AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tir 25. Aug 2026 01:15

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 20. Nov 2007 15:02 
Avlogget
Get going
Get going

Jeg har en orginal 305cid i min Monte Carlo nå og har planer om å bytte til noe som er litt nyere for å få ned forbruket litt.
Hvor mye koster det f.eks for en 90 talls.. f.eks 95 modell 350 Suburban motor? Hvordan er dette å bruke i en Monte Carlo SS? Kunne tenkt meg LT1 motor så klart, men koster mye mer og bruker mye mer på mila!

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 20. Nov 2007 17:12 
Avlogget
Get going
Get going

Kor møkje bruke den 305èn på Mila da.
De motorene skal da ikke være dyre i drift

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 20. Nov 2007 19:46 
Avlogget
Get going
Get going

Nei min bruker jævlig mye for å være en 305.. kanskje 4 liter pr mil?
o2 sensoren er helt gåen, avlesningene på den her helt flatt.
Så har bestilt ny.

Hva annet kan gjøre til a den bruker så synsykt mye bensin da?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 20. Nov 2007 21:32 
Avlogget
Get going
Get going

Hvis O2 sensoren er gåen, vil motoren bruke VELDIG mye mere bensin.
Ellers ville jeg skiftet luftfilter, gått over tenninga, eventuelt oppgradert den.
Er dette en TBI-Motor eller?
På TBI-motoren er ofte bensintrykket for lavt.
Det opptimale er 14psi. For å rette på det, må du enten kjøpe ny trykkregulator, eller hvis du er litt fingerferdig. Er det mulig i hive inn noen shims, for å få opp trykket.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 21. Nov 2007 11:23 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Var en bra tråd tidligere om bensinforbruk. Søk tilbake litt og les den.

Ingen vits i å bytte den motoren hvis den ellers er i ok stand. Sjekk kompresjonen. Er den ok, så bruk heller den motoren du har.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 21. Nov 2007 11:35 
Avlogget
Get going
Get going

Motoren ser fin ut den, jeg fant en 2005 5,3L Tahoe motor for 10 000kr på ebay da. 10 miles bare!

Tror jeg beholder 305'n en stund til jeg får bedre jobb med god betaling slik at jeg kan oppgradere monte carloen med nyere motor

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 21. Nov 2007 16:17 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Men er det TBI eller en vanlig forgasser på denna bilen??

Er det en gammel sur forgasser, så kan det være lurt å se etter en ny en...
Denna bilen din burde klart seg på ca literen på en lenger vanlig tur... :wink:

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 22. Nov 2007 09:49 
Avlogget
Get going
Get going

Det er en 4port quadrajet.. er ikke innsprøytning men heller ikke 100% forgasser etter det jeg har forstått.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 22. Nov 2007 17:49 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Primærsiden av forgasseren din blir styrt elektrisk, altså et solenoid/en innsnevring som blir pulset fra styreenheten. Lyser motorlampa di ved oppstart, og slukker etterpå? Eller lyser den konstant?

Når de tidlige datastyrte gasserne (sånn du har) går i nødmodus/backup, stiller tenninga seg til grunninnstillinga (0 eller bare noen få grader) og solenoiden står tilnærmet oppe. Begge deler hjelper godt til for kongelig forbruk hvertfall... Sekundærsiden på forgasseren er helt mekanisk som på de vanlige QJet gasserne, så effekten påvirkes lite av dette. Annet enn om tenninga står på "null".

'71 Chevrolet C10

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 22. Nov 2007 18:34 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

:roll:

Å hva kan han gjøre med detta??
Kaste av den Quaden og handle en Demonforgasser??

Eller skal han bytte el deler på Quaden? :roll:

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 22. Nov 2007 20:25 
Avlogget
Get going
Get going

Quadrajet er jo en knall forgasser i utgangspunktet. Har ikke noen erfaring med de som er datastyrt dog. Kan du sjekke om det står et nummer på forgasseren? Er sikkert plassert på førersiden nærmest torpedoveggen. "17080224" eller noe i den dur.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 22. Nov 2007 20:28 
Avlogget
Get going
Get going

"Primærsiden av forgasseren din blir styrt elektrisk, altså et solenoid/en innsnevring som blir pulset fra styreenheten. Lyser motorlampa di ved oppstart, og slukker etterpå? Eller lyser den konstant? "

Lampen som skal være for motorlampa er fjernet. :S, men jeg har fikset dette og ja den lyser..Er nok pga at chokespjellet er fjerna..
Choken går også ikke av ordntlig når den er først skrudd på, og da står den og durer på 2000rpm.

Kan være bimetallfjæra som er gåen?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 22. Nov 2007 21:56 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Styreenheten har ingen anelse om at choken er på, annet enn at det er en føler på siden av gasseren (pluggen med 3 ledninger) som føler stillingen på spjeldene i primærdelen, så den kan likegjerne tro du sitter og holder gassen dønn i ro... Jeg tror heller noe henger seg i overføringa noe sted, etter at chokespjeldet er fjerna.

På disse kan man fjerne nesten alt av vakumskit, inkludert luftpumpa, unntatt EGR med styring og vakumsignal til en sort rektangulær trykkføler (MAP-føler, skal sitte to ved siden av hverandre på en av sidene i motorrommet. Den andre kan være blå, og har ingen slange koblet til, denne føler kun atmosfæretrykket).

Det første du må gjøre er å sjekke sikringer til styreenheten, er f.eks luftpumpa fjerna i motorrommet og pluggen til kontrollventilen bare "dingler" nedi der, kan noe ha kortsluttet. Styreenheten i din bil er såpass gammel at den ikke styrer varsellampa direkte, den har en liten kladd ved siden av som er en "lamp driver module". Selv om man kobler ut styreenheten, lyser lampa i instrumentpanelet...

http://www.thirdgen.org/technical-articles
Her står det masse kjekt til din bil, skal finne et sted som viser hvordan man leser ut feilkoder også...
Her: http://www.cfm-tech.com/gm_tbi_trouble_codes.htm
Primært for biler med TBI, men samme framgangsmåten, og mesteparten av feilkodenumrene stemmer. Får du ikke lampa til å blinke i det hele tatt, kan man anta at noe med strøm til styreenheten er feil, eller at det er en annen mer alvorlig feil noe sted.

Og for Bead og bileieren; Blir man drittlei el.styrt Q-jet og fordeler uten vekter og vakumklokke, er dette bare å rive av og putte på de samme, beregnet for ren mekanisk drift. Da kommer to problemer: Lampa i dash'en lyser hele tida = koble ut denne lille modulen. Det andre er litt verre; du mister styringa på Lockup'en i converteren. På småkjøring merker man strent tatt ingen ting til dette, men forbruk på landevei går opp, og det er fare for stor varmeutvikling i kassa hvis man kjører i 4.gir uten lockup og belaster kassa litt... Hvis alt er originalt ellers ville jeg prøvd å få igang el.forruskern i første omgang. Blir det en friskere 350 senere, kan man bare dumpe hele skiten da isåfall.

'71 Chevrolet C10

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet