AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 11. Jun 2026 05:54

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 310 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 21  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man 03. Aug 2015 17:52 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Takk alle sammen. Kult å se at det er så mange som følger med! Hjelper på motivasjonen!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 03. Aug 2015 22:24 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Nydelig... Gratulerer!

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 10. Aug 2015 17:46 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Fikk kjørt første tur i helga! Et par småting som måtte fikses underveis. Noe som er å forvente på en jomfutur etter ett år i garasjen.

Første var at brekket lå på. Når jeg senka bilen bak og fyllte den opp med tre kvinnfolk så stramma vaieren seg såppass at de gikk på og det ble varmt som Fæææn. Relativ kjapt å bare slakke vaieren heldigvis.

Nummer to var litt værre. Etter litt kjøring merket jeg at trykket på bremsene forsvant. Lekkasjen kom fra skjøten mellom hjulsylinder foran og slangen. Jeg trodde først den bare var litt løst skrudd til og strammet den ytterligere.

Men det lakk fortsatt. Strammet litt til og da... Knekk! Godset i hjulsylinder gav etter og der stod jeg. Heldigvis hadde jeg tatt vare på den gamle sylinderen, og gårdsgutten på gården jeg var på svippa meg hjemom etter den og verktøy. Sylinder ble bytta på gårdsplassen og jeg var klar igjen. Grunnen til lekkasjen var at med de nye senkearmene gikk bremseslangen borti øvre bærearm ved fullt ratt utslag, og dermed ble det en liten glipe mellom kopperpakning og gods. Men syntes fortsatt det er rart at hjulsylinderen knakk. Gjengene var like hele, så det må ha vært noe dårlig stål det der..

Løsning ble å slipe bort litt av bærearm med vinkelsliperen. Så nå går det akkurat. Synes det var litt vemmelig det der. Fikk testa håndbrekket da i allefall! Det funka!

Sent from my iPad using Tapatalk

Sist endret av Gleid den Tir 11. Aug 2015 10:00, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 10. Aug 2015 19:31 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Var sjåfør for et udrikkingslag i helga. Skulle være 60 talls tema. Morsom dag! Legger ut noen bilder her.

En Fairlane og Impala var også med.
Bilde

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Tenkte jeg skulle lage en DIY tråd når det kommer til bytte av de armene senere. Så da poster jeg bildene fra den prosessen der!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 13. Aug 2015 07:52 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Litt småfiks innimellom. Bytta kjølevæske, nytt tennkabelsett og justerte tenning igår. Tenninga var waaaaay off. Og nå maler seksern som en katt! Mistenker at termostaten er gåen også, så stikker opp på Sarpsborg Motor så fort de åpner å kjøper en ny.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 13. Aug 2015 13:54 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Denna lyseblå 55 Forden der hadde en kamerat før.Kappkjørte med en motorsykkel i sprutregnet med den midt på nattan.På diagonaler,6v lys og slappe vindusviskere :mrgreen: :lol:

1975 Chevrolet Impala 4 Dørs HT Delebil!
1957 Ford Fairlane 500 2 Dørs HT 312Y block/Fordomatic.

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 13. Aug 2015 21:03 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Kul effekt på de hovedlysene... Hva er det...?

1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 13. Aug 2015 23:40 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Road Devil skrev:
Denna lyseblå 55 Forden der hadde en kamerat før.Kappkjørte med en motorsykkel i sprutregnet med den midt på nattan.På diagonaler,6v lys og slappe vindusviskere :mrgreen:

Åja! Hehe. Den har fått 12v siden den gang og vinduspusserene har tatt kvelden.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 13. Aug 2015 23:42 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

AW-100 skrev:
Kul effekt på de hovedlysene... Hva er det...?

Takk! Det er noen "halvmåner" jeg hadde liggende. De er egentlig i Chrome, men lakka de med plastidipp for å matche resten av bilen. Var litt usikker på hva jeg synes om de sjøl så takk for tilbakemelding!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 27. Aug 2015 15:11 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

En liten oppdatering. Har puslet litt med bilen innimellom kjøringa. Vært noen flotte dager her på Østlandet å cruise i, men alltid tid til litt småfiks på kveldene. Noe jeg dessuten synes bare er moro når man først har fått skilter på bilen!

Første jeg har gjort var å flushe kjølesystemet og bytte termostat. Den gamle så helt jævlig ut, det samme må sies om den suppa som kom ut av radiator... Så ny termostat ble raskt kjøpt inn og byttet!
Bilde

Deretter har jeg montert 2punkts setebelter bak sånn at jeg kan ha med meg familien ut på tur! Greit å slippe å bekymre seg for at de åpner dører og triller ut :shock:

Kjøpte nye belter på Ebay.
Bilde

Da det ikke er spor etter belter orginalt i denne bilen måtte jeg lage fester sjøl. Trengte noen motholdsbraketter, kjøpte noen billige spikerslag på Biltema som jeg delte i to og borra hull i senter. Flotte braketter!
Bilde
Bilde

Så var det boring av hull under setene.
Bilde

Inn med belte og bolt!
Bilde

Sånn ble det under bilen, skullle tro den braketten er stor nok!
Bilde

Ferdig montert! Har et barnesete som kun krever topunkts belte, så dette ble innertier. Fornøyd med fargen på beltene også!
Bilde

Så monterte jeg litt målerinstrumenter for å kunne følge med på motor. De orginale funker ikke og jeg liker ikke å kjøre rundt i uvitenheten. Hadde et tre rader sett liggende fra før som passet bra synes jeg! Vanntemp, oljetrykk og Amperemeter. Sistnevnte har jeg byttet ut med et voltmeter nå i senere tid da det sier mer om helsa til batteriet. Dessuten er jeg ikke så keen på 60 amp inn i kupeen! :shock:
Bilde

Måtte jo få litt lyd i kjerra også så jeg kan dundre ivei med Eddie Meduza mens jeg rægger rundt. Fjernet først det gamle Hi-FI anlegget. :lol:
Bilde

Deretter satt jeg inn en cd spiller jeg også hadde liggenes etter en bil jeg hugde for noen år siden. Greit å ta vare på ting, man får faktisk bruk for det meste en vakker dag! :wink:

Lakkerte ramma rundt spilleren bare for gøy, ble ganske fornøyd.
Bilde

Fra samme bil hadde jeg 2 stk 4 toms og 2 stk 5 toms høytalere som jeg tenkte å bruke. Har også en sub og forsterker. Alt har blitt koblet opp og høytalere er plassert i hattehylla. De to andre skal jeg plassere foran etter hvert. Alt funka fint bortsett fra at den ene høytaleren var/ble sprengt! Hmm.. håper den var ødelagt fra før av og ikke at den røk grunnet dårlig kobling...

Men det får jeg forske på en annen dag! Jobben er uansett gjort nå som alt av ledninger er lagt opp!

Sist endret av Gleid den Tor 27. Aug 2015 15:24, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 27. Aug 2015 15:14 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Kan jo nevnes at jeg egentlig hadde planlagt med noen 6x9 treviesere i hattehylla, men spilleren klarte ikke å drive de skikkelig. Så jeg har to valg, enten å droppe sub og bruke forsterkeren til høytalere, eller kjøpe ny forsterker til høytalerne og ha både sub og høyt. Hmmm... Når jeg testa med de små høytalerne og suben var det mer enn god nok lyd, så spørs om jeg ikke bare lar det være som det er foreløpig.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 27. Aug 2015 16:59 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Fint med sikkerhetsbelter, men de beltefestene dine syns jeg virket pusslete.
Jeg har noen setebelte-"skiver" som ligger under gulvet fra en Chevy-van liggende, de er minst dobbeltså store, dobbelt så tjukke og har profilkant rundt for ekstra stivhet. Boltene var 1/2" (12 mm) om jeg ikke husker feil.
Nei, lag til noen store skiver av 6 mm plate til å ha på undersiden, evt et flattjern/vinkeljern som rekker tvers over mellom 2 bolter, og bruk større og tjukkere skiver på oversiden, og tjukkere bolter (8.8 eller bedre kvalitet) med låsemutter.
Husk at du fester sikkerhetsbeltene i tynnplater, så det er viktig å fordele kreftene over så stort areal som mulig.

-84 GMC C1500 SB wideside 250 L6/th700 (i USA)
2014 GMC Sierra 1500 sb 5,3l v8 (i USA)

INLINER #3417

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 27. Aug 2015 17:13 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Nå er jo hullene ferdig og alt montert, så det er fort gjort å bytte ut brakettene med noe kraftigere. Til Barracudaen kjøpte jeg noen ferdige anchor plates, mener at de var 5mm tykke og 4x4 tommer for lastfordeling.

Bilde
Her har de fått seg en runde med slegge mens de satt i skrustikka, for å følge profilen under setet. Disse hadde ikke plass til 1/2" bolter, mener at jeg gikk for 7/16 som fulgte med beltene.

Sent from my iPhone using Tapatalk

1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 27. Aug 2015 17:24 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Driver for øvrig også på med å montere stereo for tiden, kan jo bli litt kjedelig i lengden å bare høre på motoren... :)

1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 27. Aug 2015 17:57 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Husker ikke i farta hvor tykke de platene var, men mener det var ca 3mm. Ja jeg tenkte også at jeg burde ha en tykkere rundskive imellom der også. Boltene er 11mm, så det burde være godt nok,

Har forsøkt å regne litt på dette.

Etter mine beregninger så vil en tilnærmet bråstopp i 50kmt gi ca 5g belastning. Si en person veier 80kg vil da personen belaste hvert feste med ca 200kg som blir ca 2000N. Hvis jeg fordeler denne lasten over arealet på brakettene som er ca 2500mm2 får jeg en total belasting på ca 1N/mm2. De brakettene er oppgitt til å tåle 250n/mm2. MEN som du nevner blir det jo mest belastning på bolthodet, og det dekker ca 10mm av platen. Hvis vi sier hodet er sirkulert blir vel det ca 78mm2 areal. 2000N fordelt på 78mm2 blir ca 25 N/mm2. 25N/mm2 er mye mindre enn 250N/mm2 som er spesifikasjonen til plata. Ergo er opsettet mitt ok?

Høres dette riktig ut eller er jeg helt på jordet nå?

Sist endret av Gleid den Tor 27. Aug 2015 19:14, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 310 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 21  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support