AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Jun 2026 14:35

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 97 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: '68 Charger prosjekt
InnleggSkrevet: Søn 30. Nov 2014 09:11 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 07. Des 2013 07:14
Innlegg: 381
Bosted: østlandet
Rust er jo ikke levende organismer som formerer seg, så om det er tørt og det aller meste er reint stål (små prikker av rust igjen, ikke flekker), er det ikke farlig å grunne.

I industien blir stål som er speilblankt lagret en kort stund for at det skal bli et lett rustbellegg på overflaten, for at grunningen skal ha feste. Fordi om overflaten er speilblank flasser malingen av.

På biler er jeg nøye, og sandblåser alltid, eller sliper ned med vinkelsliper før grunning. Synes det er mye bedre enn å bruke rustkjemikalier, fordi jeg har erfart at om stålet ikke er rent nok for kjemikaliene får ikke grunningen feste.
Skal jo ha en lang varighet, være motstandsdyktig i flere år.

Owatrol eller treolje er jo bra, blir som lakk, ville heller brukt det enn "rustmidler".
Bilde

_________________
Bilde

“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: '68 Charger prosjekt
InnleggSkrevet: Søn 30. Nov 2014 10:02 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
I industien blir stål som er speilblankt lagret en kort stund for at det skal bli et lett rustbellegg på overflaten, for at grunningen skal ha feste. Fordi om overflaten er speilblank flasser malingen av.

Jeg jobber i olje industrien og jeg har ikke vært borti at vi lar ting ruste før vi overflatebehandler, vi er sinnsyknøye med å overflatebehandle med en gang, for å ungå rust. men kan være andre firma har andre metoder.

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: '68 Charger prosjekt
InnleggSkrevet: Søn 30. Nov 2014 11:19 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 07. Des 2013 07:14
Innlegg: 381
Bosted: østlandet
grogei skrev:
I industien blir stål som er speilblankt lagret en kort stund for at det skal bli et lett rustbellegg på overflaten, for at grunningen skal ha feste. Fordi om overflaten er speilblank flasser malingen av.

Jeg jobber i olje industrien og jeg har ikke vært borti at vi lar ting ruste før vi overflatebehandler, vi er sinnsyknøye med å overflatebehandle med en gang, for å ungå rust. men kan være andre firma har andre metoder.

På nordsjøen og saltvann da? det blir noe annet.

_________________
Bilde

“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: '68 Charger prosjekt
InnleggSkrevet: Søn 30. Nov 2014 11:28 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 12. Okt 2014 22:40
Innlegg: 36
Bosted: Hedmark
"Owatrol eller treolje er jo bra, blir som lakk, ville heller brukt det enn "rustmidler".

Ja, owatrol er bra - men viktig å være klar over at om man prøver seg med tynnerbaserte
produkter ( "vanlig lakk ") oppå, vil det sannsynligvis " koke".


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: '68 Charger prosjekt
InnleggSkrevet: Søn 30. Nov 2014 11:34 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 07. Des 2013 07:14
Innlegg: 381
Bosted: østlandet
supermario skrev:
"Owatrol eller treolje er jo bra, blir som lakk, ville heller brukt det enn "rustmidler".

Ja, owatrol er bra - men viktig å være klar over at om man prøver seg med tynnerbaserte
produkter ( "vanlig lakk ") oppå, vil det sannsynligvis " koke".

Jeg tenker mest på understellet, ikke karrosseriet. Fotoet jeg la ved illustrerte egentlig kortsiktig bevaring over vinteren. Et karrosseri er sjelden et problem angående rust, sammenlignet med under bilen.

_________________
Bilde

“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: '68 Charger prosjekt
InnleggSkrevet: Søn 30. Nov 2014 13:04 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Fre 09. Aug 2013 14:24
Innlegg: 76
Bosted: Jessheim
Kjempefint med tips og råd folkens, alle mottas med takk :) Jeg kan jo nevne litt om hva slags sluttresultat jeg går for.

Jeg har bygget noen BMWer tidligere, og de har i stor grad vært bygget for å stilles ut på show. Denne Chargeren skal også bli en showbil, det skal kunne ligge speil under bilen når den står utstilt. Derfor er det meget viktig at finishen er like bra under som resten av bilen blir. Den blir selvfølgelig ikke brukt på vinteren heller, meningen er at dette skal bli en søndagsbil/finværsbil/utstillingsbil.

Det stemmer vel det som BigDooley sier, er det tørt og tett, så skal vel ikke den lille rusten som blir igjen i porene kunne "formere" seg? Noen sier det kan være smart å ha på Brunox slik at dette legger seg i porene, for deretter å slipe ned til bart metall igjen, og deretter ha på syregrunning (der stålet er bart) og til slutt 2k epoxyprimer.

Men kan jeg ha på epoxy rett på gammel lakk under der? Eller må jeg slipe ned hele gulvet til bart stål, og deretter kjøre syregrunning under hele?
Kan jo lese seg tullete på google, er jo hundre forskjellige metoder og midler :-k


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: '68 Charger prosjekt
InnleggSkrevet: Søn 30. Nov 2014 13:29 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
BigDooley skrev:
grogei skrev:
I industien blir stål som er speilblankt lagret en kort stund for at det skal bli et lett rustbellegg på overflaten, for at grunningen skal ha feste. Fordi om overflaten er speilblank flasser malingen av.

Jeg jobber i olje industrien og jeg har ikke vært borti at vi lar ting ruste før vi overflatebehandler, vi er sinnsyknøye med å overflatebehandle med en gang, for å ungå rust. men kan være andre firma har andre metoder.

På nordsjøen og saltvann da? det blir noe annet.


jo jobber der det er store tilgang på salt, men skjønner ikke hvordan rustbellegg skal kunne gi bedre feste? har aldri lest det noen plasser, ikke engang når jeg jobbet for Ford personbil. men vet mange verft lar ting ruste for så å sandblåse det, litt for at spenningen skal gå ut av stålet og overflaten skal bli ru og bedre heft. men da igjen blir det sandblåst timer før det blir overflatebehandlet.

jeg ville valgt ovatrol framfor all verdens rustmelk osv, når jeg jobbet på ford prøvde vi alt mulig slags rustmelk osv. men alt var bare sprøyt :-) fjerning av rust mekanisk, dusj med syregrunning og epoxy liker jeg. vist man ikke har tilgang på syrebad og Ecoating. men da må man til polen eller england, nermeste som jeg vet om

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: '68 Charger prosjekt
InnleggSkrevet: Søn 30. Nov 2014 18:58 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 01. Mai 2013 00:04
Innlegg: 83
brunox er bra,men temp er viktig.har også merka at brunoxen har reagert mot lakk jeg har lagt på senere.som flere har sagt så :mrgreen: er jeg også fornøyd med bengalakk/owatrol på ramme/understell

_________________
american cars forever


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: '68 Charger prosjekt
InnleggSkrevet: Lør 06. Des 2014 16:31 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Fre 09. Aug 2013 14:24
Innlegg: 76
Bosted: Jessheim
Tok Chargeren ut idag for å blåse den ren etter all kalkblåsingen. Den ser dagslys for første gang siden i sommer :)

Bilde

Bilde

Bilde

Har også begynt på koffertgulvet.
Bilde

Trengs ny frisk plåt ;)
Bilde


Sist endret av ph4ntom den Man 08. Des 2014 22:09, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: '68 Charger prosjekt
InnleggSkrevet: Lør 06. Des 2014 17:31 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Funker kalk blåsingen greit ?

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: '68 Charger prosjekt
InnleggSkrevet: Lør 06. Des 2014 17:52 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Fre 09. Aug 2013 14:24
Innlegg: 76
Bosted: Jessheim
Ja, jeg synes det. Det tar jo ikke like mye som konvensjonell sand, men er mye mer skånsom. Det funker meget bra til å ta lakk, sparkel og lett understellsmasse, den tar også overflaterust men grov rust tar den ikke.

Har trykksandblåseren fra Gasolin.no, litt tungvind å styre med alene, da kalken lett setter seg fast i tanken. Må alltid ha med en til å stå og riste den, da fungerer det veldig bra ;)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: '68 Charger prosjekt
InnleggSkrevet: Lør 06. Des 2014 22:27 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 07. Des 2013 07:14
Innlegg: 381
Bosted: østlandet
Bruker man sand eller annet lignende, blir det et helvetes arbeid senere å få det rent. Da spesiellt i hulrom, som det har en tendens å samle seg. Da er støvsuger og tynn slange, kombinert med trykkluft eneste utvei.

Du kunne brukt sand/lignende på de verste stedene under bilen, og kalk/soda på resten.
Ingenting blir så bra som etter en skikkelig sandblåsing, nydelig matt og ru overflate, som man bare kan grunne umiddelbart.

Bra utgangspunkt du har på denne bilen synes jeg, men får du tak i deler like greit som på en chevy?

_________________
Bilde

“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: '68 Charger prosjekt
InnleggSkrevet: Lør 06. Des 2014 23:39 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Fre 09. Aug 2013 14:24
Innlegg: 76
Bosted: Jessheim
Ja, det er mye jobb å få det rent igjen ja. Holdt på i lengre tid med å blåse, støvsuge, pirke løs kalk, støvsuge igjen ;) Er ennå mer igjen innenfor bakskjermene, men det tar jeg når de skjæres vekk.

Ja, kan konverteres til sand også, men de delene med moderate rustangrep blir uansett byttet.

Masse å få til disse bilene også: AMD har alle karosseripanelene til disse bilene, har bestilt en halv bil derfra ;) Classic Industries og Legendary Auto Interiors har alt til interiør og alle utvendige lister m.m. Ridetech.com har komplette understell, Summit Racing har det meste til motor ,inkl cratemotorer fra Mopar Performance.

Masse å velge i :mrgreen:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: '68 Charger prosjekt
InnleggSkrevet: Søn 07. Des 2014 05:11 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 01. Feb 2013 00:28
Innlegg: 883
Bosted: Bergen
Syntest Brunox er overvurdert. Hammerite er det eneste som funker som total anti-rust.

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: '68 Charger prosjekt
InnleggSkrevet: Søn 07. Des 2014 10:31 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 02. Des 2010 10:58
Innlegg: 201
Bosted: Drammen
Hvis det var du som hadde den brune E30'en med turbo'er. Så har jeg trua på at dette blir en meget strøken pen bil.
Hvilken farge-hjul-motor-stuk har du planer for på denne.?

_________________
79 Trans Am
viewtopic.php?f=3&t=14037&start=0

Bmw prosjekter
http://bimmers.no/forum/viewtopic.php?f ... 00&start=0


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 97 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support