Motoren har fått lov å vente, mens jeg jobber r..a av mig! hehehe
Men det gir penge i kassen til slutt (forhåbentlig!) hehehe
Men i dag fikk jeg lov til å boltre mig litt ute.
Så jeg begynte å takle et problem som jeg har hatt et stykke tid. nemlig montering av bremsebraket, booster og master sylinder.
Og selv om jeg ville ha elsket å ha det gjemt unner dashen, må det bli neste gang.
Så ut i motorrommet med booster å master.
Har dessverre ikke bilder av begynnelsen, da jeg faktisk hadde glemt alt om kamera og bilder i solsteika.
Men aner ikke hvilken bil delene kommer fra. skal finne svar på det senere.
Men Boosteren, og masteren ble vinklet opp over og gikk rett i panseret, og bremsepedalen kunne trykkes 2 cm ned. hvilket ikke er helt nok.

Så jeg kappet ut en bit av torpedoen i ca samme størrelse som braketten og boosteren, og vinklet den innover i bilen og boltet braket og booster fast. og flyttet litt frem å tilbake på fliken av metall, til jeg var fornøyd med vinkelen!

Etter litt snakk frem å tilbake med mig selv om å fjerne fliken helt, å hellere lage en ny plate til forsterking, med bremsepedalen og boosteren montert i den.

Så litt 2 mm plate ble plukket frem og tilpasset unne under dashen.

Braket i samme ståltykkelse.

Og slik ser det ut i begynnelsen.

Torpedo forsterkning, holdes på plass av sveisetangen, så jeg kan markere alle hullene.

Markert.

Huller.
Er 9 bolte nok, eller skulle man bruke et par til??

Jaja, jeg er lat, og sveiset boltene fast.

Og punktet braketten på.

så da ble det slik.

Og plutselig ble vinkelen mye bedre!

Og allerede her oppsto den første bekymringen, vil den klarere pansersiden?

Men her var det bra, og god vandring på pedalen.

Her må jeg lage et ankerpunkt, så bremsene er forankret i tverstiveren som går under dashen.

Og så ble min bekymring for stor, og jeg måtte hente nesestykket og panseret, og sikre mig at alt passet innen jeg gikk lengre!
Og det gjorde det.

Det er faktisk forbløffende god klaring!

Så da begynner vi å bukke bremserør igjen, slik jeg kan få de ned hvor jeg vil ha fordeleren!

Fordeleren ble vasket, sandblåst, vasket igjen, preppet, og lakkert svart.

Med toppen av bremserørene på plass, sjekket jeg igjen klaringen til pansersiden, og den var akkurat passe.

Jeg må si, at jeg med vilje har skeiv montert nesestykket på bilen, slik jeg har for lite klaring nå. Når nesestykket sitter på rette plass, får jeg et par cm mer!

Siden det vil være litt vibrasjon mellom karosseriet og rammen, må det en loop til i bremserøret, så det kan bevege sig litt, uten å bli utsatt for metalltretthet.

Ikke plass til å bolte fordeleren rett i ramma, så en braket måtte lages.

Det tok jeg altså ikke bilder av, men det er bare en 2mm plate med 2 huller, og avrundede hjørner.
Når jeg skal plukke karosseriet av neste gang, skal jeg lage et par huller til, og bolte den fast!

Men det viser sig at jeg også må skifte det bakre bremserøret. Hele bremsesystemet er basert på amerikansk bil, og røret jeg har lagt ut bak er 5mm. og det er for lite, det skal være 6mm, ellers passer det ikke i niplene jeg har liggende. hehehe
Så karosseriet må av en gang til (Minst) og jeg må på jobb i morgen, kanskje jeg kan ta et par timer etter maten i morgen. hehehe