AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Jun 2026 05:19

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: "idle solenoid" hva er det ?
InnleggSkrevet: Ons 28. Nov 2007 21:08 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 18. Sep 2007 16:05
Innlegg: 311
Bosted: ørland
sitter med koplingsskjema til 68 pontiac og prøver å få anlegget tilbake til iallefall tilnærmet original stand. Og har da 2 spørsmål:
På skjemaet er det en enhet som er benevnet "idle solenoid", ifølge skjemaet er den bare forbundet med sikringsboksen, og skal ha strøm når tenningen er "on". De fleste ledningene er kappet i sikringsboksen, så jeg har ingen ledninger å følge. Noen som hvet hva idle solenoid er?

spørsmål2: Sitter en ACCEL super coil i bilen, fra + terminalen går det en ledning til en liten boks(ca 1X3cm) festet på torpedoveggen, på den står det 2,2 microF. Står ikke noe om noe slikt i manualen. Noen teorier hvorfor den står der? (det går ingen ledninger ut fra boksen igjen)

:?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 28. Nov 2007 21:15 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 23:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
tomgangs solenoid (idle) sitter plassert under gassarmen på forgasseren

andre høres ut som en duppedings som gjør at du ikke får rare lyder i radioen din ;-) motstand


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 28. Nov 2007 21:19 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
spørsmål 2:
boksen du beskriver der er en kondensator.

skal glatte ut spenningspulser i den lavspente delen av tenningssystemet, hvis jeg ikke tar helt feil


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 29. Nov 2007 14:09 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 18. Sep 2007 16:05
Innlegg: 311
Bosted: ørland
takk for responsen.
Kan ikke se noe slikt på forgasseren min, men det er vel fordi den ikke er original. Skjønner at det har noe med tomgangen å gjøre, men hva er den egentlig godt for? (så har jeg lært noe i dag også)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 29. Nov 2007 16:14 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 20. Nov 2007 13:49
Innlegg: 225
frankie skrev:
takk for responsen.
Kan ikke se noe slikt på forgasseren min, men det er vel fordi den ikke er original. Skjønner at det har noe med tomgangen å gjøre, men hva er den egentlig godt for? (så har jeg lært noe i dag også)


Den lille dingsen er en Kondensator ja, men den er der for å fjerne støy!
Vanligvis er denne koblet over stiften!
Kan være di har satt en over Coilen også.

Men vanligvis er det jo koblet en motstand i serie med +èn på Coilen.
Dette for å dempe spenningen på Coilen, så den ikke blir svidd.
Denne motstanden blir forbikoblet i starteøyeblikket for å gi Kraftigere gnist!

_________________
Jada=Mc2


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 29. Nov 2007 19:06 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
Kondensatoren fjærner endel støy ja, som er forårsaket av overspenninger. Men det at den demper disse spenningene gjør også at man unngår gnistdannelse over stiften.

noe som i sin tur forlenger stiftens levetid.

for å være skikkelig pirkete på det..


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 29. Nov 2007 21:02 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 23:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
tomgangs solenoid virker slik. Når du slår på tenninga aktiviseres den og gasspjella åpnes slik at du får tomgang. Når du slår av tennning stenger spjella helt(pga solenoiden) slik at motoren ikke kan gå etterpå pga varme eller slikt (ettertenning).
Trenger du dette nja...


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 29. Nov 2007 23:43 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 18. Sep 2007 16:05
Innlegg: 311
Bosted: ørland
Sitat:
tomgangs solenoid virker slik. Når du slår på tenninga aktiviseres den og gasspjella åpnes slik at du får tomgang. Når du slår av tennning stenger spjella helt(pga solenoiden) slik at motoren ikke kan gå etterpå pga varme eller slikt (ettertenning).
Trenger du dette nja...

Kan jo sikkert være greit at det virker, men kan som sagt ikke se at det er noen kontakt for dette på forgasseren min(holley), skal se om jeg greier å skaffe manualen for den, og se om det står noe der.


Men så var det en annen ting: på koblingskjemaet er det "down-shift switch" og "down-shift solenoid", dette har vel med det vi på norsk kaller "kick down" å gjøre. Har lett litt på nettet, og hvis jeg har forstått dette riktig så er down-shift switch, bryteren som sitter på gasspedalen(hos meg iallefall), når gassen presses helt inn går det strøm til solenoid'en som sitter på girkassen, og sørger for at kassen girer ned.(håper jeg ikke var helt på jordet her). Nå er det koblet slik at det går fra solenoiden til bryteren på pedalen og derfra rett til jord, men det virker da helt meningsløst? Etter koblingskjemaet så skal jo solenoiden ha strøm.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 30. Nov 2007 14:58 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 23:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
Riktig det Frankie den skal ha strøm. Er nok bare en som har tullet litt der.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 07. Jan 2008 22:55 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 31. Jan 2006 21:15
Innlegg: 257
Bosted: Sunnmøre
frankie skrev:
Sitat:
tomgangs solenoid virker slik. Når du slår på tenninga aktiviseres den og gasspjella åpnes slik at du får tomgang. Når du slår av tennning stenger spjella helt(pga solenoiden) slik at motoren ikke kan gå etterpå pga varme eller slikt (ettertenning).
Trenger du dette nja...

Kan jo sikkert være greit at det virker, men kan som sagt ikke se at det er noen kontakt for dette på forgasseren min(holley), skal se om jeg greier å skaffe manualen for den, og se om det står noe der.


Men så var det en annen ting: på koblingskjemaet er det "down-shift switch" og "down-shift solenoid", dette har vel med det vi på norsk kaller "kick down" å gjøre. Har lett litt på nettet, og hvis jeg har forstått dette riktig så er down-shift switch, bryteren som sitter på gasspedalen(hos meg iallefall), når gassen presses helt inn går det strøm til solenoid'en som sitter på girkassen, og sørger for at kassen girer ned.(håper jeg ikke var helt på jordet her). Nå er det koblet slik at det går fra solenoiden til bryteren på pedalen og derfra rett til jord, men det virker da helt meningsløst? Etter koblingskjemaet så skal jo solenoiden ha strøm.

Kan det vere at solenoiden får strøm konstant via den andre ledningen og når bryteren på gasspedalen aktiveres (til jord) får du en sluttet krets?
Samme prinsipp som kretsen til spolen i hornreleet.

_________________
Trans Am Rules!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 08. Jan 2008 19:25 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 18. Sep 2007 16:05
Innlegg: 311
Bosted: ørland
Er nok riktig som vi konkluderte med over, og som koblingskjemaet sier: sikringsboks til switch til solenoid på gearbox(er bare en ledning til solenoid)
:)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 12. Mai 2008 18:37 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 02. Apr 2008 17:44
Innlegg: 92
etter som jeg har forstått så er det bare biler med ac som har dette...eller?
denne solenoiden har jeg bare på camaroen min med ac. ingen av de andre bilene har


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 12. Mai 2008 20:08 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Noen øker tomgangen med AC på, mens andre smogmotorer øker tomgangen når gearet er i Park/neutral for å senke HC utslippene visstnok.
Mangen europeiske biler som Volvo og Vag bruker slike solenoider for å hindre dieseling etter at du har stoppet. Hvilken funksjon den har på akkurat din modell er ikke godt å si.

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support