AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 31. Mai 2026 01:29

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn 22. Mar 2015 14:10 
Avlogget
Rookie
Rookie

Jeg har en 1954 mod Cadillac som er ombygd til elektronisk tenning. Jeg har hatt ute motoren og overhalt den og satt den inn i bilen, men da jeg kom så langt at det var tid for oppstart justerte jeg tenningen manuelt. Det vil si å sette motoren på tenningsmerket med syl.1 for tenning og med tenning på og tennplugg ute og gjengeparti til gods(-) dreiet jeg fordeleren til det ble gnist. Satte fast fordeleren og skulle prøve og starte men den gang ei :( . Har satt samtlige ledninger slik de satt før demontering på coil og fordeler men den vil ikke starte. Har sjekket om det er gnist på pluggene når den tørnes på startmotor med tenning på, men det er ikke gnist. Har prøvd å skifte til ny coil men det ble ikke noe bedre.
Jeg lurer på om det er noen som vet om eller har ett koblingsskjema på dette? har ikke papirer på dette selv da det var montert da jeg kjøpte bilen.
Er det noen som vet om det er noen metode for og sjekke om pic-up`en er iorden? Den er av Petronix type men mer vet jeg ikke :?
Jeg vet det blir mye og mange spørsmål men er av den formening at det er ingen som har forspurt seg her i verden :)
Håper at de er noen som kan hjelpe meg og vet noe om dette da jeg selv har lite erfaring med det :lol:

Hilsen en lykkelig Cadillac-eier

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 23. Mar 2015 17:29 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

hei, sitter det det forkoblingsmotstand på pluss sida til coilen? da bør du ha ca 12v inn på coil mens du kjører den på starteren. og ca 6v kun med med tenning på. mulig du kan ha montert noe feil der, eller at den er defekt. :)
kontroller spenning inn på coil da du kjører på starter så finner du ut det. :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 24. Mar 2015 21:10 
Avlogget
Get going
Get going

Har du sjekket:
Om det er spenning på Coilen/fordeleren med Tenning på.
Du må også måle, når du kinner på starteren.
Di med forkoblingsmotstand, har 2stk. +12v tilførsler
i fra Tenningsnøkkel.
En på hver side av forkobblingsmotstanden.
Der du har +12v direkte på Coilen når di kjinner,
og +12v gjennom motstanden når den sviver.

Joda

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 25. Mar 2015 20:23 
Avlogget
Rookie
Rookie

Heisann.
Takk for de svarene som dere har sendt inn. Har sjekke litt rundt dette som dere skriver og finner ut at det er 12v med tenning på inn på formotstanden men det er også 12v inn på coil( etter motstanden). Nå er dette en coil fra biltema, er ikke sikker på hvor bra kvalitet det er på disse produktene....
Har laget meg en starknapp som jeg bruker under panseret for å kunne kjinne motor uten og bruke nøkkelen. Når jeg kjinner med tenning på og mæler spenning samtidig får jeg ca 9v på de samme plassene som jeg har 12v uten kjinning men med tenning på..
Vet ikke om dette høres normalt ut eller... :roll: ?
Har sett litt i koblingsskjemaet som er til denne bilen og der går det en ledning fra innslaget og til motstanden, denne har spenning når jeg kjinner motoren og kun da. Lurer på om denne er som en sikkerhet på en måte under oppstart eller?
Men jeg har kommet frem til at jeg må bestille ett nytt kit for og bygge om til elektronisk tenning, eller rettere sagt det er bestilt så jeg er spent på hvordan dette blir. Setter veldig stor pris på dere som engasjerer dere i mine problemer, atter takk skal dere ha :D .

Hilsen en lykkelig Cadillac-eier.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 26. Mar 2015 01:38 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Du finner koblingsjemaer på Petronix sine sider.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 06. Apr 2015 19:56 
Avlogget
Rookie
Rookie

Har brukt en del av påsken til og spekulere på dette problemet, var også inne på nettsiden til de som forhandler dette og der fant jeg koblingsskjema som du skrev i innlegget over. Der ser jeg at det nok mest sannsynlig har vært koblet feil fra starten, men venter som sagt på ett nytt kit så vi får se da :D
Takker for svarene så langt.

Hilsen en lykkelig Cadillac-eier.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet