AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 20. Aug 2026 03:41

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Tungstartet rekkesekser
InnleggSkrevet: Søn 13. Sep 2015 18:33 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Ja jeg har vært rene kirurgen med den pedalen idag også. Hehe, så vidt jeg toucher litt også bare dør den ut... Så at pluggene var ganske svarte og fuktige, så det hjelper vel ikke stort det heller. Får prøve å ta de ut og blåse de rene og tørke de over natta. Skal få sjekka at pumpa faktisk leverer trykk også. Har stilt stiften med ca 0,016 tommers gap. Pluggene har ca 0,34 tommer. Dette skal være innafor hva jeg har Googla meg frem til.

Kan det være at stiften trengs å byttes? Fordelerlokk og rotor ser bra ut.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 13. Sep 2015 21:21 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Ja, må vel demontere gassen også hvis ikke noe annet hjelper.... Jaja, greit å ha No å holde på i vinter!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 14. Sep 2015 18:09 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Kan kanskje være en vakuumlekkasje? Hadde en Aspen med slant six som var helt lik, der var det iallefall det som var problemet.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 14. Sep 2015 21:08 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Takk for tips Benny! Skal sjekke det! Det det er en del tvilsomme vakuumslanger som kanskje trengs å byttes. Idag testa jeg pumpa, den leverte bensin. Og blåste igjennom gassseren med litt trykkluft. Ingen tette dyser. Har også kjøpt inn ny stift og kondensator. Skrudde ut alle pluggene og tørket og blåste de. Nå ligger de til tørk. De så svarte og ikke så veldig fine ut, så kan hende jeg burde bytte de.... Igjen. Skal se om jeg får prøvd å starte igjen Imorra! Takk igjen alle sammen for tips! Alt hjelper!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 17. Sep 2015 21:12 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Endelig! Fikk til slutt start! Byttet stifter og kondensator og tørket pluggene. Lada batteriene og prøvde på nytt med det eneste jeg ikke hadde prøvd, nemlig formotstanden. Hadde en 0.8 ohms liggende som jeg plugget inn. Da startet driten gett! Men motstanden ble JÆVLIG varm! Måtte skru av når det begynte å ryke av den. Hmmm, trodde at org motstanden var høyere og dermed ble varmere jeg?

EDIT: Hehe, etter å ha tenkt meg litt om stemmer jo dette veldig bra, lavere ohm gir høyere strøm og dermed høyere effekt/temperatur. Kremt.

Uansett, den som stod på så ikke helt bra ut.
Bilde
Ledningen ser ut til å ha fått en krøll på seg. Satt i den orginale igjen og da startet ikke motoren, satt i den på 0.8 og vips, start.

Ikke at jeg skjønner så mye av det akkurat.... Men skal kjøpe ny formotstand og se om det hjelper.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Tungstartet rekkesekser
InnleggSkrevet: Fre 18. Sep 2015 16:12 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Joda, ny motstand i hus. Ru10. Det var det som jeg fant jeg skulle ha på nett, og det stemte med den gamle. Ca 2,4ohm. Satt den inn og....trommevirvel...ikke start. What?!

Tok ut motstand å prøvde uten, start med en gang! Nå skjønner jeg ikke stort. Startproblemet har hvertfall med det elektriske å gjøre og lest sansynlig coil og formotstand. Siden jeg har stifter må jeg jo ha formotstand. Den indre motstanden i coilen er ca 1ohm. Så hvis jeg kjører uten formotstand antar jeg at coilen vil bli veldig varm.

Men på en annen side så skal vel ikke formotstanden bli så varm heller? Den på 0,8 jeg hadde ble så varm at porselenet sprakk!

Jeg får prøve med en motstand midt i mellom så kanskje det går. Men må si jeg synes dette er veldig rart. Bilen har jo funka tidligere, og nå er det plutselig ikke ok med den formotstanden???

Sent from my iPad using Tapatalk

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 18. Sep 2015 18:10 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Sikker på at det er koplet rett? Mener den motstanden skal overkoples i når starteren går.

Slik feks:
Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 18. Sep 2015 19:47 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Fra tidligere eier var motstanden ikke forbikoplet, jeg trodde faktisk det var problemet og lagde en slik kopling. Det utgjorde desverre ingen forskjell...

Eneste jeg ikke har sjekket er for jordfeil etter ballast. Det skal vel ikke ha noe å si at man kobler til feks instrumentbelysning før ballasten på samme krets? Eneste et vel at den totale motstanden øker og jeg kanskje må ha en mindre ballast slik at total motstanden blir lik, ca 3 ohm.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 18. Sep 2015 20:38 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Gleid skrev:
Fra tidligere eier var motstanden ikke forbikoplet, jeg trodde faktisk det var problemet og lagde en slik kopling. Det utgjorde desverre ingen forskjell...

Du sier det ikke nytter med forbikopling, men at den starter når du fjerner motstanden. En forbikopling er i praksis å fjerne motstanden, å erstatte den med en ledning/kontakt, så det er noe som ikke stemmer her. Har villet sjekket at alle kolinger er som de skal og at ledningene faktisk går dit de skal.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 18. Sep 2015 23:52 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Ja, den fyrer litt kan du si, men klarer ikke gå. Sjølve startstrømmen er jo en egen krets. Tenninga er den som går igjennom motstanden. Så teorien min er at den tenningstrømmen ikke er god nok til å opprettholde gnist med motstand koplet inn. Dette kan jo tyde på ødelagt coil, eller kortslutning/jordfeil et annet sted i den kretsen.

Eventyret fortsetter! Hehe, skal finne ut av dette! Takk igjen alle som kommer med tips.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 21. Sep 2015 18:23 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Jadda! Da har jeg funnet ut av mysteriumet! Litt flaut egentlig, men her er svaret. Det var feilkopling fra min side som var problemet. For å gjøre en kort historie lang:

Det hele begynte med at den var så lei å starte kald. Etter litt lesing fant jeg ut at det burde være en bypass på ballasten til coilen. Det var det ikke på min. Jeg strakk da en ledning fra pluss på coil til S på starter. Og her er feilen, jeg skulle koblet den på R! Skjønner ikke hva jeg tenkte med... Det som nå skjedde var at den ville fyre så lenge jeg dro starteren rundt, men klarte ikke å holde den igang fordi tenningskretsen nå også måtte mate starter med strøm! Da ble det ikke mye igjen til coil og tenning.

Dette var grunnen til at den gikk med mindre ballast og at denne ble så innmari varm. Det gikk rett og slett altfor mye strøm gjennom kretsen! Jeg overså denne feilkopling gjennom hele feilsøkinga mi, så derfor ble alt mulig annet prøvd først.

Etter tips fra scooby her, gikk det opp et lys! R terminalen ja! Koblet ledningen der, slang inn den nye ballasten og vips! Start! Og den er ikke rødglødende heller!

Som sagt teit feil, som jeg kludret til enda mer ved å ikke jobbe så velsig systematisk. Men har lært mye! Hurra. Takk igjen alle sammen og spesielt scooby, du fikk meg til å sjekke kolingene nok en gang!

Sent from my iPad using Tapatalk

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 21. Sep 2015 19:07 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Så bra at det løste seg! Disse teite feilkoblingene har vi vel alle vært utsatt for... :oops:

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 21. Sep 2015 20:14 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Ja, det er en sånn "glemme å sette inn støpselet" feil. Hehe.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 21. Sep 2015 20:15 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Så bra det løste seg, slike feil el. feil er mange ganger såre enkle, men likevel vanskelig å se. Erfaringsmessig går man seg mange ganger blind på en feil og overser de enkle tingene.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 48 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet