykter på den og satt på to Hella lykter i grillen. Lysene er montert med releer. Men det er noe som ikke stemmer her. Når jeg starter bilen så tenner nær og fjernlys i hovedlyktene. Men fjernlysene lyser veldig svakt og høyre lykt lyser svakere enn venstre. Hvis jeg kobler fra fjernlyspærene så slukker nærlyset også.
Parklys får jeg ikke til å lyse i det hele tatt. Har klødd meg i hodet i to dager nå uten å finne feilen. Får lyst til å bare røske ut alle ledningene og prøve å koble opp på nytt. Men har litt lite tid og plass til det akkurat nå.
Er det noen som kan gi noen tips på veien? Sliter med å finne ut av dette her og bilen skal snart på EU-kontroll :-)

Prøver å legge ved noen bilder av salaten:

De to relèene som går til nær og fjernlys i hovedlyktene.
Bilde

Hovedlykt og Hella
Bilde

Sikringsboks til Hellalyktene
Bilde

Her mangler det et relè tror jeg. Denne tror jeg også er til Hellalyktene. Men de fungerer greit bortsett fra parklysene.
Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 17. Nov 2015 16:47 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Noe sier meg at du har dårlig jording noen plass, sjekk jordinga først, det piaa relet der tror jeg troligvis du kan fjerne og evt erstatte med et vanlig rele, det er trolig for amerikansk standard med både ekstra hovedlys og langlys i ekstralysene... (h4 pærer)

68 Chevy Camaro
08 Chevy Tahoe

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 18. Nov 2015 10:24 
Avlogget
Rookie
Rookie

Fant et jordingspunkt som var dårlig. Og det hjalp på en del problemer :-) Rart hvordan slike feil kan påvirke alt mulig rart.
Får ikke fjernlysene i hovedlyktene til å virke enda da. Har bare fjernlys i tusenmetrene.
Er det noen enkel måte å fikse slik at kjørelysene ikke slukker når man slår på fjernlys?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 18. Nov 2015 10:26 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

+1 på jordingspunktet for lysene dine.

Du jorder ut i fra beskrivelsen via en annen pære som gir dårlig lys,. og det fenomenet at hvis ei pære ryker så slokker en annen.

Du har sikkert et jordingspunkt et sted i fronten som bare er ei karosseriskrue, og hvor det har vært pusset vekk litt lakk. Dette gir irr, og dårlig kontakt. Demonter, bytt kabelsko, rengjør, og sett inn med kontaktfett før du setter det sammen igjen.

-Camarogeddon

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 18. Nov 2015 10:36 
Avlogget
Rookie
Rookie

Nå virker lysene som de skal bortsett fra at det ikke er liv i fjernlys i hovedlyktene. Kan hende de er koblet ut. Men skal gå litt nøyere gjennom koblingene til disse etter EU-kontrollen. Regner med lysene er godkjente slik de er nå. Men skulle gjerne ha fikset slik at ikke nærlysene slukker når fjernlysene tennes. Det er vissnok slik de er disse bilene. Men går det an å endre på dette på en enkel måte?

Hvor får man tak i kontaktfett forresten? Finner ikke på Biltema sine sider hvertfall.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 18. Nov 2015 10:45 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Denne fex. http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... 000023376/
I Norge er det ikke tillatt med mer enn 4 lys som lyser samtidig. Så lenge du har fjernlys i en av lampene på hver side er det tilstrekkelig, og antagelig koblet slik bevisst i kombinasjon med ekstralys.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 18. Nov 2015 10:57 
Avlogget
Rookie
Rookie

Takker :-) Da går den i handlelista.

Ja kan hende de er koblet slik bevisst. Men siden ekstralysene kan kobles ut via en bryter så kunne jeg tenkt meg å ha fjernlys i hovedlyktene også. Pluss at nærlys ikke slukker når jeg setter på fjernlys. Da ville det jo blitt for mye hvis jeg kobler inn ekstralysene, men lovlig hvis jeg ikke aktiverer de på bryter. Kanskje dårlig forklart dette her.
Har hørt en plass at man kan sette inn en diode en plass i sikringsboksen for å gjøre slik at ikke nærlysene slukker når fjernlys aktiveres.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 19. Nov 2015 03:18 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Releet som mangler er til fjernlysene.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 19. Nov 2015 19:45 
Avlogget
Rookie
Rookie

v8power skrev:
Releet som mangler er til fjernlysene.

Satte i et relè der men det skjedde ikke mye da heller. Hørte relèet klikket når jeg satte det i, men merket ikke noe forskjell noen plass.

Har et annet problem også og det er at når jeg tråkker inn bremsen litt hardt så kommer varsellampen på bremsene opp. Den forsvinner igjen hvis jeg tar et kjapt tråkk på pedalen. Fikk ingen feil på det, men skulle likt å få fikset det. Pedalen er litt myk og litt lang vandring syns jeg også, men de er kanskje sånn på disse bilene? Har skiftet flushet med ny bremsevæske og luftet så det skal være i orden sånn sett.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 20. Nov 2015 01:17 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Hvilke baklykter har du da?

68 Chevy Camaro
08 Chevy Tahoe

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 20. Nov 2015 10:08 
Avlogget
Rookie
Rookie

Vet ikke om de er originale, men tror de er det. Ser slik ut. En rød på hver side med bremselys og kjørelys i pluss et høytmontert bremselys.
Feilen oppstår ikke i forbindelse med at bremselysene tenner. Og det er ikke hver gang det skjer. Men det skjer oftere og oftere syns jeg. Det at pedalen går litt langt ned er også litt rart. Kan det være noe feil i hovedsylinderen?

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet