AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 24. Jun 2026 21:47

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1725 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96 ... 115  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tor 28. Mai 2015 15:56 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Smart måte å endre radius På røret! Har jeg ikke tenkt på før.

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Lør 30. Mai 2015 11:26 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Morgenkaffen inntas sittende i godstolen, med litt god rock på øreklokkene, og jeg sitter å vurderer om jeg skal lage en egen tråd for mitt koseprosjekt, eller om jeg bare skal fortsette på denne tråden.

Egentlig et retorisk spørsmål, da jeg allerede har besluttet mig. Enklere å holde alt samlet. hehehe

Men jeg har gjennom lengre tid tenkt på gammel teknologi, ikke eldgammel, men fra rundt 1931.
Jeg har snakket om vedgass før, og lenge vurdert om ikke jeg skulle bygge et slikt system, og tilpasse det til rodden.
Under krigen ble slike systemer brukt over hele norden i forbindelse med manglen på drivstoff.

Jeg bygget en miniutgave av en downdraft gasifier, og den leverte nok til å drive min 10hk tecumseh motor uten belastning.
Og det gav mig en indikasjon på hvor stor en generator jeg må bygge.

For de som ikke vet det, er en vedgass generator, (knottgenerator) en G.O.D. generator (Gas On Demand) Vedgass er ekstremt brennbart, og kan ikke lagres (Eller kunne ikke under krigen, pga manglende teknologi. vet ikke om man kan i dag!)

Det finnes flere eksempler på folk som bruker disse anleggene i dag, og jo, også på V8 motore. Det er bare å søke på youtube, eller www.driveonwood.com. Det finnes plantegninger overalt på nettet, og det krever ikke allverden til kunnskap å bygge et slik anlegg. og du løper ikke tom for drivstoff med det første, da anlegget kan kjøre på alle former for brennbar biomasse.

Ulempen er at det tar litt tid å starte et slikt anlegg, og det er ikke bare bare å hoppe inn i bilen, vri nøkkelen å kjøre av gårde.

Du kan heller ikke forvente masser av HK, da motoren må være lavkomp, for at kunne fungere. Er ikke sikker, men har hørt rykter om at alt over 8-1 sliter. Så jeg bygger vel egentlig en smog motor!! Lavkomp, og lav hk som følge. Men den skulle kunne fungere, i en bil på sikt.

Om det er noen, som mener at dette ikke hører hjemme på amcarforumet, er det blott å si til, så skal jeg moderere innlegget til kun å omhandle Masteren.

Men nå kjører vi.

Blokken jeg skal bruke, er en gammel 1982 SBC 305, som jeg kjøpte av Christian her på forumet. Den var rusten og fæl å se på, men innvendig var den ganske vel-preservert med mengder av fett, som var ganske stivt. Hvilket var årsaken til at jeg trudde at motoren var rustet sammen innvendig. men etter en del timer med diverse rengjøringsmidler, fikk jeg motoren demontert, og som vanlig fjernet jeg alle former for støpeskjegg, og åpnet returene til oljen fra galleriet, og forsøkte å fjerne guidepins'ene fra annlegsflatene på blokken.
Det gikk ikke helt etter planen, og jeg ble forbanna, og brukte vinkelsliperen.

Bilde

Etter en del timer med vannslipepapir, og WD40 begynner annlegssflaten å se noenlunde ut igjen.

Bilde

Vet at en del av dere sitter å krummer tær nå, og mener at det er reinspikka idioti å gjøre dette mot en motorblokk, men vi snakker om en blokk til 500,- og et eksperiment som ikke er planlagt å koste allverden. Dessuten bruker jeg verktøy fra 1939 til behandling av annleggsflaten, og samme metode som man brukte dengang.

Problemet med å slipe på denne måten, er at man blir sliten, og ganske fort også, så da springer man til å fra.
Så jeg gikk over til eksos for en kort bemerkning.

Laget et kutt til, for at få radiusen på rette plass.

Bilde

Denne gangen passet det mye bedre.

Bilde

Og testet naturligvis om det passet på headersen, hvilket det gjorde, og med ganske god klaring til både bunnpanne å bakken.

Bilde

Tilbake på motoren, ble jeg enig med mig selv, om at oljereturen her fint kunne være større, men er ikke helt sikker på om jeg skal gjøre det.

Bilde

Så jeg plukket ut frostpluggene i stedet.

Bilde

Slipte ned sveisene på eksosrøret.

Bilde

Blir vel alu high temp lakk på disse (skal jo lage til den andre siden også.)

Bilde

Som sagt, om noen mener at mitt nyeste prosjekt ikke hører hjemme her, så er det bare å si til, så fjerner jeg det igjen.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Lør 30. Mai 2015 12:17 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2578
Bosted: Tromsø
Hehe, kult prosjekt! Knottgenerator er jo kjøretøyhistorie, så det hører da absolutt hjemme her! :)

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Lør 30. Mai 2015 12:50 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 28. Sep 2008 19:50
Innlegg: 201
Bosted: sør odal.
helt enig, artig med litt anna her. og en kan få til utrolig mye uten at det koster all verden også, det viser jo denna tråden,,,
stå på,, følger spent med her,,, =D>

_________________
cad331


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Lør 30. Mai 2015 20:14 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Ons 20. Mai 2009 18:59
Innlegg: 95
Kjør på!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tir 02. Jun 2015 09:18 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Hehe, kjør på med knott! Hvis noen ikke liker det trenger de jo ikke lese om det heller ;)


Sent from my iPad using Tapatalk

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Tir 02. Jun 2015 19:44 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Monterte nye frostplugger i motoren på søndagen.

Bilde

En level-block, jeg har fått opp under neglene, den er 99% rett på den ene siden, og ble brukt til å planslipe anleggsflater på motore, for mange år tilbake. Ikke 100% sikkert, men han jeg fikk den fra, fant den på et bilverksted i 1952, hvor han ble forklaret, hvordan den ble brukt, og jeg arvet den etter han for små 5 år siden. den har ikke blitt brukt før nå. Men med masser av WD40 og vannslipepapir, gjør den en god jobb.

Bilde

Den veier vel 3-4 kilo, og jeg klager ikke på jobben den gjør, men fyyy pokker det er tungt arbeide.

Bilde

Når det ble slitsomt å jobbe med blokken, gikk jeg tilbake til eksosen.

Bilde

Men jeg er nå ganske fornøyd med dette.

Bilde

Og en gang Alu-high temp lakk, funket glimrende.

Bilde

Bilde

Kan ikke si noe på klaringen her.

Bilde

Og her hadde jeg glemt alt om starteren, så den må jeg finne frem fra kassen, og få kastet på, så jeg kan sjekke klaringen.

Bilde

Men det ser ikke ut til at det blir noe større problem, men hellere sjekke en gang for mye, end å måtte kappe det hele opp, for at bygge nytt!

Bilde

Det var så langt jeg kom, innen hverdagen innhentet mig.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Søn 07. Jun 2015 10:44 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Har hatt denne stående i lang tid på hylla, og nå synes jeg det var på tide å gjøre noe med den.

Bilde

Den kan fint monteres på flatt gulv, med et par små modifikasjoner på gulvet.

Bilde

Så jeg kuttet et par plater til.

Bilde

Passer perfekt i høyden.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Selve skifter håndtaket er litt for kort, så jeg begynte å lete etter noe som passet i diameter, og måtte finne noe som passet utenpå igjen og som passet til knoppen.
Så litt gjenbruk måtte til. min gamle defekte arbeidslykte, kom endelig til nytte. (Jeg kaster sjeldent noe! hehehe)

Bilde

Så batteri hylsene ble demontert.

Bilde

Og litt måling for at se hvor dypt i håndtaket den ville gå.

Bilde

Dette er en "Oupser" Liten vits i å måle dybden, når knappen på skifteren krever frihøyde! men det kommer vi til.

Bilde

Så jeg testet monteringen, og den passet perfekt.

Bilde

Skifteren uten forlenger er litt for lav. Men cool.

Bilde

Har sansen for børstet aluminium.

Bilde

Tre sett skruer holder skifteknappen på plass, og ved at bore huller igjennom, kan skruene brukes til å holde hele dritten sammen.

Bilde

Kameraet mitt liker ikke nærbilder.

Jeg glemte å ta bilder av selve forlengeren på skifteren, det var bare en bit rør på 10 mm, som ble sveiset på.

Og stangen som skal dytte den stopp mekanismen, er en gammel bolt, fra en starter, som jeg kuttet hodet av, og kortet til rette lengde.

Alt i alt har denne skifteren kostet litt jobb, alt annet har vært gratis.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Man 08. Jun 2015 05:27 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Stilig bruk av ting du har liggende! Man får virkelig bruk for det en vakker dag.

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Ons 10. Jun 2015 09:49 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Gleid skrev:
Stilig bruk av ting du har liggende! Man får virkelig bruk for det en vakker dag.


Det driver kona til vanvidd, at jeg ikke kaster noe. Men det har sig ofte slik, at jeg rydder, kaster, og dagen etter har jeg bruk for det!!

Så derfor finner jeg som regel en plass å legge det på, så hun ikke kaster det! hehehe

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Lør 13. Jun 2015 17:53 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
På tide med en monster oppdatering.

Sommeren dukket opp, ca samtidig med bursdagen min, og min sønn ville vise hvor sterk han var, og forsøkte å kaste mig over skulderen.
Det gikk ikke så bra, han tok håndleddet mitt i stedet, så jeg fikk fornøyelsen av å spandere bursdagen min på legevakta, og fikk uken fri.

Hadde jeg så bare kunnet bruke hånda, så hadde alt vært ok, men slik skulle det ikke bli. Ikke før fredagen, kunne jeg sette i gang. Men tak jeg også revansje for alle de dagene jeg ikke fikk gjort noe.

Først pakket jeg bilen ut.

Bilde

Og fant frem litt fersk stål til plata som skal dekke over girkassen.

Bilde

Mener selv at 1 mm galvanisert stål passer perfekt.

Bilde

Litt kutt å sveis senere, så det slikt ut.

Bilde

Bilde

Bilde

Fikk også byttet fra 5mm til 6mm bremserør ut bak.

Bilde

Måtte kutte av braketten til bremseslangen, og vende den 90 grader.

Bilde

Ikke verdens beste bilde, men man kan da nesten se det. personlig synes jeg at det er en bedre løsning.

Bilde

Tilbake til coveret.

Bilde

Litt felglakk gjør at resten av bilen ser forferdelig ut!!

Bilde

Men glimrende klaring her.

Bilde

Må kutte litt på boltene, da jeg ikke liker spisse gjenstander.

Bilde

Tenkte at jeg skulle få gjort noe med hengerfestet.

Bilde

Så jeg sveiset en mutter på festet.

Bilde

Out of focus.

Bilde

Et glimrende feste fra en W123.

Bilde

Og med litt hjelp fra jekken kom festet opp på tilnærmet plass.

Bilde

Og derfor sveiset jeg mutteren på plass.

Bilde

Den sitter inne i hylsen.

Bilde

Bilde

Og så begynte jeg på litt karosseri arbeide igjen.

Mine splash-aprons manglet litt stål hist og her.

Bilde

Så nye finner ble laget.

Bilde

Og min hjemmelagde T-bolt kom i bruk.

Bilde

Og her mangler det noe!!

Bilde

Prøve å lage noe ut av denne!

Bilde

Tok litt mer på mine Splash-aprons.

Bilde

Egentlig ganske fornøyd med denne.

Bilde

Og med denne.

Bilde

Dette var så langt jeg kom i går og i dag. hehehe

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Ons 01. Jul 2015 11:47 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 11. Jun 2006 21:08
Innlegg: 251
Bosted: Buskerud
Hei Wolf, skjer det noe på Masteren? :)

_________________
Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Ons 01. Jul 2015 13:38 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 02. Okt 2006 12:04
Innlegg: 1031
Bosted: Holmestrand, Vestfold
Skal igang med å lage hengerfeste selv. Vet du hvordan reglene er for å lage det selv? Har leita litt etter ett feste uten bilmerke slått inn på plata. Et det står Datsun på blir jo liksom litt feil.. Ser jeg burde finne meg et mercedes feste, med Merc slått inn på plata slik som du bruker. Siden det står Mercury i fronten på bilen ;)

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Ons 01. Jul 2015 18:10 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7264
Bosted: Åsa
Charger440 skrev:
Hei Wolf, skjer det noe på Masteren? :)


Joda, det skjer litt hele tiden, men ikke så mye som jeg skulle ønske, da jeg jobber full tid nå.

Jeg har endret litt på motorstanden, og i stedet for de løse benene, som kunne justeres, (Og som jeg misstenker kunne miste feste, med etterfølgende katastrofe!) lagde jeg en cradle, og en alminnelig tverstiver. Bilder kommer av den senere, da jeg har glemt å ta de! hehehe

Men jeg fikk også begynt på radiatorrammen til standen.

Bilde

Vinkeljern, 4kant rør og litt mer 4kant rør, var alt som skulle til.

Bilde

Mulig at radiatoren er for tynn, men det finner jeg ut av, det var den største jeg hadde på lager, og dermed burde den kunne klare en lite 305.

Å feste den til standen er enkelt, bare inn med fire bolter, så sitter den som støpt.

Bilde

Mine splash aprons kommer langsomt men sikkert nærmere primer, men det er mye rust som sitter å ler av mig.

Bilde

Og den meget forsinkede bursdagsgave fra kona. (Skulle ønske at hun faktisk selv var kommet på det og hadde funnet ut av å kjøpe en slik til mig. men men.)
En helt ny tailpan til masteren. (curtesy of mister Husubæk)

Bilde

og et flott nytt fremre panser hengsel feste. (Også fra Frank!)

Bilde

Tailpanen passer forbløffende godt, og jeg ser at mitt øyemål ikke har vært helt dårlig.

Bilde

Nei, den gule linjen er bare en guide.

Bilde

Fikk også gjort litt med eksosen, den kommer også nærmere en løsning.

Bilde

Bilde

Og tenkte at jeg skulle teste radiatoren for små utettheter.

Bilde

Fylte den opp med vann.

Bilde

Og ventet, og sjekket.

Bilde

Kranen fikk litt X4, og litt massasje med en tang, så den kan åpnes lett.

Bilde

Og ser man etter på bildet, har jeg faktisk fanget en dråpe i fritt fall. Og det beviser at jeg har en 75 år gammel inkontinent radiator. pokkers.

Så jeg gikk fort videre til friskluft inntaket. det trenger til en kjærlig hånd, eller to.

måtte ligge på ryggen inne i bilen å demontere med flattrekker og skiftenøkkel, etter å ha smurt et utall av ganger.

Bilde

Ikke helt enkelt å få ut.

Bilde

Frem med drillen og boret til punktsveisninger.

Bilde

Og etter små 40 minutter (inkludert ladning av batteriet til drillen.) var den ute.

Bilde

Kommer til å kreve en del å få denne ren, misstenker at den aldri har sett rustbeskytter.

Bilde

Litt sveisejobb og fabrikasjon kreves.

Bilde

Bilde

Mengden av vann, jeg tappet ut av den lekkende radiator.

Bilde

Begynner å se lysere på fremtiden, vil bare ha den kjørbar i første omgang, så kommer det estetiske senere!

Bilde

Har så smått begynt å sandblåse rammen til friskluftinntaket. men det kommer til å ta litt tid, siden mitt sandblåsnings kabinett er veldig liten, og sikten ikke er så god inne i det. hehehe

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Wolf`s Garage
InnleggSkrevet: Ons 01. Jul 2015 19:20 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tir 30. Des 2008 05:37
Innlegg: 984
Bosted: Østre Toten - Lena
Like morro hver gang å følge med på tråden din .Bra jobba =D>

_________________
1968 Chevrolet Caprice 4 Dørs HT 455 Buick BB/400.
1966 Chevrolet Bel Air 4 Dørs stolpe 350/350.
1975 Chevrolet Impala 4 Dørs stolpe 305/350.
1975 Chevrolet Impala 4 Dørs HT Delebil!
1957 Ford Fairlane 500 2 Dørs HT 312Y block/Fordomatic.


Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1725 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96 ... 115  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support