AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 27. Aug 2026 03:48

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Trimme TransAm 79mod
InnleggSkrevet: Søn 01. Feb 2015 02:24 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hvis du går fra 2.41 utveksling til 3.42 så vil det si at du får 42% mer moment ut på bakhjula. Det er billig skyv sammenligna med hva du må koste på motoren din for å få 42% mer moment under panseret.

Er jo artigere å bygge motor men... ;)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 01. Feb 2015 17:09 
Avlogget
Rookie
Rookie

kan det stemme at det blir så mye moment extra da? har du kimosabi gjort det, så du har fått testet det, og vet hvor mye arbeid det er å skifte? :)
og stemmer det ganske nøyaktig at turtallet øker med 30% da? har ikke sjekket hvilket turtall min har når eg ligger i 100, men får ut og teste en dag :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 01. Feb 2015 21:53 
Avlogget
Rookie
Rookie

Jeg gleder meg til å teste ut å bytte fra 2,41 til 3,42 :) skal bli spennende å se kordan effekten blir.

I teorien så kan man jo ta turtallet du har i 100 og dele på 2,41 og gange det med 3,42 da får man vite turtallet man har i 100 med 3,42 i utveksling.

Bilen blir jo mere masete på turtall i cruising, men mer morro å kjøre med :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 01. Feb 2015 22:27 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Chevy motor passer ikke på gearkassen. Og ikke med scoopet. Ville i så fall byttet til komplett ls med gearkasse eller noe slikt.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 02. Feb 2015 00:14 
Avlogget
Rookie
Rookie

.

Sist endret av Sognakongen den Lør 23. Mar 2019 03:19, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 02. Feb 2015 01:50 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Sognakongen skrev:
kan det stemme at det blir så mye moment extra da? har du kimosabi gjort det, så du har fått testet det, og vet hvor mye arbeid det er å skifte? :)
og stemmer det ganske nøyaktig at turtallet øker med 30% da? har ikke sjekket hvilket turtall min har når eg ligger i 100, men får ut og teste en dag :)

Ja man kan regne med det litt sånn grovt sett. I andre enden så ofrer du turtall. Jeg gikk den enkle veien å handla nyoverhalt bakaksling med alt nytt innvendig. Blir mer å hive ut hele bakstillinga og sette inn "ny". Venter på fjærer, dempere osv nå så jeg skifter bare ut. Har planer om litt mer motor etterhvert så da kjørte jeg safe ved å bytte ut 8.2 akslinga til en 8.5. Med 26" diameter hjul så havner jeg vel snaut 3000rpm i 100km/t.
Sognakongen skrev:
er begynt å lukte litt på ny motor og. er det noen som vet om en Chevy 350maskin passer rett i trans am? med tanke på motorfester, girkasse og "scopen" på panseret?

vil bytte utveksling si at du bare bytter noen av tannhjulene i kardangen? og hvor har du fått tak i dette?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 02. Feb 2015 10:44 
Avlogget
Rookie
Rookie

[quote="Sognakongen"]har du se.pont tenkt å gjøre det snart da, så eg kan få en tilbakemelding? :P går det an og gjøre det mens klokka henger på bilen. eller må du snu den så "lokket" kommer oppover? en som snakket om oppshimsing, måleur og kritt? er det virkelig så vanskelig /avansert å bytte lager og tannhjul? :)

Bytta fra 2.41 til 3.73 i min Malibu, det er litt jobb og endel å sette seg inn i. Pinjong og diff må shimses opp ja, forspenn på pinjong lager må settes, rett "backlash" måles med måleur og du må sjekke girmønsteret med kritt :)

Finnes tonnevis med stoff på nett, en av de bedre artiklene: http://www.truckmodcentral.com/forums/f ... tup-11732/

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 02. Feb 2015 15:59 
Avlogget
Rookie
Rookie

okei da må vel akslingen taest av bilen mest sansynlig, så da blir vel dette utsatt til vinteren igjen :)

ellers noen som har erfaring med edelbrock sine alu topper? har forstått det sånn at di ikke er bolt-on, men at du må porte di litt selv for å få di til å passe? :/

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 02. Feb 2015 16:28 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Er litt plukk å skifte utveksling ja. Ikke minst siden GM bruker flere forskjellige klumper alt etter utveksling. Så vidt jeg husker vil ikke en 3,73 passe på en 2,41 klump, slik at hele klumpen/diffbremsen må skiftes. DA blir det fort en 800$ i deler.
Edelbrock sine topper funker rett ut av esken. Men de er jo billige og man får det man betaler for. Mao er det mye å hente på lett porting og finpussing i kanaler etc. De er jo ganske grovt støpt/freste orginalt.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 02. Feb 2015 17:03 
Avlogget
Rookie
Rookie

forstod det sånn på Sarpsborg at det var en del tilpassning på toppene, og at det ikke var noe "bolt-on" ?

men leser på diverse forum at vist en kjøper di som heter D-port, så passer i hvert fall di headdersene som eg har :)

men usikker på hvilket Chamber volum eg skal velge, og hva som er på orginaltoppene ?

Lurer også på og lage til "krysset" på eksosen bak headdersene, eller dette bare oppskrytt tull?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 02. Feb 2015 19:41 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Sognakongen skrev:
Joda ser på motortallene igjen at det er en 403 olds...
Har bestilt ny kam, innsug og 4ports gasser fra sarpsborg motor, så håper det blir litt mer futt. Ser topper koster såpass mye at eg tror heller det blir å kjøpe en nybygd ferdigtrimmet motor istedenfor å oppgradere mer på denne :)

alutopper er nok en stor oppgradering + bunndel istedenfor disse nedgraderte orginaltoppene, men spørst hvilken topper du har og,,noen har store ventiler og noen små..og ulike kammer størrelser, har oversikt en plass hvilken topper som blei levert på alle oldsmotorer og cc størrelser,hp og nm osv.. men uansett om man putter nok cash i motoren så blir det svidd gummi av det til slutt :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=3gwx36S ... vfS89-gyDX

Kan også være greit å ha en termostat som opner tidlig (fks 71graders fra 350diesel) og en stor radiator pga 403 har litt tynne silyndervegger enn de andre motorene,ellers skal det være en god motor.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 17 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet