AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 21. Aug 2026 04:45

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: lurer litt på alu topper
InnleggSkrevet: Man 06. Apr 2015 17:39 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei!
Jeg har en 350 med 383 stroker kit. Nå virker det som ventiltettningene har tatt kveld siden det er litt olje på pluggene samt at de har kokset. Den ryker også litt. Ventiltettningene ser orginale ut. Har komp testet den og det virker ikke som det er gjennomslag i motoren. Vi målte den til 13 i komp, dette virker jo sinnsykt mye??
Benket bilen til 291hk og 425nm med grovjustert tenning på 8 grader fortenning om jeg husker rett.

Kjenner ikke til detaljene i motoren, ble bare fortalt det var 350 med stroker kit når jeg kjøpte den. Det er en 4boltet blokk med musse pigg topper på og holley forgasser. Rollevipper er det også, så virker som et solid og godt bygg, eneste er ventiltettningene som er noe skit...
Jeg lurer litt på å invistere i alu topper for har en mistanke om at ståltoppene kan bli litt varme siden noen ganger når jeg skrur av tenningen så ettertenner den et par ganger, Og kanskje få litt mer utav den.
Jeg har sett litt rundt på summit og det er så sinnsykt mye å velge mellom. Hvordan finner jeg ut hvilke topper jeg trenger?
Hvor stort forbrenningskammer og alt dette her ? Hvilke ventiler jeg trenger?
Setter stor pris på tilbakemeldinger!

Prosjekt tråd: http://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=21394

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 08. Apr 2015 06:58 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Hei,
13 i komp høres mye ut og kan nok ikke være riktig. Hvordan sjekket du dette? Sikker på at det ikke er psi du måler? Det blir noe annt enn kompforhold.
mussepigg topper fra 60 tallet hadde som regel 64cc brennkammer. Sjekk ved å se på nr på toppene. Mest sannsynlig har du flatt topp stempler uten nedsenkning også. Dette gir ca 10.5:1 i komp avhengig av topp pakning og dekk-klaring med 3.75 i slag som du har.

Med alutopper vil du få som nevnt bedre varmetap (selv om dette reguleres med varmeverdi i pluggene) + en haug andre fordeler. Så det er å annbefale!

Nå er det sånn at når man skal bestemme motordeler bør/må man vite masse ting om motoren først.
Du bør bestemme deg for bruk og effektuttak og ikke minst budgett.
Du bør vite kamtype og komp før du velger topper... eventuelt satse på at det går bra å kun bytte topper ;-) ev støtstenger for å få riktig lengde..

Selvanntenning kan komme av sot som gløder i forbrenningrom. Høres jo ut som dette er problemet hos deg.

Håper dette noe kjedelige svaret hjelper deg på vei..

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 08. Apr 2015 13:38 
Avlogget
Rookie
Rookie

takker for svar !

Målte komp med måler fra biltema. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000016979/
Denn Måler i kg/cm², men vet jo ikke hvor nøyaktig den er.

Skal se om jeg finner nr på toppene, hvor står disse somregel ? og hvor kan jeg finne utav hva nr betyr ?

Jeg skal også få lånt meg et kamera til å se inn i toppen og se hvordan stempelet ser ut.
Jeg har lyst å bestille deler før jeg skrur toppene av siden det er første sesongen som jeg får bruke bilen og har lyst til å bruke den mest mulig.

Jeg vet heller ikke hvilken kam jeg har, men den er vertfall ikke orginal.

Bilen blir brukt mest til cruising og kanskje litt langkjøring på treff, men vil også bli brukt til hærjing og drag.

Tenker kanskje å bytte ventilteningene for denne sesongen og så se litt på hva deler som er i den. Så bestille nye deler til neste sesong og bygge om til alu topper da.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 08. Apr 2015 17:34 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Det der er en kompresjonsmåler. Den måler trykk i sylinderen. Altså den dynamiske kompresjonen. Gjerne rundt 120-220psi. Den sier ikke at kompen er 13:1. Det er den statiske kompen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 08. Apr 2015 19:10 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hva brukes til å måle kompen da? Kan det regnes ut ?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 08. Apr 2015 20:58 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Det er et regnestykke.
Cc i kamrene på toppene.
Dome el dish på stempler inkl ventilutsparinger.
Høyden på stempler i blokka
Tykkelse på toppakning
Borring
Slaglengde

Finnes kalkulatorer på nett for å regne ut.
Toppene må av for å måle.

Sylindertrykk (som man måler med kompresjonstester) gir en indikasjon. 120-150 lav komp/170-220psi høy komp, men det avhenger av kammen også. Har man stor kam blir sylindertrykket mindre.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 08. Apr 2015 21:07 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Ja. Den må regnes ut. Men da må du vite type stempler (cc i stempler), topp-pakning tykkelse, dekk klaring, eksakt borring og slag. Finnes kalkulatorer på nett. Bla en enkel på simmit.

Tror du hadde blitt fornøyd med et par 195cc topper med 64cc forbrenningskammer.
Husk på at etter topp bytte må du dyse forgasser og justere tenning for best resultat.

Lurt å ikke å begynne å demontere topper nå ja. Men litt jobb å skifte tettinger når toppene er på.
Du bør sette trykkluft i sylinderen du bytter på så ikke ventilen detter ned. ;-)

Lag en prosjektet-tråd da vel.. så kan du legge ut litt bilder osv så skal vi hjelpe..

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 08. Apr 2015 21:11 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Ser ut som du har rundt 190 psi som er helt ok.
Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 09. Apr 2015 00:19 
Avlogget
Rookie
Rookie

Okei, da har jeg misforstått angående måling av komp og dette her. Hehe da er det avklart.

Hva ville dere gjort hvis dere skulle skiftet tetningene ? Av med toppene eller gjort det mens de står på ? Har ikke skrudd så mye på motor før så dette blir nytt for meg så er greit å høre litt rundt :D
Vil det eventuelt være skadelig og kjørt uten og skifte tetningene denne sesongen ? Blir vel mye koksing og forbruk på olje og plugger?

Har forresten en "prosjekt tråd" --->http://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=21394

Takker nok engang for svar :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 09. Apr 2015 00:29 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Du kan sikkert fint kjøre en sesong eller to til. Men det er ganske kurant å skifte de med toppene på.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 09. Apr 2015 01:34 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Kjøp en nippel med "pluggjenger" for å skru inn i tennplugghullet og sett trykkluft på. Og så et verktøy for å klemme ned ventilen. Når du har dette er det egentlig ganske grei skuring å bytte ventiltetninger.

Mussepigg toppene var kule på 60-tallet. Ikke så kule nå lenger, selv om folk tror de er gull verdt.
Selv de billigste alutoppene du kan få tak i flower bedre enn disse...

Ang ettertenninga, å bytte til alu vil sikkert hjelpe litt, sammen med veldig mye bedre performance :)
Det største problemet med ettertenning er som oftest: for lav tenning på tomgang (fører til altfor høy temp), for høy åpning på spjeldene i forgasser - for å få motoren til å gå på tomgang med lav tenning. Du kan lese tråden ang tenning, tror den ligger under motor.

I hovedsak tror jeg du hadde løst ettertenninga di med å bytte til fullmanifold vakum, og skru ned spjeldene til forgasseren.
8 grader fortenning sier ikke så mye, det er jo på 3500rpm - 6000rpm som er interessant. Hvis motoren hadde 291hk med 8 grader full tenning så kan jeg love deg at du helt sikkert har et par hundre hk til gode hehe. Men regner med du ikke har låst tenninga på 8grader.

Bare spør ivei om det er noe du lurer på så skal vi prøve å få veileda ang tenningsjusteringa. Det er litt knot, men ikke rakettforskning.

Ang topper så finnes det masse gromt. Afr, Brodix, Dart, Edelbrock er alle gode merke (kjenner ikke Dart så godt men har ok inntrykk, Edelbrock begynner å bli litt gamle og det er lite snakk om dem for tida).

Gå for 64cc kamre, det blir sikkert ok komp med 383. Tror museepigg toppene også er 64cc så det blir samma kompen. Ligger stempla langt nedi blokka kan du kjøpe litt tynnere toppakning. 0.040" er ganske ideell avstand mellom topper og stempel. Hvor langt nedi stempla er måler du med toppene av.
195cc intake runners med minimum 2.02 inssugsventiler og et hydraulisk rullekam oppsett så blir det et skikkelig gromt oppsett.
Masse komp, masse topper og masse kam :)) Blir fin og vass gange og morsom motor å kjøre :)

Det viktigste når du skal velge topper og kam er å ta en titt i lommeboka, finn ut hvor mye du har å bruke først og post hele komboen din av motor deler fra gasser til enden på eksosen så kan vi profesjonelle internettforum eksperter krangle litt hahaha. (Selvironi-alarm)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 09. Apr 2015 10:39 
Avlogget
Rookie
Rookie

Okei, får leke litt mer med tenning. Når den sto i benken så fikk vi 30hk mer bare med en justering, men hadde ikke tid til så mange målinger. Sitter og vurderer og bygge om til MSD 6al2 tenningsboks som jeg har hørt mye godt om.

Fant noen topper på summit, http://www.summitracing.com/int/parts/tfs-30410006-m64/overview/make/chevrolet

Hvordan vet jeg at kammen min vil funke greit med for eksempel disse toppene som jeg linket til? Må jeg kjøpe ny kam som passer til disse?
Har forbrenningskammer formen noe å si? Eller passer alt om en annen ? Justerer dette me topp pakkningen kanskje ?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 09. Apr 2015 12:31 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Kjøp deg heller en godt oppsatt HEI fordeler. Og bruk pengene du sparte på no gøy ;)

Så sant du ikke har dome på stemplene (ganske uvanlig) så passer alt av forbrenningskamre.
For å få utnytta delene du har 100% så bør du bytte kam mest sannsynlig.
Er uansett flott å ha et oppsett som matcher hverandre og kammen er et viktig ledd.

"Enda" kjenner nok til trickflow toppene bedre enn meg.
Som et budget alternativ ville jeg gått for vortec eller 195cc Promaxx, evt dart 200cc jerntopper.
Skal du bruke litt penger og kjøpe kvalitet så er afr langt bedre.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 11. Apr 2015 00:50 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

195cc er nok riktig størrelse ja. Har trickflow topper på min, men aldri testet noe annet.
Valgte de på grunnlag av omdømme. Men tror det er lite forskjell egentlig...
Jeg har slitt med tikkelyd fra hydrauliske løftere med de toppene uten at jeg eller noen andre vei/fant ut helt hvorfor.
Byttet til roller og problem løst.

Bremset 460 hk og 640Nm med 383 og mild roller så de er gode for 500hk ihvertfall.
Og da ikke skryte hester på puben :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 11. Apr 2015 09:53 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Kjøpte mine AFR 195, roller kam, pluss endel annet gjennom LewisRacingengines USA. Bare positivt å si om han (går an å forhandle litt på pris). Han kan komme med anbefalinger om motoroppsettet, kam etc. utfra hva du har tenkt å bruke motoren til.
Fikk shimsa opp ventilfjærene for rollerkam, og skifta til 7/16 studs i toppene.
Det jeg ikke tenkte på var plass til pluggene, straight eller angle for pluggene, og hvilke headers som var best å bruke. Har straight, og kjøpte Hedman headers, fikk problem med syl 5, og måtte "lage" plass. Ikke uvanlig at det blir for trangt.
Hvis du kjøper for store topper mister du torque, men får bedre effekt på høyt turtall. Store topper fungerer ikke så godt til cruising, bruker mer bensin, men fungerer godt på stripa.
195 topper på en 383 er "litt" mye til cruising, men gir litt igjen på stripa, med 210 topper setter du opp motoren for stripa.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 37 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet