AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 21. Aug 2026 14:31

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 06. Mai 2015 04:35 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Okey, har bare skumlest alt, men tenker det kan være greit å prøve å komme med en liten forenkla gjennomgang om hvordan Holley dobbelpumper fungerer.. det blir lettere for deg å forklare problemet da og sikrer at vi snakker samme språk når man kommer med råd...
Deler det opp i tre hoved nivåer av gasspådrag, siden hvor mye gass du gir bestemmer hvilken krets som er med på å gi luft og bensin.

Den har tre hovedkretser, som en etter en er med på å justere blandingen etterhvert som de introduseres for systemet.

1. Idle cirquit - Er i funksjon på det første 5% av gasspådraget. Blandingen justeres med blandingsskruene, men idle air bleed-iab (inkommende luft til bensin/luft-blandingen) og Idle Feed restrictor dysene er også med på å justere blandingsforholdet.
Som regel er 1<1 1/2 runde ut på tomgangsskruene (for blandingen ikke throttleblade åpningen) nok til å gi fin blanding på tomgang.
Jeg har endt opp med en ganske feit tomgang på mine biler for å unngå altfor stor rpm forskjell mellom park og drive. 12,5-13. Noe særlig magrere enn det så blir bilen veldig treig med å gå på tomgang og litt hårsår ift vær og temp på motoren.

2. Transition cirquit. Kan godt kalle den cruising kretsen. Er i funksjon fra ca 5-12% gasspådrag. (bemerkes at tomgangskretsen fortsatt er med men i liten grad og en veldig feit eller magert justert ) På min bil er transition kretsen i bruk fra ca 1300rpm til 2400 javn cruising.
Dette er en krets som på holley ikke er justerbar i særlig grad. Den er også ganske komplisert å ha med å gjøre, samtidig styrer den største delen av cruising-blandingen. Den er i bruk når man har mere gass enn idle cirquiten klarer å levere, og mindre gass enn at hoveddysene og powervalve begynner å mate. Den kan feites eller magres, men det er lite info om dette på nett og ganske komplisert. Og Holley gir selv ingen veiledning på dette.

Jeg har ikke forstått helt hvordan det henger sammen, skal være ærlig på det :)
Men av det jeg har forstått og lest og testa litt så kan jeg si at;

Blandingen styres av forholdet mellom IAB og IFR.
IFR størrelsen virker til å ha størst innvirkning på blandingsforholdet. Gjør man hullet mindre blir det mindre bensin i "mikseren" og både tomgang og transition kretsen blir magrere. Dette påvirker i liten grad fullgass.

IAB virker til å mest å si ift hvor stor transition kretsen skal være. Hvor langt opp i rpm den skal være med under cruising/javn belastning.

Gjør du iab større kommer det mer luft inn og transition kretsen blir utvidet til å funke litt høyere opp i turtall enn med mindre iab. Men selve bensinblandingen er forsåvidt ikke rørt, det er luftblandingen som justeres med iab, og når den får mere luft så varer transition kretsen lenger i pådrag og oppover i rpm. Men siden den nå varer lenger og bensinmengden forsåvidt er relativt konstant så vil den bli litt magrere oppimot overgangen til hoveddysekretsen. Kretsen blir litt magrere på toppen fordi man tilfører litt mer luft. Det er et vanlig problem at transition kretsen er ganske feit på lavt turtall, ca 1200rpm og at den magres ut oppover i turtallet. Så blandingen er dessverre ikke så konstant og man må prøve å finne en ok middelvei.

Håper noen av dette var forståelig, er ikke så lett å prøve å forklare noe man såvidt forstår selv hehe.

3. Hoveddyser

Disse kommer inn etter at transition kretsen har gjort sitt. Hos meg ca 2400 rpm. ca 13% og er med til 100% gass.

Primærdysene kommer først, deretter sekundærdysene på ca 50% gassåpning begynner sekundærene å åpne.

Powervalve

Ved akselerasjon og mere gass enn 12-13% er hoveddysene igang og klemmer man nok til synker vakum i innsuget og powervalven skal åpne og hjelpe primærdysene til å bli enda feitere. Powervalve tilsvarer ca 8 dysestørrelser. Dette er grunnen til at primærdysene som oftest ligger ca 8 dysestørrelser under sekundædysene.

Power valven er ikke i bruk på tomgang eller transition kretsen, er kun i bruk sammen med hoveddysene og ved såpass stort gasspådrag at man har mindre vakum i innsuget enn det powervalvens rating tilsier.

Hvorfor finnes så powervalve ?

Jo for atter hvis ikke måtte primærdysene vært store, og overgangen fra transition kretsen til hoveddyser på cruising ville vært veldig stor. Og ville ført til meget feit blanding på lett cruising opp mot 3000rpm. Den er der for å på en effektivt måte feite opp blandinga etterhvert som motoren jobber hardere. Lett cruising tåler masse tenning og skikkelig mager blanding, jeg har kjørt 16-17:1 afr på lett cruising uten noe fusk. Men full gass blei for mager så måtte gi opp det prosjektet... Fikk lyst på EFI.

Akspumpe

Kjapt om akspumpe systemet. Når man smukker gassen kjapt i bunn så strømmer det på med luft inn i motoren, det er masse vakum og motoren tar til seg masse luft asap. Spjeldene blir jo helt åpne og vakumet synker i innsuget. Bensin er tyngre enn luft og må ha hjelp av lufta i boosterne for å dras in i motoren. Dette tar litt lenger tid enn lufta. Derfor blir den første blandinga veldig mager. For å hjelpe på dette har man akspumpe systemet som squirter en stråle bensin akkurat når man beveger gassen.

Aks pumpesystemet styres av plastkammen på spjeldakslingen, her får man kjøpt forskjellige kit for å tilpasse forskjellige motorer sine behov.

Fra akspumpa går bensina innom en dyse på vei ut, denne er laga for å forstøve bensinblandinga og for å gi et jevnere trykk på vei inn i motoren. Kalles squirtere,

Mengden bensin som skal inn i motoren og på hvilket tidspunkt styres av plastkammen,

Hvor fort denne bensinen skal gis til motoren styres av størrelsen på squirterne. For store squirtere og motoren får først skikkelig feit blanding så mager og så kommer bensina fra hoveddysene. For små squirtere så går motoren magert først og så blir den kjempefeit siden hoveddysene rekker å komme igang før bensina er ferdig med å sprute ut av squirterne.

For å feilsøke og justere forgassere må man først identifisere hvilke kretser som er i bruk på de aktuelle gassåpningen.

Powervalve feks, er ikke med på tomgang, den er ikke med i transition kretsen og den er heller ikke med i hoveddysekretsen før man har såpass mye pådrag at vakumet er under powervalvens rating.

Hoveddyser er heller ikke med på tomgang.

Tomgangskretsen er kun minimalt med over 1200rpm og mindre og mindre etterhvert som turtallet øker.

Transition kretsen er kun minimalt med over ca 2-2800rpm og mindre og mindre etterhvert som turtall øker.

Sekundærdysene har først noe for seg over 50% gass, derfor er det heller ingen powervalve i sekundærene. Det hadde vært helt meningsløst, for har man over 50% gass så akselerer man og da blir powervalve overflødig og derfor skal sekundærene ha ca 8 størrelser større dyser enn primærdyser. For at alle sylindre skal få så lik blanding som mulig. En afr måler gir bare et snitt av alle sylindrene, så noen sylindre kan gå veldig magert mens andre går veldig fett om det er for stort avvik mellom primær og sekundærdyser. Ta utgangspunkt i orignaldysing og beveg deg feitere eller magrere både foran og bak samtidig.

Det er gøy med gassere, skal man få noe ut av denne feilsøkingen/justeringen så er det kjekt å vite prinsippene ;)
Hvis noen vil ha dette som en sticky så er det bare å si fra, så skal jeg prøve å reinskrive litt.

Sånn hva var spørsmålet igjen hehe ?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 06. Mai 2015 18:06 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Se der var det et ganske bra svar på hvordan Holley fungerer, supert! Det er vel ikke så langt i fra slik jeg har begynt å forstå den selv etter litt lesing, så problemet er vel terminologiene :p
Burde absolutt vært skilt ut og laget sticky sånn som tråden om tenning og HEI-fordeler.

Tja, problemet jeg har nå er fet tomgang, men må nok bare justere på nytt, men har 11.5-12.1 ca på tomgangen, men det er med skruene i alle fire hjørnene skrudd bare nesten en halv ut i fra helt inne.
En til halvannen omdreining på skruene ut (som standard), så drukner motoren totalt, ryker svart og går med 8-9 i AFR. Gir jeg gass da, så drukner den og stopper.
Spjeldene er som fra fabrikk, iallefall sekundærspjeldet, primærspjeldet er nesten helt lukket, så transition slot er omtrent kvadratisk, tomgang på 6-700 og manuell kasse, så slipper og tenke på det. 11-12 grader initiell tenning.
Ikke sikkert jeg har fått med meg andre metoder på å magre den på tomgang, men sålangt har jeg bare skrudd inn skruene..

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 06. Mai 2015 23:50 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Høres fint ut. 11.5-12:1 på tomgang er ganske streit det assa.
Viktig at alle står helt likt. Og det er ganske sjokkerende å finne ut hvor mye en kvart runde har å si på a/f ratioen.
Hvordan er blandingen når du kjører helt jevn belastning og 1500rpm?
Da er du ganske midt i transition kretsen og 14-15:1 er ganske topp, kan kanskje tåle litt magrere også. Men du er feit på tomgang så transition kretsen er kanskje ganske feit også? Den bruker samme IFR tomgangskretsen.

Jeg syns 11 i tenning initial høres litt lite ut, har du full manifold vakum?
Hva skjer med tenningen når du setter på det? Hvor høyt går den opp? Og øker motoren i turtall?

Kan ligge noe der ift hvorfor du må magre ut så mye på tomgang, kanskje?

Skru heller ned sekundærspjeldene istedet for primær spjeldene. Har blitt anbefalt det selv ihvertfall.

Er bare tomgangskruene man bruker ja for å magre ut. Det er mulig å legge en restriksjon i IFR dysa, men da vil du også magre ut transition kretsen og det er kanskje ikke heldig hvis du allerede er mager der.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 07. Mai 2015 16:53 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

1500 på flatmarka er jeg ca på 13.5 og hoppende omkring der. -14-16 i vakum.

Har full manifold vakum på fordeleren, kjører tenningsboks (6AL-2 programmable) da jeg ikke fikk HEI-fordeleren til å slutte og banke, og jeg fikk teste boksen hvorpå den sluttet og banke umiddelbart, kjører dog coilen som stod i HEI-en, en summit 65kV sak.
HEI-fordeleren er ellers låst i vektene, men har ca 15 grader ekstra på vakumen, om den ikke er helt låst, det har jeg glemt og sjekke, siden når jeg tenker over det, så flyr ikke turtallet opp så mye når jeg koblet den til. Skal jeg ut og sjekke nå egentlig.

Motor er ellers 355 med portede 305-topper med større ventiler. 11.7:1 og Howards 112571-12 kam. .455/465 løft, 269/279 duration.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 07. Mai 2015 17:17 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Hvis jeg forstår deg riktig har du 11grader i fortenning på fullgass over 3000rpm. "Låst tenning på 11".
Det høres ekstremt lite ut. Sbc har som oftest best effekt rundt 34-36.
Men den kompen er jo fryktelig heftig også da!
Her må du vel tak bruk alle triksa i boka for å unngå tenningsbank tenker jeg ja!
- feit wot blanding
- litt lav tenning
- 99oktan

Jeg hadde tatt en runde og satt opp tenninga litt annerledes tror jeg og heller gått tilbake til forgasserjusteringene seinere.

Tror jeg hadde lagt meg på 11:1 på fullgass, kanskje litt lavere til og med.
Og så testa fullgass tenning uten noe vakum. Sett hvor mye den tåler på full gass før det banker.
Er masse effekt som blir borte om du ligger på 11 i tenning på fullgass.

Vet ikke hva du har prøvd jeg men jeg hadde nok prøvd å sette opp tenninga med 15 i initial,
30 total og 15ekstra med full manifold vakum.
Da vil du ha 30 på tomgang, og 30 på fullgass, og 45 på mild belastning, kanskje prøve med 10 grader på vakumen også hvis det blir litt mye..

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 07. Mai 2015 17:23 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Neinei, har 36 grader fullt ut ved 3000 RPM. Tenningsboksen justerer det, HEI-fordeleren er låst, det var slik jeg mente å skrive det iallefall.. Tenningsboksen er satt opp med akkurat samme kurve som HEI-fordeleren var satt opp med, dvs, ganske standard.
11 grader på tomgang.

98 oktan nå går unna så det suser det uten tenningsbank, begynner å bli en sinna jævel nå :)

Når jeg startet tråden så hadde jeg en "bogging", altså "lean condition" når jeg lå og cruiset på flatmarka i 1500 rpm, men det hjalp med større primærdyser.

Og nå som du egentlig bekrefter at de tallene jeg har i AFR er ok, så er jeg nok på riktig vei. Bortsett fra litt misforståelse rundt tenning da, men det riktige står over i dette innlegget.
Akkurat nå så er litt problemet akspumpene, det smeller litt når jeg brått gir gass i litt tungt gir, så har vel muligens for små dyser der, eventuelt kam..

Den er veldig tørst da, er vel også det jeg tenker, men sånn er det vel med en sånn oppsatt motor :p

På sikt vurderer jeg andre topper og senke komp til 10.5-10.7:1 deromkring med noen 195-topper. Noen formening om det? Har +.125 stempler, eller negativt blir det vel. Fjelltopper på stempla er det iallefall. Toppene nå har 58cc kammer.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 08. Mai 2015 02:52 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Aha ! Ja det forklarer saken. Da høres tenninga di plutselig midt i blinken ut ;) Hvis du klarer å få total pluss vakum tenning til å krype over 50 grader uten tenningsbank så kan det være veldig gunstig for forbruket.
Ingen vil tro hvor mye det hjalp på 502´n min å gå fra 48 til 54 grader fortenning. Men jeg forandra ingenting annet og forbruket gikk ned.

Tja ang topper, hvis du har fått høykompen til å funke og er fornøyd så låter ingenting kulere enn høykomp i min bok ;)
Hvis du er ute etter effekt så er moderne alutopper sikkert hundre ganger bedre en 305 toppene. Men jeg kjører egenporta 416 topper på 350 selv om dagen og er meget imponert. Går bedre enn jeg hade trudd. Ville gjort det for effektøkninga men ikke for å få ned kompen nå som du har fått det til å fungere.
Har 11.2 på 502´n og det funker veldig bra, skulle gått høyere hadde jeg visst det kom til å funke så bra..

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 08. Mai 2015 06:59 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Skal se over vakumet og få kontroll på det, jeg så jeg hadde låst ute hele vakumen også da jeg lagde en limiter til den, så jeg har den helt justerbar nå iallefall.

Den låter helt utrolig sinna ut den motoren, har litt for åpen eksos også kanskje, men den snærrer helt sinnsykt. Lyden er helt rå, og det er alltid det jeg får tilbakemeldinger på, hehe :)
Mer effekt drar jo med seg ennå mer, og for min del så er det alltid å tyne ut det siste lille, går det, så skal det, og det blir fort kostbart har jeg merket :p
Men nå er bunndelen og alt rundt satt opp med ganske gromme deler så.

Nei, egentlig så er det vel å få det jeg har til å funke best, og bli brukbart det som er målet, få mest fornuftig forbruk og effekt ut av det jeg har. Lite vits å ha en bil stående i garasjen fordi den sluker tusenlapper når man bruker den :p Skal brukes!

Er 416-topper jeg har også, porta, men ikke jeg som har gjort det. 1.6 og 2.02 ventiler.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 08. Mai 2015 10:32 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Kult !! Fin holdning å maksimere det man har før man oppgraderer. Har du video av bilen ? Blei reint nysgjerrig på lyden ;)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 08. Mai 2015 10:41 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Sendt deg pm :D

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2